Jak zadbać o dostępność informacji i komunikacji? Wypróbuj listy sprawdzające!
Jak można przekazywać informacje oraz komunikować się w sposób dostępny i efektywny? Do tego przydadzą się praktyczne wskazówki. Na przykład listy sprawdzające, które pomagają przekazywać informacje różnymi kanałami i komunikować się z osobami z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Poznanie zasad sprawi, że komunikacja będzie bardziej użyteczna i dostępna dla wszystkich. Zrozumiała informacja jest przecież łatwiejsza do przyswojenia.
Dostępność stanowi jedno z praw człowieka. Z kolei dostępność informacji i komunikacji jest zagwarantowana w Konstytucji (art. 54 i 69). Bez dostępu do informacji i komunikacji nie można realizować innych praw człowieka (jak prawo do edukacji, udziału w kulturze, pracy i zatrudnienia, ochrony zdrowia itp.).
Co mówi prawo
Dobre prawo to nasz klucz do efektywnego funkcjonowania w społeczeństwie. Aktów prawnych, które tworzą przyjazną i dostępną przestrzeń wokół nas, jest zaś coraz więcej. Wśród nich warto zwrócić uwagę na:
- Konwencję ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami,
- ustawę o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
- ustawę o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych,
- ustawę o języku migowym i innych środkach komunikowania się,
- ustawę o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze,
- a także regulacje, które dotyczą projektów europejskich (Standardy dostępności dla polityki spójności 2021-2027; plik DOCX, 18,6 MB).
W artykule wykorzystujemy także standardy dostępności polskich, amerykańskich, kanadyjskich i europejskich uniwersytetów, placówek i organów edukacyjnych (między innymi: Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Pennsylvania State University, University of Florida, Utah State University, BCcampus, Europejska Agencja do spraw Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej). Trzeba bowiem podkreślić, że dostępność informacji i komunikacji jest w umiarkowanym stopniu regulowana przez przepisy prawa powszechnie obowiązującego. Tego typu dostępność zapewnia się w oparciu o wypracowane najbardziej uniwersalne rozwiązania lub inne dobre praktyki.
Skuteczna komunikacja
Warto przy tym pamiętać, że potrzeby osób komunikujących się lub pozyskujących informację są indywidualne. Zapewniając dostępność informacji i komunikacji w sposób optymalny, należy uwzględnić przede wszystkim:
- rodzaj odbiorców,
- rodzaj informacji,
- kanał komunikacji,
- warunki, w jakich odbywa się komunikowanie.
Uwzględniając te wszystkie czynniki, jesteśmy w stanie zapewnić (pełną) dostępność.
Trzeba jednak pamiętać, że stosowanie takiego podejścia – zgodnego z ideałem – wymaga bardzo dużej wiedzy eksperckiej w tym obszarze i nie jest osiągalne dla zdecydowanej większości osób. Odpowiedzią na to jest niniejszy artykuł. Przedstawia uniwersalne rozwiązania, które sprawdzą się w większości zastosowań. Pozwala też na stosunkowo łatwe wprowadzanie dostępności. Dzięki temu każda osoba może w prosty sposób zapewnić dostępność swojej informacji i komunikacji.
Dostępność informacji – listy sprawdzające
Lista sprawdzająca dla dokumentu elektronicznego
- Do przekazywania informacji tekstowej korzystaj z tekstu, a nie z obrazu tekstu (tekstu w postaci graficznej).
- Stosuj czcionkę bezszeryfową normalnej szerokości (jak Verdana lub Tahoma), bez cieniowania.
- Stosuj wielkość czcionki dla tekstu podstawowego co najmniej 12 punktów oraz co najmniej 18-20 punktów w prezentacji multimedialnej.
- Dla dużego tekstu (tytuły, nagłówki itp.) stosuj wielkość czcionki co najmniej 18 punktów, a co najmniej 14 punktów w przypadku dużego tekstu wytłuszczonego oraz co najmniej 27-30 punktów w prezentacji multimedialnej.
- Sformatuj poprawnie tekst, przede wszystkim: wyrównaj tekst do lewej, zapewnij odstępy między wierszami (interlinię) 1,3-1,5 wiersza, wyróżniaj tekst przez jego wytłuszczenie (unikaj pisania wielkimi literami, kursywą i stosowania podkreśleń), nie dziel wyrazów między wiersze, nie używaj tekstu rozstrzelonego (ze zwiększonymi odstępami między literami w wyrazie).
- Zapewnij kontrast między kolorem tekstu a kolorem tła.
