Organizacje pożytku publicznego mają różne przywileje. Tym najbardziej pożądanym jest możliwość uzyskania pieniędzy z odpisów 1% od podatku dochodowego od osób fizycznych. Co musi zrobić organizacja, by móc korzystać z tego źródła?
Zgodnie z przepisami 1% mogą przekazywać osoby fizyczne wyłącznie na rzecz organizacji pożytku publicznego (OPP). Jednak nie każda OPP może skorzystać z tych pieniędzy, a jedynie ta, która znajdzie się w wykazie organizacji do tego uprawnionych, publikowanym przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. W wykazie uprawnionych do korzystania ze środków z 1% za dany rok podatkowy uwzględnione są organizacje, które:
- uzyskały status OPP do 30 listopada danego roku podatkowego;
- uzyskały status OPP w latach wcześniejszych i w danym roku podatkowym wypełniły obowiązki sprawozdawcze;
- nie są w stanie likwidacji albo upadłości.
Zasady – kiedy powstaje wykaz?
Elektroniczny wykaz OPP uprawnionych do otrzymywania 1% z podatków jest publikowany czterokrotnie, według określonych zasad, w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej (MPiPS).
Od 15 marca do 31 lipca (to ostateczny termin przekazywania 1% przez urząd skarbowy) roku następującego po roku podatkowym organizacje nie mogą zmieniać numerów rachunków bankowych, chyba że zmiana numeru rachunku nastąpiła z przyczyn niezależnych od OPP (np. zmiana systemu w banku).
Wykaz za 2011 r.
Odnosząc się do zadanego pytania – organizacja, która uzyskała status OPP w czerwcu 2011 r., po to, by się znaleźć na wykazie organizacji uprawnionych do otrzymywania 1% podatku za 2011 r., nie musiała początkowo dopełniać żadnych dodatkowych obowiązków. Jednak przed końcem 2011 r. powinna kilku spraw dopilnować:
- po opublikowaniu pierwszej wersji wykazu (do 15 grudnia 2011 r.) OPP powinna sprawdzić, czy na pewno się na nim znalazła i czy jej nazwa, siedziba oraz numer KRS są prawidłowe. Jeśli w tych danych jest jakiś błąd, to do końca grudnia 2011 r. musi go zgłosić na piśmie do MPiPS;
- następny obowiązek – zgłoszenie numeru konta bankowego do wpłat 1% w swoim urzędzie skarbowym – pojawi się po opublikowaniu wykazu według stanu na dzień 15 stycznia 2012 r. OPP ma na to czas do 31 stycznia 2012 r.;
- teraz wystarczy już tylko sprawdzić, czy w wykazie na dzień 15 lutego 2012 r. został podany prawidłowy numer rachunku bankowego. Jeśli jest błąd, to OPP może go poprawić do 29 lutego 2012 r.
Po tych wszystkich czynnościach OPP może już zająć się kampanią związaną z 1% i czekać do końca lipca 2012 r., aż urzędy skarbowe przekażą jej 1%.
PODSTAWA PRAWNA
- Ustawa z dn. 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r., Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.), art. 27a
Źródło: inf. własna (ngo.pl)