Między styczniem a kwietniem 2005 Wydział Spraw Społecznych Urzędu Miasta Łodzi przeprowadził sondaż wśród łódzkich organizacji pozarządowych. Ankietowano czterdzieści organizacji pozarządowych w celu rozeznania podstawowych potrzeb III sektora.
Z przeprowadzonej sondy wynika, że zdecydowana większość organizacji
pozarządowych dociera do informacji dotyczących działalności III sektora i problemów współpracy z
administracją samorządową drogą internetu (88%). Dla wielu cennym źródłem informacji są również
spotkania i konferencje (82%). Nieco niżej jako główne źródło informacji ankietowani uznali
ogłoszenia prasowe i ogłoszenia Urzędu Miasta Łodzi (47%) oraz pocztę mailową (42%).
Na pytanie, w jakich dziedzinach istotnych dla sprawnego
funkcjonowania organizacji respondenci chcieliby wzbogacić swoją wiedzę, większość wskazała na
problematykę pozyskania partnerów ze sfery biznesu (80%) i funduszy ze źródeł budżetowych (72%).
Niewiele ponad połowa organizacji wzbogaciłaby swą wiedzę z tematyki marketingu społecznego (56%)
oraz z zarządzania organizacją pozarządową i kierowania zespołem (52%). Potrzebę dokształcania się
z tematyki pozyskiwania funduszy z UE wyraziło natomiast 48% organizacji. Niewiele mniej, bo
odpowiednio 44% i 42% organizacji życzyłoby wzbogacić swą wiedzę z pozyskiwania środków finansowych
ze sfery biznesu i pozyskiwania wolontariuszy.
Z tematyki bezpłatnych zajęć zdecydowana większość ankietowanych (82%)
opowiedziała się za szkoleniami i warsztatami, wyrażając jednocześnie chęć cyklicznego w nich
uczestnictwa (raz na miesiąc/kwartał).
Powyższe badania nie posiadają rozbudowanego charakteru i mają formę
pobieżnego sondażu. Traktować je więc należy jako wstęp do późniejszego, bardziej szczegółowego
rozeznania problematyki łódzkich organizacji pozarządowych.
Źródło: Rada Organizacji Pozarządowych