- Zadbaj, by elementy strukturalne w tekście (nagłówki, listy, tabele, tytuły w prezentacjach) były tworzone przy użyciu odpowiednich narzędzi czy stylów, na przykład w edytorze tekstu czy programie do tworzenia prezentacji multimedialnych – a nie formatowane „ręcznie”.
- Stosuj w dokumencie nagłówki oraz używaj dedykowanych stylów (Nagłówek 1, Nagłówek 2 itp.), stosuj unikatowe nazwy nagłówków.
- Zadbaj, by tabele były dostępne, w tym: stosuj narzędzia do tworzenia tabel, stosuj wiersz nagłówkowy tabeli oraz skorzystaj z funkcji „Powtórz wiersz nagłówka na nowych stronach”, zadbaj, by linie siatki tabeli były widoczne w dokumencie, zadbaj, by wartości tekstowe komórek równać do lewej, a wartości liczbowe – do prawej (lub przecinka dziesiętnego), zadbaj o kontrast w przypadku wyróżniania kolorem tła wiersza lub kolumny, stosuj unikatowe treści dla wierszy nagłówkowych.
- W przypadku tworzenia list punktowych lub numerowanych, użyj narzędzi do tworzenia list.
- Unikaj podziału tekstu na kolumny.
- Zadbaj, by prezentacje multimedialne były dostępne, w tym zawierały: unikatowe tytuły slajdów, maksymalnie 9 wierszy na slajdzie (8 w przypadku projektów europejskich), krótkie wypowiedzi, najlepiej w formie równoważników zdań, grafiki wysokiej jakości, teksty alternatywne dla treści graficznych.
- Przy podawaniu hiperłączy (linków) nadawaj im nazwę (określ tekst alternatywny).
- Informacje przekazywane za pomocą koloru, kształtu, położenia itp. udostępniaj także w inny sposób, na przykład w treści tekstowej, w tekście alternatywnym lub programistycznie.
- Staraj się unikać zbyt długich zdań. Staraj się używać zdań pojedynczych lub jednokrotnie złożonych.
- Staraj się używać piktogramów do wyróżniania powtarzających się sekcji.
- Dbaj o zasady prostego języka.
- Wykorzystaj wbudowane narzędzia do sprawdzania dostępności (w edytorze tekstu, programie do prezentacji multimedialnych itp.).
- Staraj się zadbać o to, by udostępnić dokument elektroniczny równolegle w wersjach edytowalnej i nieedytowalnej.
Lista sprawdzająca dla informacji drukowanej
- Zapewnij także postać elektroniczną, najlepiej w wersjach edytowalnej i nieedytowalnej.
- Stosuj czcionkę bezszeryfową (jak Verdana lub Tahoma).
- Wielkość czcionki co najmniej 12 punktów, jeśli informacja będzie znajdować się blisko oczu osoby czytającej.
- Jeśli informacja będzie czytana z większej odległości niż 25 cm, to ustal wielkość czcionki w [pkt] (w punktach typograficznych) w zależności od odległości d [m] (między informacją a oczami osoby czytającej) na co najmniej: w [pkt] = 48,2 d [m]
- Unikaj podziału tekstu na kolumny.
- Staraj się używać piktogramów do wyróżniania powtarzających się sekcji, zwłaszcza w podręcznikach, skryptach itp.
- Stosuj link skrócony zamiast (długiego) adresu internetowego.
Lista sprawdzająca dla informacji ustnej
- Ogranicz hałas lub (jeśli możliwe) wybierz ciche miejsce.
- Wybierz pomieszczenia dobrze oświetlone, o korzystnych warunkach akustycznych.
- Wybierz sale wyposażone w pętle indukcyjne.
- Mów normalnie lub z minimalnie podwyższonym natężeniem głosu bądź w minimalnie zwolnionym tempie.
- Nawet jak mówisz głośno, to korzystaj z mikrofonu, o ile to możliwe.
- Mów z twarzą zwróconą do osoby informowanej lub osób informowanych.
- Zadbaj o to, by Twoja twarz była dobrze oświetlona.
Lista sprawdzająca dla informacji odręcznej
- Pisz litery prostopadle do osi pisania.
- Pisz prostym krojem (charakterem pisma), bez ozdobników.
- Jeśli Twój charakter pisma nie jest wyraźny – stosuj litery drukowane, najlepiej wielkie litery.
- Zapewnij wysokość liter wielkich co najmniej 10 mm i małych – 7 mm.
- Zapewnij odstępy między wierszami (interlinię) co najmniej 1,5 wiersza.
