Konsumenci oczekują większej odpowiedzialności w zarządzaniu łańcuchem dostaw firm, wynika z badania przeprowadzonego przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych na zlecenie Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Badanie przeprowadzone na reprezentatywnej próbie 1216 konsumentów wykazało, że Polacy gotowi są do bojkotu producentów, którzy w procesie produkcji łamią prawa człowieka bądź niszczą przyrodę. 61% badanych zadeklarowało, że nie kupi produktu, który został wyprodukowany w fabryce, w której zatrudniane są dzieci, bądź stosuje się pracę niewolniczą (dla 20% nie jest to istotna informacja przy wyborze marki). 64% Polaków odmówi zakupu produktu, wiedząc, że podczas jego produkcji doszło do zanieczyszczenia jednego z Wielkich Jezior Mazurskich.
Wyniki badania wskazują również na rosnące zainteresowanie tematem standardów stosowanych przez firmy w procesie produkcji. 64% badanych zadeklarowało, że chciałoby więcej wiedzieć na ten temat, przy czym częściej zgłaszały taką potrzebę kobiety, osoby pracujące, z wyższym wykształceniem. Wraz z rozwojem Internetu będzie to dla nich coraz łatwiejsze, już teraz 58% badanych znajduje w sieci informacje na temat działań związanych z przestrzeganiem przez firmę standardów pracy i ochrony środowiska w całym procesie produkcji.
O rosnącej świadomości konsumentów świadczy również fakt, iż zwracają oni coraz baczniej uwagę na inne niż tylko marka i cena informacje zawarte na opakowaniu. Już 76% badanych deklaruje, że sprawdza skład i kraj pochodzenia produktu, a tylko 11% (głównie osoby młodsze - do 24 lat, ze wsi, najsłabiej wykształcone, nie pracujące) w ogóle nie zwraca uwagi na takie informacje.
Tendencji tych zdają się nie zauważać producenci, dla których transparentność procesu produkcji wciąż jest tematem drażliwym. W drugiej części badania przeprowadzonego przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu, spośród 500 największych polskich firm wg rankingu Polityki, na udział w nim zgodziło się jedynie 9. Świadczy to o braku wiedzy, przejrzystości i świadomości zagadnienia. Jednak narastające tendencje wśród konsumentów, którzy dysponują coraz rozleglejszą wiedzą i są gotowi jej użyć przy wyborze konkretnego produktu, mogą wymusić na firmach zmianę takiego nastawienia.
Źródło: Forum Odpowiedzialnego Biznesu