Ponad ¾ kobiet uważa, że ma niezbędne umiejętności, aby poprowadzić własną firmę, podobny odsetek przychyla się też do stwierdzenia, że Polki są częściej dyskryminowane na rynku pracy. Jednak blisko 30% kobiet jako preferowanego przełożonego wybrałoby właśnie mężczyznę – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Nesperta, właściciela marki Semilac.To początek organizowanej przez przedsiębiorstwo akcji promującej przedsiębiorczość Polek.
Dlatego firma Nesperta – właściciel marki Semilac opracowała raport pt. „Kobiety współPRACUJĄCE”, stworzony w oparciu o badanie przeprowadzone wśród Polek posiadających doświadczenie zawodowe. Wyniki zostały dodatkowo opatrzone komentarzami osób, którym tematyka aktywności zawodowej kobiet jest bliska – dziennikarek, pracownic naukowych czy przedstawicieli fundacji wspierających samorozwój.
- Nasza firma od początku swojego istnienia miała na celu wyzwalanie kobiecego potencjału. Chcemy, aby Polki były pewne siebie i swoich możliwości – również w miejscu pracy. Przystępując do opracowania tego raportuchcieliśmy odtworzyć swoisty obraz Polek na rynku pracy: ich przedsiębiorczości oraz solidarności zawodowej – powiedziała Paulina Piątek, PR manager w firmie Nesperta. Jesteśmy przekonani, że dogłębne zrozumienie tej kwestii pomoże wypracować rozwiązania, które sprawią, że kobiety nie będą obawiały się zawodowych wyzwań i dostrzegą, jak wiele możliwości zapewni im współdziałanie – dodała.
Przedsiębiorcza jak Polka
- Przekonanie kobiet o tym, że posiadają odpowiednie kompetencje, aby stworzyć własną firmę nie są dla mnie zaskakujące; w swoim otoczeniu spotykam się z dowodami kobiecej przedsiębiorczości niemal każdego dnia – skomentowała Dorota Warakomska, Prezeska Stowarzyszenia Kongresu Kobiet. Z kolei czynniki, które zniechęcają do założenia działalności to problem ogólny, z którym zmagają się zarówno Polki, jak i Polacy.
Rzeczywistość zniekształcona
Badane zostały zapytane również o to, czy kobiety zapewniają sobie wsparcie na płaszczyźnie zawodowej, czy są raczej nastawione na rywalizację. Opinie badanych rozłożyły się niemal równomiernie - 33% uznało, że panie są solidarne, zaś 36% wskazało na współzawodnictwo.
Zdaniem ekspertów komentujących zgromadzone wyniki badań, jednym z wyzwań stojących przed kobietami na rynku pracy jest zmiana sposobu myślenia o sobie samych. Okazało się bowiem, że Polki często wzajemnie postrzegają się w sposób stereotypowy, a to przekłada się na ograniczoną chęć współpracy z innymi kobietami oraz trudności w osiąganiu celów zawodowych.
- Problem stosunkowo niskiej aktywności zawodowej Polek jest oczywiście zjawiskiem złożonym. Nie mamy jednak wątpliwości, że zachęcanie pań do zakładania własnych firm oraz promowanie kobiecej solidarności na rynku pracy są elementami, które pomogą w jego rozwiązaniu – tłumaczyła Paulina Piątek.