Kształcenie liderów i liderek jest naszą misją. Rekrutacja do programu Liderzy PAFW do 29 lutego 2024 [patronat ngo.pl]
„Kształcenie liderów i liderek jest naszą misją” – mówi w wywiadzie z Alicją Dąbkowską Agnieszka Szelągowska, wiceprezeska Fundacji Szkoła Liderów im. Zbigniewa Pełczyńskiego. „Mówię to poważnie – wierzę, że osoby czujące odpowiedzialność za wprowadzanie zmian w swoich społecznościach zmieniają Polskę”.
Alicja Dąbkowska: – Pracujesz w programie Liderzy PAFW od początku. Opowiedz o okolicznościach startu tego programu i Twoich zmieniających się rolach. Jakie były początki?
Agnieszka Szelągowska: – Program powstał z odwagi, nazwanej potrzeby i spotkania osób z dwóch organizacji. Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności i Fundacja Szkoła Liderów im. Zbigniewa Pełczyńskiego po wielu rozmowach podjęły decyzję: zrobimy program dla osób z doświadczeniem liderskim z najmniejszych miejscowości w Polsce. Było to pewnego rodzaju połączenie misji tych dwóch organizacji: PAFW wspiera osoby z małych miejscowości, zaś Szkoła Liderów wzmacnia i rozwija liderów, liderki.
Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności zdecydowała się zatem przekazać środki oraz corocznie fundować Program Liderzy PAFW, który realizuje Fundacja Szkoła Liderów im. Zbigniewa Pełczyńskiego. Nie było wcześniej i nadal nie ma takiego bezpłatnego programu, który kształci osoby w różnorodnych obszarach działania. Rozwija sołtysów, prezeski organizacji pozarządowych, dyrektorów instytucji samorządowych, liderki ruchów społecznych, jednocześnie czerpiąc inspiracje z najnowszych trendów z Polski i zagranicy.
Jak ty zaczęłaś swoją pracę w programie?
– Trafiłam do programu w 2004 roku, kiedy kończyła się pierwsza, pionierska, edycja. Uczestniczyło w niej 60 osób, a ja jako zaproszona trenerka miałam dla wybranej grupy poprowadzić szkolenie z facylitowania procesów grupowych. Zostałam w programie jako tutorka i przez dwa lata byłam w tej roli w relacjach indywidualnych. Zadawałam pytania o cel, zasoby, możliwe rozwiązania i plany realizacji. Co miesiąc jeździłam na spotkania do Wrocławia i na Opolszczyznę, poznając blisko osoby, z którymi pracowałam, ich środowiska i wyzwania.
Czyli byłaś tutorką. A w jaki sposób dołączyłaś do zespołu?
– Kasia Czayka-Chełmińska, ówczesna szefowa programu, poprosiła mnie o polecenie osoby, która mogłaby pracować z grupą tutorską. Wcześniej sama się tym zajmowała, ale w momencie przejmowania pieczy nad programem musiała komuś to zadanie oddać. Zaczęłam wymieniać nazwiska osób, które w mojej ocenie były gwiazdami trenerskimi i miały nadludzkie umiejętności pracy z najbardziej fascynującą grupą, jaką znałam (czyli uczestnikami i uczestniczkami programu Liderzy PAFW). A pytanie okazało się retoryczne. Przez następne kilka lat z ramienia Fundacji Szkoły Liderów im. Zbigniewa Pełczyńskiego koordynowałam pracę tutorów i pracowałam z nimi.
W 2019 roku przejęłam po Kasi kierowanie programem. Jedną z pierwszych rzeczy, jakie zrobiłam było napisanie do całej grupy absolwenckiej: Chcę spróbować roli liderskiej, sprawdzić, jak to jest, dołączyć do Was. Znacie jakiś dobry program rozwojowy?
Mówisz, że chcecie wspierać osoby z doświadczeniem liderskim z małych miejscowości. Jak rozpoznać osobę, której warto polecić program Liderzy PAFW?
– Dobrą kandydatką, kandydatem do programu jest osoba, która chce się rozwijać w roli liderskiej. Może mieć różne motywacje, na przykład:
- ma swój obszar działania i niezbędną sprawczość, ale chce zrobić kolejny krok,
- znalazła się w sytuacji, w której dotychczasowe sposoby działania przestały się sprawdzać (większy zespół, nowe zadania),
- z grupy osób, którą zgromadziła wokół siebie, działając pioniersko i bez struktur, staje się osobą biorącą odpowiedzialność za bezpieczeństwo najbliższych współpracowników.
