Hotel Europa z Lublina został wybrany "Hotelem bez Barier" 2005 roku w konkursie organizowanym przez Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji. Konkurs na najlepiej przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych obiekt hotelarski w Polsce odbył się już po raz trzeci. Nagrodę specjalną otrzymał Courtyard by Marriott Warsaw International Airport Hotel.
Zgodnie z polskim prawem budowlanym obiekty użyteczności
publicznej w Polsce, w tym hotelarskie i turystyczne (zarówno nowe,
jak i przebudowywane) muszą uwzględniać potrzeby osób
niepełnosprawnych. Niestety, taka praktyka ciągle nie jest
powszechna. Celem konkursu "Hotel bez barier" (HBB) jest zwrócenie
uwagi hotelarzy na potrzeby osób niepełenosprawnych oraz
motywowanie ich do zwiększania dostępności hoteli poprzez
likwidację barier architektonicznych. Plebiscyt HBB jest jednym z
elementów prowadzonych przez Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji
szerokich działań zwiększających aktywność i samodzielność osób
niepełnosprawnych.
"Ale gdzie ja się tam zatrzymam?" - to jedno z podstawowych pytań,
jakie towarzyszy niepełnosprawnym turystom. Zadają je również osoby
starsze, nie w pełni sprawne ruchowo. Pytanie to związane jest nie
z obecnością hotelu w danym mieście, a z jego dostosowaniem do
potrzeb w różnym stopniu sprawnych użytkowników. W Polsce mamy
coraz więcej obiektów hotelarskich. Nie oznacza to jednak, że mamy
coraz więcej hoteli dostępnych dla wszystkich" - podsumowuje Piotr
Pawłowski, prezes Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji.
Zgłoszone do plebiscytu obiekty ocenianie były między innymi
następujących kryteriów:
- dostępność dla osób niepełnosprawnych samego hotelu - barierki, podjazdy, wydzielone miejsca parkingowe;
- dostępność poszczególnych pomieszczeń - restauracji, sal konferencyjnych, basenów, itp. poprzez odpowiednio szerokie drzwi, windy, korytarze;
- dostępność menu napisanego językiem Braille'a, czy stosowanie piktogramów (specjalnych znaków obrazujących poszczególne przedmioty).
Organizator: Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji
Współpraca: Departament Turystyki Ministerstwa Gospodarki i Pracy, Polska Organizacja Turystyczna, Polskie Zrzeszenie Hoteli, Izba Gospodarcza PZH,
Partnerzy: Nestle Polska S.A.
Sponsor nagród: Poland Gateway Ltd.
Patroni medialni: Hotelarz, Podróże, Polishhotels.pl, Gastrona.pl, Przegląd Gastronomiczny, Turystyka-ekspert.pl, www.niepelnosprawni.info
Wsparcie: Rowland Communications, Instytut Monitorowania Mediów, Leo Burnet
Informacja pochodzi z portalu www.niepelnosprawni.info.
Źródło: niepelnosprawni.info