Co piąty Polak nie wyobraża sobie życia bez Internetu – wynika z sondażu IBRiS dla Fundacji Orange. W ostatnich dziesięciu latach rozwój nowoczesnych technologii najbardziej wpłynął na sposób zdobywania informacji i utrzymywania kontaktów. Z okazji jubileuszu 10-lecia Fundacja pokazuje, jak zmienił się świat #w10lat i zaprasza do konkursu połączonego z akcją charytatywną na www.w10lat.pl
W 2005 roku Facebook miał „tylko” 6 mln użytkowników, na YouTube pojawił się pierwszy film, nie było Twittera i smartfonów w powszechnym użyciu. Dziś do największego społecznościowego serwisu video trafia co minutę 300 godzin materiału, dziennie publikowanych jest ok. 800 mln tweetów, a Facebooka używa 1,5 mld ludzi. W 2005 roku polski internauta spędzał w sieci średnio 20 godzin miesięcznie, a w 2014 – prawie 73.
– Jubileusz 10-lecia Fundacji Orange skłonił nas do refleksji na temat zmian, jakie zaszły w świecie od czasu jej powołania. Internet i technologie znacząco wpływały na potrzeby społeczne. Zapewnienie dostępu do nich to pierwszy krok w cyfryzacji. A coraz większą rolę odgrywa rozwój kompetencji, które pozwalają korzystać ze zdobyczy cywilizacji w sposób bezpieczny, pożyteczny i twórczy – mówi Konrad Ciesiołkiewicz, p.o. prezesa Fundacji Orange.
– Działania Fundacji w tym zakresie przynoszą konkretne efekty – zdecydowana większość uczestników jej projektów przyznaje, że dzięki nim zdobywa nową wiedzę i cyfrowe umiejętności. Wśród nich są osoby z małych miast i wsi, w których dostęp do nowoczesnych zajęć bywa dosyć ograniczony.
– Obserwujemy coraz głębsze wrastanie Internetu w codzienne życie Polaków i wpasowywanie go do własnych, zróżnicowanych stylów życia. Duże grupy osób podchodzą do nowych środków komunikowania wybiórczo, rozpatrując je przede wszystkim pod kątem realnej przydatności w życiu prywatnym i zawodowym. – komentuje wyniki dr hab. Mirosław Filiciak, prof. Uniwersytetu SWPS, medioznawca. – Jednocześnie widać też wzrost zaufania do Sieci – jeszcze nie tak dawno temu większość naszych rodaków obawiała się dokonywania transakcji finansowych online.
Polacy dość chętnie uczą się nowych technologii, choć nie są ich pasjonatami – za takich uważa się niespełna co dziesiąty badany. 5 proc. postrzega je jako niezrozumiałe i nie jest nimi zainteresowane. Na pytanie o obawy związane z rozwojem cyfrowym, prawie jedna piąta respondentów wskazała na ryzyko osłabienia więzi międzyludzkich, 14 proc. boi się nienadążania za tempem zmian. Jednocześnie prawie połowa z nich postrzega technologie jako szansę na rozwój i nie ma przed nim obaw.
Fundacja Orange od 2005 roku realizuje autorskie programy społeczne, jest jedyną fundacja korporacyjna wśród telekomów w Polsce. Nauczyła ponad 30 tys. dzieci zasad bezpiecznego internetu, wsparła powstanie narzędzi ochrony on-line i prowadzenie edukacji cyfrowej dla 25 tys. dzieci i młodzieży. Wyposażyła w internet 3,5 tys. bibliotek publicznych i 10 tys. szkół, wspomogła 1000 szpitali, ponad 900 organizacji w Polsce oraz 3 tys. dzieci z wadą słuchu. Wyposaża i pomaga prowadzić multimedialne pracownie w 77 małych miastach i wsiach. We wrześniu 2015 otworzyła nowy program skierowany do świetlic szkolnych MegaMisja. Za swoją działalność otrzymała liczne nagrody i wyróżnienia, w tym dwukrotnie tytuł Dobroczyńcy Roku oraz nagrodę specjalną: Nowe Trendy Społecznego Zaangażowania. Do tej pory przeznaczyła ponad 150 mln zł na inicjatywy społeczne. W swoje działania angażuje 3000 wolontariuszy rocznie. Działanie organizacji jest częścią strategii społecznej odpowiedzialności Orange.
Pobierz
-
Raport IBRiS
pdf ・539.68 kB
-
Świat #w10lat_
pdf ・500.67 kB
-
Infografiki
pdf ・130.73 kB
Źródło: Fundacja Orange