Takich osób szukamy: z doświadczeniem przywództwa i pytaniami rozwojowymi. Osób, które lubią uczyć się w relacjach i są otwarte na spotkanie z różnicą poglądów, działań, skali, tematu. To z nich wybieramy różnorodną, ciekawą dla siebie grupę, której wartością na koniec programu jest przynależność do absolwenckiej społeczności liderskiej.
Dlaczego uważaliście za konieczne wspieranie umiejętności liderskich wśród osób z miejscowości do 20 tysięcy mieszkańców? Dlaczego kształcenie liderów jest ważne do dziś?
– Kształcenie liderów i liderek jest naszą misją. Mówię to poważnie – wierzę, że osoby czujące odpowiedzialność za wprowadzanie zmian w swoich społecznościach zmieniają Polskę. Ale dostęp do narzędzi wspierających w roli liderskiej mają głównie osoby w dużych miastach, w sektorze prywatnym i publicznym. To jest kwestia dostępności. Z kolei misją fundatora programu – Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności – jest wyrównywanie szans rozwoju indywidualnego i społecznego.
Spotkanie tych dwóch filozofii daje możliwość wsparcia sołtyski z miejscowości z 112 mieszkańcami, która ma podobne wyzwania w zespole jak prezes wrocławskiej masy krytycznej. Zawodowo wspierając osoby wprowadzające zmiany społeczne, rozumiemy, że jest to praca rozłożona na lata i efekty są często bardzo odroczone.
Czyli nie macie wątpliwości, że warto wspierać osoby z doświadczeniem liderskim?
– Nie zadajemy sobie pytania, czy lub dlaczego warto wspierać liderów. Wiemy, że tego potrzebują, bo biorą na siebie odpowiedzialność za ważne i trudne tematy. Obserwujemy zmiany w przywództwie wynikające z nowych potrzeb w zmieniającym się świecie i dostosowujemy do nich metody pracy. Szukamy tematów, którymi już zajmują się liderzy i liderki albo za chwilę zaczną się nimi interesować, na przykład zmiany klimatu, zdrowie, edukacja, migracje, bezpieczeństwo.
Wiemy, że liderki i liderzy są potrzebni, bo ich wrażliwość, odwaga i poczucie sprawczości zmieniają świat.
Dzisiaj, po dwudziestu latach, program wykształcił ponad 800 osób. Czy możesz nam powiedzieć coś więcej o osobach, które osiągnęły liderski sukces?
– To będzie subiektywny wybór, bo w programie mierzymy sukcesy w bardzo indywidualny sposób. Towarzyszymy osobom, które zmieniły swój sposób pracy z ludźmi z wyznaczającego wzorce i niemożliwe do osiągnięcia standardy na włączające i empatyczne partnerstwo, ale również tym, którzy pełnią ważne role publiczne i są dziś w parlamencie.
Moimi bohaterkami i bohaterami są osoby, które w lutym 2022 roku natychmiast odpowiedziały na pełnoskalową inwazję Rosji na Ukrainę, organizując pomoc humanitarną na granicy. Zmobilizowały wszystkie zasoby i skorzystały z umiejętności, pomogły tysiącom osób znaleźć bezpieczne miejsca do życia. Z wdzięcznością myślę też o osobach poszerzających swój wpływ, które przechodzą z organizacji pozarządowych, często przez nich założonych, do samorządu na funkcje wykonawcze z misją budowania wspólnoty lokalnej.
Od początku pracujemy z ludźmi ze wsi, sołtyskami, przewodniczącymi kół gospodyń wiejskich, strażakami i dyrektorkami małych szkół. Dzięki ich otwartości i determinacji odnawiają się relacje sąsiedzkie, fundusze sołeckie są odpowiedzią na potrzeby mieszkańców i mieszkanek, a dzieci mają zorganizowany dojazd do tej szkoły, którą wybiorą, a nie tylko najbliższej.
Materiały promujące rekrutację do 20. edycji przedstawiają sylwetki różnych liderów i liderek. Kim są te osoby?
