KSeF dla organizacji społecznych: szansa na uproszczenie rozliczeń i ograniczenie papierologii [komentarz]
Od 1 lutego 2026 r. w Polsce wchodzi w życie obowiązek korzystania z KSeF — Krajowego Systemu elektronicznego Fakturowania. KSeF ma zastąpić tradycyjne faktury papierowe lub pliki PDF i umożliwić wystawianie oraz przechowywanie dokumentów w formie elektronicznej, z nadanym numerem identyfikacyjnym. System ma uprościć obieg dokumentów i ograniczyć biurokrację, która przez lata obciążała zarówno administrację publiczną, jak i organizacje społeczne.
Na ten moment jednak ani administracja, ani grantodawcy nie posiadają jeszcze pełnych, szczegółowych wytycznych. Trudno się temu dziwić: KSeF nie jest jeszcze dostępny w finalnej wersji, a Ministerstwo Finansów nadal pracuje nad ostatecznymi rozwiązaniami. W tej sytuacji pojawia się wiele niepokoju — zwłaszcza wśród NGO, które obawiają się, że w okresie przejściowym część instytucji może jeszcze sięgać po dotychczasowe praktyki, w tym papierowe opisy faktur. Nie wynika to jednak ze złej woli, lecz z braku pełnej wiedzy i narzędzi, co w pierwszych miesiącach wdrażania może być zupełnie naturalne.
RDPP pyta Ministerstwo Finansów
Temat był ostatnio także omawiany przez Radę Działalności Pożytku Publicznego, która zgłosiła do Ministerstwa szereg pytań oraz sugestii od trzeciego sektora i obecnie oczekuje na odpowiedź (więcej o tym w artykule: KSeF, odporność i nowelizacje pożytku na listopadowym posiedzeniu RDPP).
Niemniej jednak, faktury z KSeFu będą uznawane tylko w formie elektronicznej – jako wydrukowane nie będą spełniały wymogu dokumentu księgowego. Dlatego, chcąc nie chcąc, wszyscy musimy przygotować się i przyzwyczajać do elektronicznego obiegu dokumentów.
Szansa na pozytywną zmianę
W mojej ocenie jest to szansa do przewrotnej i pozytywnej zmiany: w końcu grantodawcy mogą odejść od mikro-kontroli każdej faktury poprzez wymaganie ich każdorazowego opisu, do bardziej zaufanego systemu rozliczeń bazujących na deklaratywnym wykazywaniu wydatków zgodnie z budżetem, a w przypadku audytu, dalej będzie możliwość weryfikacji zapisów w programie księgowym.
Dlatego KSeF to ogromna szansa — jedna z największych od lat — aby przejść z modelu mikro-kontroli każdej faktury na model oparty na zaufaniu, audycie procesów i ocenie rezultatów. To kierunek, który w innych krajach działa od dawna i dobrze, że w końcu też w Polsce podąża się tymi krokami.
Przykłady z zagranicy
Poniżej zebrałem kilka zagranicznych przykładów, które dobrze pokazują, że cyfryzacja rozliczeń jest wykonalna i skuteczna — o ile administracja, grantodawcy, ale też grantobiorcy z niej w pełni korzystają.
Dania — NemHandel i brak papieru w sektorze publicznym
W Danii cały sektor publiczny korzysta z systemu e-fakturowania NemHandel. Od 2007 r. administracja może przyjmować wyłącznie e-faktury. Faktury są automatycznie przetwarzane, archiwizowane i oznaczane metadanymi — nie istnieje potrzeba ich drukowania czy opisywania.
Holandia — zaufanie zamiast kontroli każdej faktury
Holandia opiera rozliczenia NGO na e-fakturach PEPPOL oraz okresowej kontroli procesów, a nie pojedynczych dokumentów. Organizacje przesyłają wyłącznie e-faktury, a audyty badają zgodność z całym budżetem i efektami projektu.
Finlandia — e-fakturowanie jako codzienny standard
Finlandia od lat wymaga e-faktur w całym sektorze publicznym. Faktury papierowe są odrzucane, a NGO przesyłają dokumenty w jednolitym formacie, które automatycznie trafiają do systemów księgowych grantodawcy, które przetwarzają je automatycznie.
Niemcy — XRechnung i pełna integracja z administracją
Niemcy stosują centralny system XRechnung — jedyny akceptowalny format e-faktur dla administracji federalnej. Dokumenty są walidowane automatycznie, a audyty badają zgodność z procedurami, nie pojedyncze faktury.
