Media społecznościowe to dzisiaj najsilniej oddziałujący na ludzi kanał komunikacyjny i promocyjny. Można dzięki niemu dotrzeć do niezliczonych rzesz odbiorców, a dobrze wykorzystany pozwala na prowadzenie bardzo ciekawych akcji.
Wśród tych ostatnich wyróżnić możemy między innymi zbieranie darowizn. Tak, tak, za Oceanem ta funkcja działa już od kilku miesięcy. Czy i kiedy trafi do Europy, a w szczególności do Polski - tego nie wiadomo. Ale jesteśmy dobrej myśli, więc zawczasu uprzedzamy: nie ignorujcie przycisku Donate!
Przycisk pozwalający odbiorcom na łatwe i szybkie przekazanie darowizny na naszą sprawę to niezwykłe udogodnienie. Dodany do fanpage’a naszej organizacji jest w stanie zupełnie zmienić zarówno nasz, jak i odwiedzających, sposób patrzenia na kwestię przekazywania finansów oraz wspieranie działalności pozarządowej. Do lamusa odejdą żmudne przelewy, potrzeba przepisywania danych… Jeden klik i gotowe.
Ale zanim dojdzie do tego magicznego „klik!”, odbiorcy muszą poczuć potrzebę. Samo dodanie do strony przycisku Donate niestety nie sprawi, że każdy odwiedzający automatycznie przekaże nam darowiznę. To my musimy pokazać mu, że warto to zrobić.
Czy z Donate czy bez niego, media społecznościowe sprowadzają się do zaangażowania odbiorcy w nasze działania. Przydatne będą tutaj takie zabiegi, jak chociażby szeroko omawiany przez nas storytelling, ale nie tylko. Dzielenie się materiałami poświęconymi naszej działalności, regularne aktualizacje strony, kontakt ze społecznością - wszystko to przełoży się na to, czy Donate będzie jedynie ozdobą profilu, czy realnym narzędziem.
Przycisk na Facebooku pozwoli też na wygodne śledzenie źródeł, z jakich pochodzą wpłaty. To natomiast bardzo ułatwia ukierunkowywanie działań w sieci oraz analizę tego, co robimy źle.
Ale Donate to przede wszystkim usprawnienie dla potencjalnych darczyńców. Nie nastawiajcie się na drastyczny przypływ finansów tylko dlatego, że umieścicie na Facebooku tę opcję. Oczywiście, początkowo może pojawić się okresowy skok, ponieważ nowe narzędzia zawsze przyciągają uwagę, ale doświadczenie organizacji zagranicznych, które korzystają już z oferowanej przez Facebooka funkcji pokazuje, że wszystkie poprzednie kanały darowizn są tak samo potrzebne i mają się równie dobrze, jak wprowadzona nowość.
Niezależnie od tego, czy przycisk Donate pojawi się w Polsce w najbliższym czasie, warto wiedzieć o tym, jaki potencjał mają w sobie media społecznościowe. A pojawienie się tej funkcji, skierowanej stricte, tylko i wyłącznie do organizacji pozarządowych, na największym tego typu portalu świata to wyraźny wygnał, jak ważne są działania NGO-sów, również dla korporacji.
Źródło: technologie.ngo.pl