Od połowy grudnia 2009 r. do końca lutego 2010 r. trwa ogólnopolska kampania społeczna „Moja mama, mój tata, ich rozwód” Komitetu Ochrony Praw Dziecka - jednej z największych ogólnopolskich organizacji pożytku publicznego.
Rozwód lub rozstanie to sytuacja bardzo trudna emocjonalnie dla wszystkich członków rodziny, a w szczególności dla dzieci. Rozwodzący się rodzice skupieni na swoich emocjach i konfliktach, zapominają o potrzebach dzieci.
Często w konfliktach to dzieci stają się kartą przetargową, a rodzice manipulują nimi, ograniczając im kontakt z drugim rodzicem. Kampania ma na celu pokazanie, że dzieci rozwodzących się i rozwiedzionych rodziców kochają i potrzebują obojga rodziców.
Jak ważny jest to problem, wskazują statystyki rozwodów. Liczba rozwodów w Polsce stale wzrasta: w 2008 r. rozwiodło się 65,5 tysięcy par małżeńskich. W 2007 r. orzeczono 66,6 tysięcy rozwodów.
W latach 2004-2006 odnotowywano stosunkowo gwałtowny wzrost liczby rozwodów. W 2006 r. rozwiodło się około 72 tysiące par małżeńskich, podczas gdy w roku 2005 było ich prawie 68 tysięcy. W latach 1995-2002 orzekano około 40-45 tysięcy rozwodów rocznie. W roku 2006 – średnio – na 1000 istniejących małżeństw 8 zostało rozwiązanych na drodze sądowej, w roku 2004 niespełna 5,4. W roku 2006 współczynnik rozwodów wyniósł 1, 9 %, a w roku 2007 zmniejszył się o 0, 2 pkt. i wyniósł 1,7‰. W miastach intensywność rozwodów jest prawie trzykrotnie wyższa niż na wsi (źródło: GUS).
Drugim, nie mniej ważnym celem kampanii, jest promocja oferty pomocowej Komitetu Ochrony Praw Dziecka, który oferuje kompleksową pomoc dzieciom i rodzinom w sytuacji rozwodu. Ogólnopolska kampania Moja mama, mój tata, ich rozwód objęła: prasę (layout ukazał się w następujących tytułach prasowych: Pani Domu, Prześlij przepis, Samo zdrowie, Polityka, Wprost, Przegląd, In Style, Dobre Rady, Sens, Newsweek, Poradnik Domowy, Dziennik Gazeta Prawna, Gazeta Wyborcza, Metro, M jak mama, Moje mieszkanie), Internet. W kampanii wsparły nas następujące portale O2, Polki, Wizaż, Baby online. Kampanię internetową zapewnił także Gemius.
O kampanii informowaliśmy także za pośrednictwem outdooru oraz spotów radiowych, wyprodukowanych dzięki uprzejmości Agora S.A. Spot emitowany jest w radiostacjach Agory – Roxy FM, TOK FM, Złote Przeboje. W trakcie kampanii wsparła nas także TVP w audycjach: „Pytanie na śniadanie” oraz TVP Info.
Komitet Ochrony Praw Dziecka jest jedną z najstarszych ogólnopolskich organizacji pożytku publicznego. Na rzecz dzieci i ich rodzin działa nieprzerwanie od 1981 roku. Na terenie Polski działa poprzez 25 oddziałów terenowych.
Misją Komitetu jest ochrona praw i interesów tych, którzy nie są w stanie samodzielnie ich bronić.
Źródło: Komitet Ochrony Praw Dziecka