- Zapewnij kontrast pomiędzy kolorem pisma a kolorem tła.
- Unikaj pisania na papierze w linie lub kratkę.
- Jeśli korzystasz z tablicy – wybierz pomieszczenie z tablicą w czarnym lub białym kolorze (kontrastowym w stosunku do koloru kredy czy pisaka).
- Unikaj podziału na kolumny.
- Jeśli podpisujesz informację, to zawrzyj w niej swoje imię i nazwisko, podpis może być trudny do rozpoznania.
Lista sprawdzająca dla gablot, tablic informacyjnych, banerów oraz ekranów i telebimów
Nie korzystaj z gablot ani tablic informacyjnych. Informacja na takich nośnikach nie jest dostępna dla osób poruszających się na wózkach. Osoby te nie mogą się przybliżyć to takiego nośnika (jak osoba stojąca) i patrzą z niższej pozycji.
Dalsze punkty dotyczą wyłącznie banerów oraz ekranów i telebimów.
- Zastosuj punkty z listy sprawdzającej dla – odpowiednio – informacji drukowanej.
- Wyróżniaj tekst przez jego wytłuszczenie lub powiększenie (kolor nie może być jedynym wyróżnikiem).
- Wyróżniając wielkością czcionki, zapewnij wielkość liter na 150% tekstu podstawowego lub 120% w przypadku tekstu jednocześnie wytłuszczonego.
- Wyróżniaj tytuł i nagłówki.
- Stosując link skrócony, wyróżniaj go przez powiększenie tekstu.
- Stosuj kody QR łącznie z linkami skróconymi w powiększonym tekście.
Lista sprawdzająca dla nagrań
- Dla nagrań audio: zapewnij transkrypcję tekstową lub napisy rozszerzone dla nagrań audio udostępnianych na stronie internetowej lub w aplikacji mobilnej, staraj się zapewnić transkrypcję tekstową lub napisy rozszerzone dla nagrań audio udostępnianych inną drogą (na przykład pocztą elektroniczną), staraj się zapewnić ciche tło dźwiękowe.
- Dla nagrań wideo: zapewnij transkrypcję tekstową lub audiodeskrypcję dla nagrań wideo udostępnianych na stronie internetowej lub w aplikacji mobilnej, staraj się zapewnić transkrypcję tekstową lub audiodeskrypcję dla nagrań wideo udostępnianych inną drogą (na przykład pocztą elektroniczną).
- Dla nagrań audio-wideo: zapewnij napisy rozszerzone i audiodeskrypcję dla nagrań audio-wideo udostępnianych na stronie internetowej lub w aplikacji mobilnej, staraj się zapewnić napisy rozszerzone i audiodeskrypcję dla nagrań audio-wideo udostępnianych inną drogą (na przykład pocztą elektroniczną).
Dostępność komunikacji – listy sprawdzające
Lista sprawdzająca do komunikacji z osobą z doświadczeniem kryzysu psychicznego
- Miej na uwadze, że: osoby te mogą odczuwać dyskomfort związany z przebywaniem w miejscach publicznych lub zatłoczonych pomieszczeniach, w takich sytuacjach mogą być niespokojne i drażliwe; mogą źle zrozumieć kontekst sytuacji lub zachowanie osób z otoczenia; mogą przez to nie przestrzegać norm społecznych, przyjmowanie leków może powodować efekty uboczne utrudniające komunikowanie się, osoba może odczuwać lęk przed kontaktem – może preferować komunikację pośrednią lub może pojawić się niechęć do komunikowania się w ogóle, ograniczenie czynników stresogennych sprzyja komunikacji osobistej.
- Unikaj czynników stresogennych takich jak: przebywanie w miejscu zatłoczonym, zaciemnionym lub nowym, hałas, zamieszanie, niepewność, ujawnianie prywatności itp.
- Zapewnij niestresujące warunki, takie jak: rozmowa na osobności, znane miejsce, ciche, jasne pomieszczenie, możliwość zajęcia pożądanego miejsca itp.
- Uprzedź, jeśli w miejscu komunikacji mogą pojawić się nietypowe efekty dźwiękowe, świetlne itp., jak: huk, wybuch, błyski, ogień.
- Nie zmuszaj osoby do komunikacji osobistej werbalnej.
- Poświęć takiej osobie pełną uwagę.
- Zapewnij odpowiedni czas na komunikację, dostosowany do potrzeb rozmówcy; bądź cierpliwy.
