Świat kultury bez barier, świat otwarty, bez strachu, bez uprzedzeń. Dzisiaj startuje w całej Polsce kampania "Zabierz laskę do kina"! Celem kampanii społecznej Fundacji Kultury bez Barier jest zwrócenie uwagi na problem dostępu do kultury osób z niepełnosprawnością, a szczególnie niewidomych i niesłyszących.
ZABIERZ LASKĘ DO KINA
kampania społeczna // start: 15.01.2014
Chcemy szerzyć Kulturę bez Barier. Tak łatwo jest dołączyć audiodeskrypcję, napisy dla niesłyszących lub tłumaczenie na język migowy do filmów, spektakli teatralnych i wystaw w muzeach; tak łatwo, a tak niewielu to robi. Chcemy zaangażować ludzi, chcemy poruszyć miasta i miasteczka, place i ulice.
PIERWSZA TAKA KAMPANIA W POLSCE!
Celem kampanii społecznej ZABIERZ LASKĘ DO KINA Fundacji Kultury bez Barier jest zwrócenie uwagi na problem dostępu do kultury osób z niepełnosprawnością, a szczególnie niewidomych i niesłyszących. Kampanię tworzą trzy mocne zdjęcia, autorstwa fotografa Jacka Kołodziejskiego, nawiązujące do filmów uznawanych za klasykę światowej kinematografii: Blue Velvet, reż. David Lynch; Psychoza, reż. Alfred Hitchcock; Taksówkarz, reż. Martin Scorsese. W miejscach czarnych plam znajduje się opis tego, co jest „pod” nimi. Pomysł ten odwołuje się do audiodeskrypcji, czyli opisu, który słyszą niewidomi w czasie oglądania przystosowanych dla nich filmów. Kampania promuje świat kultury bez barier, świat otwarty, bez strachu, bez uprzedzeń. Ma dać ludziom szansę pobawić się skojarzeniami, formą, przekazać treść bez patosu, z odrobiną autoironii.
TWÓRCY I ORGANIZATORZY O KAMPANII:
Anna Żórawska, szefowa Fundacji Kultury bez Barier tłumaczy: Hasło ZABIERZ LASKĘ DO KINA to apel, zaproszenie skierowane do ludzi, żeby zabrali, czy raczej spróbowali zabrać do kina osobę niewidomą, niedowidzącą, czyli osobę, która na co dzień chodzi z tytułową białą laską. Hasło wymyślił mój kolega z Fundacji, Robert Więckowski, który porusza się, jak sam mówi, z "blondie”. Każdy z nas ma realny wpływ na kulturę, ale kampanię kierujemy przede wszystkim do jej twórców, którzy produkują bardzo cenne, ale niedostępne wydarzenia kulturalne.
Jacek Kołodziejski, autor zdjęć, mówi - Myśląc o sile komunikatu zdecydowałem się wybrać takie ujęcia z klasyki filmowej, które pomogą nam stworzyć wyraziste obrazy. Każdy z nas te ujęcia zna, a przynajmniej kojarzy. Niepokojące czarne plamy, które zasłaniają główne części zdjęcia są ważnym elementem kampanii. Widzę obraz, próbuję mu się przyjrzeć i w pewien sposób zaczynam z tym walczyć. Ponadto stwierdza - Hasło jest proste, działa na wyobraźnię. Sprowokowało mnie, żeby dowiedzieć się więcej o audiodeskrypcji i to się udało.
Poprzez intrygujące plakaty, niosące ze sobą cenny przekaz chcemy dotrzeć do jak największej liczby osób. Kampania znajdzie się w przestrzeni miejskiej, kinach, teatrach, galeriach i muzeach.
Zobacz video z konferencji prasowej kampanii społecznej "Zabierz laskę do kina":