Kokiriko z paszczą smoka, czyli profesjonalny gabinet muzykoterapii we Wrocławiu
Co ma wspólnego agogo z ćwiczeniem motoryki i jak bongosy wspierają terapię i współpracę w grupie – o tym można się było dowiedzieć 10 maja 2012. Dzięki Fundacji Rosa Terapeutyczna Szkoła Podstawowa nr 119 we Wrocławiu wzbogaciła się o gabinet do muzykoterapii oraz sprzęt multimedialny.
O terapeutycznym działaniu muzyki nie trzeba nikogo przekonywać – już od najdawniejszych, plemiennych czasów stosowano śpiew i grę na instrumentach podczas rytuałów leczniczych. Terapia za pomocą dźwięków bardzo dobrze sprawdza się zwłaszcza w pracy z dziećmi. Wspomaga ona zarówno fizyczny, jak i emocjonalny rozwój najmłodszych. Dodatkowo wspiera rozwój mowy oraz kształtuje postawy społeczne. Podstawowe elementy muzyki: melodia, rytm oraz harmonia pobudzają określone funkcje psychofizyczne.
W nowej sali znaleźć można m.in. różnego rodzaju bębenki, gitary, grzechotki, marakasy, tamburyna, bongosy, pianino elektroniczne, kokiriko, agogo czy też tzw. paszczę smoka. Oprócz tego zakupiono również wieżę stereo z DVD, radiomagnetofon oraz sprzęt multimedialny (w tym dwa telewizory, projektor i ekran).
Dzieci podczas zajęć muzykoterapii uczą się zachowań oraz współpracy w grupie, rozwijają słuch muzyczny, poczucie rytmu. Poprawia się ich koncentracja oraz wyobraźnia. Terapia ta doskonali również motorykę, redukuje lęk, niepokój, zwiększa poczucie bezpieczeństwa, wpływa na samoocenę oraz wzmacnia w najmłodszych wiarę we własne siły i możliwości. Podczas tego typu zajęć dzieci słuchają muzyki, śpiewają, wykorzystują elementy dźwiękonaśladowcze. Grają też na instrumentach muzycznych, ćwiczą mowę, słuch, poczucie rytmu, tańczą, relaksują się, biorą udział w zabawach muzyczno-ruchowych, improwizacjach wokalnych, instrumentalnych oraz ruchowych.
Terapeutyczna Szkoła Podstawowa nr 119 przy ulicy Bytomskiej 7 to placówka z 18-letnią tradycją. Uczęszczają do niej dzieci z dysfunkcjami w czytaniu, pisaniu oraz liczeniu. Oferta edukacyjna obejmuje przede wszystkim fachową terapię pedagogiczną. W szkole odbywają się zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, multimedialne, biofeedback, socjoterapia, biblioterapia, lekcje muzealne, warsztaty dla rodziców oraz wiele innych aktywności mających na celu usprawnienie rozwoju najmłodszych.
Już po raz 17 Fundacja Rosa wspiera powstanie profesjonalnego pokoju terapeutycznego. Sale sfinansowane przez Fundację działają m.in. w Legnicy, Zielonej Górze, Krakowie, Słupsku, Wałbrzychu, Bolesławcu, Sosnowcu oraz Przemyślu. Pracownicy Fundacji wciąż pracują nad kolejnymi salami.
Źródło: Fundacja Rosa