– Osoby zaproszone do promowania XX edycji reprezentują przywództwo w tematach dla nas ważnych. Edukację przedstawia Anna Ochman-Pasternak, założycielka kilku małych szkół, budująca społeczność rodzin edukujących domowo. Przykładem wiejskiego aktywizmu jest Anna Tyszka, która tworzy bezpieczną przestrzeń do działań na wsi i inicjuje aktywność mieszkańców i mieszkanek. Na rzecz zdrowia działają wspierający rodziny dzieci z niepełnosprawnością Paweł Romański oraz Jola Czernicka uczłowieczająca system wsparcia dzieci z chorobą onkologiczną. Sandra Mazur, wspierająca społeczność LGBTQ+, ma ogromne doświadczenie we wspieraniu społeczności mniejszościowych, a Kasper Jakubowski chroni klimat poprzez skupianie energii ludzi wokół działań przyrodniczych – wspierających bioróżnorodność. Rekrutację do XX edycji promuje również Igor Horków, który tworzy w Domu Ukraińskim w Przemyślu przestrzeń dialogu i współpracy i jest dla nas przykładam działania na rzecz wielokulturowości.
Właśnie ruszył nabór do jubileuszowej 20. edycji programu. Co będzie w niej wyjątkowego? Jakich liderów szukacie w tym roku?
– Do jubileuszowej, 20. edycji zapraszamy osoby, które starają się dokonać zmian w ważnych społecznie wyzwaniach wokół tematów: ochrona klimatu, praca z młodzieżą, ochrona zdrowia, edukacja, mniejszości, wykluczenie, bezpieczeństwo. Zapraszamy osoby działające w organizacjach pozarządowych, samorządzie oraz jednostkach pomocniczych. Zapraszamy osoby, którym zależy na dialogu, przeciwdziałaniu polaryzacji i szukaniu języka zrozumienia.
Ten program jest dla tych, którzy i które zmieniają swoje społeczności przez udział w kulturze i budowanie więzi społecznych. Osób, które poszukują nowych strategii, sposobów działania, są w różnych skalach gotowe na realizację modelu przywództwa partycypacyjnego, partnerskiego, opartego na zaufaniu. Razem wejdziemy wtedy na ścieżkę liderstwa odpowiadającego na potrzeby wynikające z zarówno diagnoz lokalnych, jak i z sytuacji niepewności, permanentnej zmiany.
Zapraszamy na www.liderzy.pl/rekrutacja.
Agnieszka Szelągowska, wiceprezeska Fundacji Szkoła Liderów im. Zbigniewa Pełczyńskiego (od 2023), socjolożka, szefowa programu Liderzy Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, trenerka umiejętności społecznych: przywództwa, komunikacji, planowania rozwoju; specjalistka ds. tutoringu, tutorka, superwizorka tutorów. Od ponad 20 lat pracuje w sektorze pozarządowym. Członkini założycielka Stowarzyszenia Mediatorów Rodzinnych, przez wiele lat prowadziła mediacje rodzinne i społeczne, przygotowywała do pracy mediatorów. Członkini Stowarzyszenia Trenerów i Trenerek Organizacji Pozarządowych, superwizorka i trenerka prowadząca szkoły trenerskie. Moderatorka wspierająca wiele procesów społecznych prowadzonych przez urząd miasta stołecznego Warszawy. Specjalizuje się w tematyce przywództwa lokalnego i pracy rozwojowej z liderami i liderkami. Współautorka publikacji o przywództwie i Tutoringu.
Alicja Dąbkowska, studentka kulturoznawstwa, interesuje się językiem, historią kobiet oraz grup defaworyzowanych. Angażuje się w Studenckie Koło Kulturoznawcze, którego jest skarbniczką. Działa społecznie na rzecz wzmacniania osób niemęskich, szczególnie w polityce. Współzałożyła projekt „Posiostrzenie”, który został wybrany do uczestniczenia w programie grantowo-mentoringowym „WzmocniONE”. Zajmuje się również korektą, między innymi w inicjatywnie „Młodzi o Polityce”. Z Fundacją Szkoła Liderów jest związana od 2020 roku – ukończyła program Warszawska Akademia Młodych Liderów. Wspiera zespół programu w bieżących zadaniach.