Australia — e-faktury jako standard w relacji NGO–administracja
Australia wdrożyła obowiązkowe e-fakturowanie w formacie zgodnym z PEPPOL dla wszystkich relacji z administracją. System sam łączy fakturę z daną umową i budżetem — bez drukowania i opisywania — wszystkie dane znajdują się w metadanych faktury.
W każdym z powyższych krajów system działa, bo:
- e-faktura jest traktowana jako dokument kompletny,
- opis wydatku znajduje się w systemie księgowym, a nie na papierze,
- kontrole są okresowe i losowe oraz prowadzi się je na poziomie procesów, a nie weryfikowaniu każdego dokumentu księgowego.
Powyższe przykłady pokazują, że cyfryzacja nie jest rewolucją technologiczną, lecz przede wszystkim organizacyjną.
Rekomendacja dla grantodawców
Co zatem warto, aby grantodawcy w Polsce wprowadzili wraz z KSeFem?
Należy zacząć od pilnej aktualizacji regulaminów: już teraz można zmienić procedury tak, by uznawały e-fakturę z KSeF jako pełnoprawny dokument, bez konieczności jej drukowania i opisywania - zgodnie z aktualną Ustawą o rachunkowości Art. 23.:
„1. Zapisów w księgach rachunkowych dokonuje się w sposób trwały, bez pozostawiania miejsc pozwalających na późniejsze dopiski lub zmiany. Przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych przy użyciu komputera należy stosować właściwe procedury i środki chroniące przed zniszczeniem, modyfikacją lub ukryciem zapisu.”
Tak więc „trwałym" opisem dokumentu już teraz może być zapis w „księgach rachunkowych", czyli programie księgowym, niezależnie czy dokument jest elektroniczny czy papierowy. Właściwe zaksięgowanie i „opisanie” zgodnie z budżetem projektu w programie rachunkowym powinno być wystarczające do prawidłowego rozliczenia wydatku.
Poza tym w realnych praktykach powinno wzrosnąć zaufanie do NGO-sów ze strony grantodawców: zamiast kontrolować każdą fakturę, powinni oni przejść do audytu procesów w danej organizacji lub kontroli kilku, losowych dokumentów księgowych. A przede wszystkim sprawdzania rezultatów, ich zasięgu oraz skuteczności efektów danego projektu. To pozwoli zaoszczędzić cenny czas nie tylko NGO-som, ale też administracji i wszystkim przyniesie realne oszczędności. Taki system audytu niezmiennie będzie motywował organizacje do prawidłowej realizacji projektów.
Jak pokazują przywołane przeze mnie zagraniczne przykłady — w krajach, gdzie poziom zaufania do instytucji publicznych jest znacznie wyższy niż w Polsce, wynika to nie tylko ze strony samych obywateli, ale przede wszystkim z dobrych przykładów darzenia organizacji społecznych zaufaniem przez samą administrację. Mam nadzieję, że instytucje w Polsce pójdą również za tymi przykładami i wprowadzą więcej zaufania w rozliczeniach, sprawozdawczości i kontrolach wobec NGO-sów, korzystając z okazji, jaką jest wprowadzenie KSeFu.
Nadchodzące miesiące to czas przygotowań i wspólnej pracy nad tym, by KSeF stał się narzędziem upraszczającym życie zarówno administracji publicznej, jak i organizacjom społecznym. Cyfryzacja może stać się przełomem, ale tylko wtedy, gdy wszyscy — administracja, grantodawcy i NGO — przygotują się do niej wspólnie.
Jakub Lasek – magister finansów i rachunkowości, działacz społeczny, wolontariusz, aktywista, lider i trener. Kierownik Wydziału Finansowania Organizacji Głównej Kwatery Związku Harcerstwa Polskiego – największej polskiej organizacji wspierającej dzieci i młodzież w samorozwoju. Od 15 lat jest czynnie zaangażowanym instruktorem harcerskim, pracującym wolontariacko z młodzieżą, jej liderami oraz trenerami. Członek Rady Fundacji Geko im. Moniki Mnich wspierającej w działaniu NGO-sy oraz wolontariuszy. Współzałożyciel Opolskiego Centrum Wolontariatu „Iskra”, e-learningu o wolontariacie impakt.org.pl oraz narzędzia do diagnozy kultury organizacyjnej DrogowskazyKultury.org. Członek grupy roboczej ds. wolontariatu i aktywizmu przy Minister ds. Społeczeństwa Obywatelskiego.
Źródło: inf. własna ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.