Język polski 2.0 - zastosowanie nowoczesnych technologii w nauczaniu języka polskiego
Bezpłatna publikacja dla nauczycieli języka polskiego jako obcego, zawierająca: opis narzędzi Web 2.0 przydatnych do wykorzystywania na lekcjach polskiego, konspekty i karty pracy 18 lekcji dla początkujących (poziom A2).
Język polski 2.0 - zastosowanie nowoczesnych technologii w nauczaniu języka polskiego
W środowisku nauczycieli języka polskiego jako obcego dzieje się coraz więcej. Powstają projekty i publikacje, które dzięki dofinansowaniom są dostępne bezpłatnie dla wszystkich chętnych osób, ceniących sobie podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wzbogacanie warsztatu nauczycielskiego.
Publikacja składa się z dwóch części. W pierwszej zostały omówione narzędzia Web 2.0, które mogą być wykorzystywane na lekcjach języka polskiego. Są to m.in. PiZap, PhotoPeach, Prezi, StoryBoardThat, Padlet, Quizlet, LearningApps, Kahoot!, Tagul, Pinterest i inne. Wszystkie narzędzia są dostępne bezpłatnie w wersjach podstawowych. Znajomość tych narzędzi i umiejętność ich używania w procesie nauczania polskiego przynosi wiele korzyści, np:
– nauka języka polskiego jest bardziej atrakcyjna, pozbawiona rutyny,
– zaspokajane są oczekiwania młodego pokolenia, które biegle posługuje się tymi i innymi aplikacjami internetowymi,
– zwiększa się samodzielność nauki,
– nauczanie polskiego jest bardziej efektywne i satysfakcjonujące,
– nauczyciele tworzą bardziej dopasowane do potrzeb uczestników kursów materiały dydaktyczne.
W publikacji ww. narzędzia zostały omówione i zilustrowane w bardzo praktyczny, poparty przykładami sposób.
Druga część publikacji zawiera gotowe konspekty i karty pracy do 18 lekcji polskiego przewidzianych na poziom A2 i zaplanowanych w formule nauczania mieszanego, gdzie część nauki odbywa się poza salą szkolną i bez bezpośredniego udziału nauczyciela, ale z użyciem platformy polskijjazyk.pl, która osobom rosyjskojęzycznym oferuje bezpłatną naukę na czterech poziomach zaawansowana (od A1 do B2). Przedstawione konspekty i karty pracy były tworzone przez praktyków, czyli nauczycieli języka polskiego z Ukrainy, którzy w czasie organizowanego przez Fundację Edu & More szkolenia w Warszawie poznali prezentowane w publikacji narzędzia Web 2.0, zawartość platformy polskijazyk.pl i tematy lekcji z poziomu A2. W publikacji dzielą się swoją pracą oraz propozycjami ćwiczeń i aktywności, które można zaproponować uczniom nie tylko w czasie lekcji polskiego, ale też podczas przygotowań do lekcji czy wykonywania prac domowych.
Autorzy publikacji mają nadzieję, że będzie ona pomocna w codziennej pracy polonistów nauczających obcokrajowców.
Publikację można pobrać bezpłatnie ze stron:
Źródło: Fundacja Edu & More