Koronawirus. Strategia dla edukacji zamiast improwizacji. Dołącz do apelu
„Formułując nasze postulaty, kierujemy się tym, co we wszystkich działaniach z obszaru edukacji i pracy z dziećmi powinno być celem nadrzędnym – dobrem dziecka”. Organizacje pozarządowe sformułowały sześć postulatów, dotyczących funkcjonowania polskiej edukacji w czasie epidemii. Apelują do premiera i ministra edukacji o ich jak najszybsze uwzględnienie.
Zwracamy się z otwartym apelem do Prezesa Rady Ministrów i Ministra Edukacji Narodowej o podjęcie natychmiastowych działań, które poprawią jakość funkcjonowania polskiej edukacji w czasie, kiedy placówki szkolne, przedszkolne i żłobkowe pozostają zamknięte, a młodzież nie może wychodzić z domu bez pełnoletniego opiekuna.
Formułując nasze postulaty, kierujemy się tym, co we wszystkich działaniach z obszaru edukacji i pracy z dziećmi, powinno być celem nadrzędnym – dobrem dziecka.
1.
Oczekujemy od rządzących rozpoczęcia działań, których efektem będzie zmniejszenie nierówności edukacyjnych, które ujawniły się po wprowadzeniu regulacji dotyczących zdalnego nauczania. Część z uczniów nie ma nie tylko sprzętu i dobrego łącza, ale także kompetencji do zdalnej pracy. Działania mające na celu doposażenie uczennic i uczniów w sprzęt muszą być sprzężone z działaniami wspierającymi ich nauczycieli.
2.
W obecnej sytuacji jednym z sensownych rozwiązań jest ograniczenie zakresu obowiązkowych treści programowych i sformułowanie jasnych wytycznych, jakie elementy podstawy programowej nauczyciele powinni realizować. Obecnie brak jasności w komunikatach resortu edukacji, który jednocześnie nakłada na nauczycieli obowiązek realizacji podstawy, a jednocześnie namawia do ograniczania liczby zajęć. To wprowadza zamieszanie, które dotyka wszystkich – nauczycieli, uczniów i rodziców.
3.
Oczekujemy także sformułowania jasnych wytycznych dla nauczycieli przedszkolnych i edukacji wczesnoszkolnej, a także zapewnienia realnej zdalnej pomocy z uwzględnieniem specyfiki ich pracy.
4.
W związku z niepewnymi scenariuszami dalszego przebiegu pandemii koronawirusa oczekujemy, że egzamin ósmoklasisty zostanie przeniesiony lub odwołany. Wymaga to podjęcia pilnych prac nad zmianą zasad rekrutacji do szkół średnich. Uważamy równocześnie, że może okazać się konieczna zmiana terminów egzaminów maturalnych i opracowanie wspólnie z uczelniami wyższymi nowego terminarza rekrutacji i ufamy, że MEN i MNiSW przygotowuje plan działania na taką ewentualność.
5.
Ponieważ część rodzin z trudnością radzi sobie z łączeniem zadań opiekuńczych z wykonywaniem własnej pracy zdalnej oraz wspieraniem uczniów w uczeniu się online, proponujemy, by resort edukacji uruchomił telefon zaufania, gdzie specjaliści będą służyć wsparciem dla dzieci i rodziców.
6.
Oczekujemy, że po ustąpieniu pandemii resort edukacji zaproponuje uczniom systemową pomoc psychologiczno–pedagogiczną. Obecnie część uczniów jest od tej opieki odcięta. Liczba osób, które będą takiej pomocy wymagać, z pewnością jednak wzrośnie.
Apelujemy również, by resort edukacji korzystał z dotychczasowych dobrych praktyk nauki zdalnej i edukacji domowej – we współpracy z instytucjami, które od kilku lat się tym zajmują. Liczymy na to, że nasze postulaty spotkają się nie tylko ze zrozumieniem, ale także, że będą one stanowiły pomoc w kształtowaniu polityki resortu edukacji, realizowanej w czasie pandemii.
Inicjatorzy apelu pozostają do dyspozycji ministra, w gotowości do pracy na rzecz lepszej edukacji w czasie pandemii i po jej ustąpieniu.
Organizacje
Fundacja “Przestrzeń dla edukacji”
Fundacja “Edu Tank”
Fundacja “Pole Dialogu”
Centrum Praw Kobiet
Społeczny Monitor Edukacji
Kampania Przeciw Homofobii
Instytut Spraw Publicznych
Helsińska Fundacja Praw Człowieka
Fundacja e-Państwo
Fundacja Feminoteka
Stowarzyszenie Otwarta Rzeczpospolita
Fundacja Wspomagania Wsi
Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego
Swój podpis można dołączyć, pisząc na adres: pde@przestrzendlaedukacji.org.