Po manii kupowania w czarny piątek i cyber poniedziałek przychodzi czas na refleksję w #GivingTuesday, czyli Światowy Dzień Dobroczynności, od kilku lat obchodzony również w Polsce.
Na czym polega #GivingTuesday?
Ruch #GivingTuesday ma na celu podkreślenie, jak ważna jest dobroczynność oraz pomaganie innym. Jest to szczególny dzień, kiedy można się aktywnie zaangażować i podjąć zorganizowane działanie, albo po prostu podziękować tym, którzy wykazali się taką postawą wobec inicjatyw społecznych lub ludzi potrzebujących. #Giving Tuesday pokazuje, że wbrew powszechnym opiniom pomaganie to nie tylko darowizna, czy “wydatek” pieniężny, lecz właśnie nasza postawa, poczucie solidarności, chęć niesienia pomocy ludziom i organizacjom społecznym, które działają w różnych obszarach.Ideą #GivingTuesday jest dawanie i dzielenie się, nie tylko środkami finansowymi, ale również wartościami niematerialnymi, takimi jak zaangażowanie, wiedza, doświadczenie, umiejętności, optymizm czy poświęcony komuś czas. Mogą to być również nowoczesne środki, jak choćby zasięg naszego profilu w mediach społecznościowych. Założenie #GivingTuesday jest takie, że niezależnie od zasobności portfela każdego z nas stać na dzielenie się: i zawsze mamy coś, co możemy podarować drugiemu człowiekowi. Jedyne, co nas ogranicza w pomaganiu, to nasza własna wyobraźnia.
#GivingTuesday w Polsce
W Polsce #GivingTuesday obchodzimy już po raz czwarty. Każda firma, organizacja i osoba prywatna mogą włączyć się w obchody tego Dnia Dobroczynności na swój sposób: wszystkich nas jednoczy idea pomagania. Dzięki zaangażowaniu tysięcy osób, a także dzięki ogromnej sile mediów społecznościowych, tego dnia wspólnie budujemy pozytywną postawę społeczną i inspirujemy do działania. Każdy może wziąć udział w #GivingTuesday, i to w bardzo prosty sposób: czyniąc dobro i nagłaśniając w mediach społecznościowych dobre rzeczy, które dzieją się wokół nas. Wystarczy opublikować zdjęcie czy film mówiące o dobroczynności i dodać hashtag #GivingTuesday. Nawet jeśli dotrzemy tylko do naszych znajomych: i tak będziemy autorami pozytywnej zmiany w rzeczywistości. Liderem ruchu #GivingTuesday w Polsce jest Fundacja FaniMani, która prowadzi m.in. serwis FaniMani.pl, umożliwiający bezpłatne przekazywanie darowizn dla organizacji przy okazji zakupów online.
#GivingTuesday na świecie
Pomysł na stworzony w 2012 ruch #GivingTuesday był genialny w swej prostocie: stworzenie dnia, w którym będzie się zachęcać ludzi, by czynili dobro. W ciągu ośmiu lat swojego istnienia prosty pomysł urósł do rozmiarów globalnego ruchu, który inspiruje miliony ludzi, by dawać coś od siebie, współpracować oraz celebrować hojność i szczodrość w rozmaitych ich wcieleniach.W 2020 roku w ramach #GivingTuesday podarowano w USA 2,47 mld dolarów. 1,9 miliona użytkowników Facebooka podarowało łącznie 135 mln dolarów.Jak dotąd inicjatywa pozwoliła zebrać kwotę 511 milionów dolarów: i to wcale nie koniec! Akcje w ramach #GivingTuesday odbywają się w większości krajów świata – ponad 60 państw organizuje swoje własne, narodowe edycje wydarzenia. Mają one różne oblicza: np. #GivingTuesday w USA obchodzony jest tylko przez 1 dzień w roku, a w Indiach i w Meksyku – 1 tydzień w roku.
Dowiedz się więcej: https://givingtuesdaypl.org/
GivingTuesdayPL na Facebooku: https://tiny.pl/gb6ql
Źródło: Fundacja FaniMani