To słowa klucze do projektu „Pozwólmy dzieciom radośnie dążyć do poprawy”, jaki w ramach V edycji konkursu grantowego realizuje Stowarzyszenie Rodziców, Nauczycieli i Przyjaciół Szkoły Podstawowej Nr 12 w Płocku pod nazwą „Szkoła Pod Brzozami”. Na realizację projektu Stowarzyszenie otrzymało 6 000 zł. Za te pieniądze zorganizowało w szkole zajęcia z dramy, które już wkrótce zakończą się wystawieniem przedstawienia dla wszystkich uczniów.
Zajęcia mają być jednym ze sposobów walki z problemami szkolnymi, jakie w anonimowej ankiecie, przeprowadzonej w listopadzie ubiegłego roku, zdefiniowali sami uczniowie z klas IV-VI. Okazało się, iż często w sposób niezadowalający mogą mówić o swoich potrzebach, nie potrafią kontrolować swoich emocji, odnaleźć się w sytuacjach konfliktowych. Stowarzyszenie postanowiło więc pomóc dzieciom angażując ich do pracy nad prozą Janusza Korczaka. Tak wymyślono zajęcia teatralne, podczas których uczniowie w oparciu o nią oraz o doświadczenia z pozalekcyjnego życia szkolnego sami stworzą etiudy teatralne obrazujące problemy szkoły. Później, do dyskusji nad nimi, po obejrzeniu przedstawienia teatralnego, zaproszą wszystkich uczniów SP 12.
Realizacja projektu rozpoczęła się na początku lutego zaproszeniem wszystkich chętnych uczniów na dodatkowe zajęcia z dramy. Zainteresowanie przerosło nasze oczekiwania - mówi Ewa Machała prezes Stowarzyszenia. Zgłosić się mógł każdy chętny i na początku przyszło do nas ponad 40 dzieci. Myśleliśmy wówczas o zorganizowaniu aż dwóch grup teatralnych. Później jednak zapał osłabł i ostatecznie raz w tygodniu, w trzygodzinnych próbach, uczestniczy kilkanaścioro stałych, młodych wielbicieli teatru.
Zajęcia prowadzi Roma Ludwicka-Mierzejewska, pedagog teatru i dramy, absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy i studiów podyplomowych z zakresu teatru i dramy w Warszawie. Podczas nich dzieci poznały katalog swoich praw, ulotki z treściami wychowawczymi zaczerpniętymi z prozy Janusza Korczaka otrzymali również wszyscy rodzice. Młodzi aktorzy dzieląc się swoimi doświadczeniami szkolnymi stali się również współscenarzystami przedstawienia. Wiele etiud, które wystawią, to prawdziwe sytuacje, jakie widzieli na korytarzu, czy w szatni. Są więc etiudy o obrzucaniu się papierem toaletowym, czy skarżeniu. Wczoraj odbyły się jedne z ostatnich prób, na 29 maja zaplanowano premierę przedstawienia. O godzinie 1000 młodzi aktorzy zagrają dla klas I-III, w południe dla klas IV-VI. Po przedstawieniu odbędzie się dyskusja o poruszanych problemach, w którą włączy się także publiczność.
Pieniądze na realizację projektów realizowanych w ramach V edycji konkursu przekazali Fundatorzy: PKN ORLEN S.A., Basell Orlen Polyolefins Sp. z o.o oraz Darczyńca V edycji Levi Strauss Foundation.