Współpraca z firmami jest jedną z najchętniej stosowanych metod pozyskiwania funduszy przez organizacje pozarządowe. Jednak, jak przyznają fundraiserzy, zdobycie sponsora nie jest wcale prostą sztuką. Firmy nie są chętne do wydawania dużych pieniędzy na działalność charytatywną, jeśli nie przyniesie im to wymiernego zysku. Czy zatem warto zawracać sobie głowę pozyskiwaniem sponsorów?
Odpowiedź jest prosta – oczywiście, że tak! Fundusze pozyskane z innych źródeł niż finansowanie publiczne, zapewniają stabilność budżetu i pozwalają na rozwój organizacji. Jednym ze sposobów na zdobycie takich funduszy jest właśnie współpraca z firmami. Wbrew pozorom, zdobycie sponsora jest jak najbardziej możliwe, także w przypadku mniejszych organizacji. Jest jednak jeden warunek – trzeba zdać sobie sprawę czego oczekuje od organizacji pozarządowych biznes. Warto także poznać argumenty, które przekonają sponsora. Niestety, wiele NGO-sów jest zupełnie nieprzygotowana do pozyskiwania firm czy do poprowadzenia spotkania z potencjalnym sponsorem. Fundraiserzy zapominają o tym, że przedsiębiorstwa angażują się we współpracę tylko z wiarygodnym oraz profesjonalnym partnerem. Dotyczy to także organizacji pozarządowych, dlatego tak ważne jest poznanie procesu pozyskiwania sponsorów i stosowanie odpowiednich zasad.
Czasy, kiedy wystarczyło po prostu napisać do firmy list z prośbą o wsparcie i od razu otrzymywało się pomoc, bezpowrotnie minęły. Dziś, aby namówić sponsora do współpracy, potrzeba o wiele więcej wysiłku. Po pierwsze, trzeba zainteresować firmę misją i działalnością organizacji. Po drugie, konieczne jest przedstawienie wymiernych korzyści, które sponsor uzyska dzięki współpracy z organizacją. Po trzecie należy stworzyć atrakcyjną ofertę dostosowaną do potrzeb danej firmy. Wielu pracowników trzeciego sektora nie potrafi przedstawić atutów swojej organizacji w taki sposób, by firmy dostrzegły w tym korzyści. A to właśnie jeden z kluczowych aspektów w pozyskiwaniu sponsorów.
Kolejnym elementem decydującym o sukcesie jest odpowiednie poprowadzenie spotkania z firmą. Jeśli chcemy porozumieć się z ludźmi pracującymi w biznesie, to musimy mówić ich językiem. Niezwykle pomocna jest tutaj technika elevator pitch, dzięki której można przekazać informacje o organizacji w przystępny i ciekawy sposób. Stosując tę metodę, łatwiej jest przekonać firmę do współpracy. Jak się nauczyć tworzenia atrakcyjnych ofert dla firm oraz ich prezentowania podczas spotkania? Będzie to możliwe już w dniach 16-17 listopada, podczas warsztatów Instytutu Fundraisingu „Jak zdobyć nowych sponsorów dla NGO”.
W czasie warsztatów uczestnicy poznają argumenty, które przekonają firmę do przekazania pieniędzy i do zaangażowania się we współpracę z NGO. Podczas warsztatów przewidziany jest czas na praktyczne ćwiczenia z każdym z uczestników oraz symulację spotkania przedstawiciela organizacji pozarządowej z firmą, Uczestnicy otrzymają narzędzia fundraisingowe, takie jak matryca sponsorska czy szablon elevator pitch, dzięki którym nie wyjdą ze spotkania ze sponsorem z pustymi rękami.
Warsztaty poprowadzi Martyna Żak, konsultant i trener w dziedzinie marketingu oraz fundraisingu, z 10-letnim doświadczeniem w zdobywaniu funduszy dla organizacji pozarządowych. Od ponad 4 lat doradza organizacjom non-profit jak pozyskiwać fundusze od firm oraz osób indywidualnych.
Źródło: Instytut Fundraisingu