- W przypadku wiedzy o trudnościach poznawczych danej osoby lub ich zaobserwowania: formułuj krótkie i zwięzłe wypowiedzi, używaj powtórzeń, unikaj metafor i skomplikowanych sformułowań itp.
- Akceptuj udział osoby asystującej osobie z niepełnosprawnością w komunikacji.
- Zwracaj się do osoby z niepełnosprawnością (a nie do osoby jej asystującej).
- Szereg informacji udostępniaj lub podawaj ze znacznym wyprzedzeniem.
- Miej na względzie, że weryfikacja efektów uczenia się może zająć więcej czasu niż w przypadku osób pełnosprawnych.
- Akceptuj nagrywanie spotkań, szkoleń itp. oraz komunikacji.
Lista sprawdzająca do komunikacji z osobą niewidomą lub słabowidzącą
- Miej na uwadze, że osoba niewidoma mogła nie wykształcić komunikacji niewerbalnej. Może to powodować wrażenie niespójności informacji (jak komunikat słowny niepotwierdzony przez mowę ciała).
- Ogranicz hałas lub wybierz ciche miejsce.
- Wybierz pomieszczenie dobrze oświetlone, o korzystnych warunkach akustycznych.
- Zapewnij możliwość zajęcia pożądanego miejsca.
- Wykorzystuj środki komunikacji umożliwiające odbiór informacji co najmniej dwoma kanałami, również kanałem dźwiękowym.
- Sprecyzuj słownie, z kim chcesz rozmawiać.
- Poświęć takiej osobie pełną uwagę. Patrz na nią i nawiąż kontakt emocjonalny i – w miarę jej możliwości – także wzrokowy.
- Akceptuj udział osoby asystującej osobie z niepełnosprawnością lub przewodnika albo przewodniczki osoby niewidomej w komunikacji.
- Zwracaj się do osoby z niepełnosprawnością (a nie do przewodnika lub przewodniczki osoby niewidomej ani osoby asystującej osobie z niepełnosprawnością).
- Szereg informacji udostępniaj lub podawaj ze znacznym wyprzedzeniem.
- Czytaj na głos to samo, co wyświetlasz w prezentacji lub zapisujesz na tablicy. Dostarcz materiały w postaci dostępnych plików elektronicznych, o ile to możliwe.
- Miej na względzie, że osoba może wykorzystywać podczas komunikacji: notebook (tablet), notatnik brajlowski, dyktafon (telefon), kamerę (telefon), pomoce optyczne itp.
- Akceptuj nagrywanie spotkań, szkoleń itp. oraz komunikacji.
- Akceptuj towarzyszenie zwierząt asystujących podczas komunikacji.
Lista sprawdzająca do komunikacji z osobą głuchą lub słabosłyszącą
- Miej na uwadze, że pierwszym językiem dla osób głuchych jest polski język migowy (PJM), a język polski jest językiem obcym.
- Unikaj komunikacji werbalnej z osobą głuchą. Korzystaj z usługi tłumaczenia na polski język migowy (PJM).
- Ogranicz hałas lub wybierz ciche miejsce.
- Wybierz pomieszczenie dobrze oświetlone, o korzystnych warunkach akustycznych.
- Wybierz salę wyposażoną w pętle indukcyjne.
- Daj możliwość zajęcia pożądanego miejsca.
- Zanim rozpoczniesz komunikację, upewnij się, czy rozmówca na Ciebie patrzy.
- Jeśli osoba Cię nie widzi, to pomachaj w jej kierunku, lekko dotknij jej ręki lub „mrugnij” oświetleniem.
- Zadbaj o to, by Twoja twarz była dobrze oświetlona.
- Mów z twarzą zwróconą do tej osoby.
- Poświęć takiej osobie pełną uwagę. Nawiąż z nią kontakt wzrokowy i emocjonalny.
- Mów normalnie lub z minimalnie podwyższonym natężeniem głosu bądź w minimalnie zwolnionym tempie.
- Nawet jak mówisz głośno, to korzystaj z mikrofonu, o ile to możliwe.
- Formułuj krótkie i zwięzłe wypowiedzi.
- Bądź gotów powtórzyć niezrozumiałą informację. Jeśli to okaże się nieskuteczne, to spróbuj porozumiewać się na piśmie (na przykład na kartce, telefonie itp.).
- Jeśli nie możesz zrozumieć osoby, podaj jej kartkę i długopis, mówiąc „proszę to napisać” i wykonując gest pisania.
- Akceptuj udział tłumacza lub tłumaczki polskiego języka migowego (PJM) lub osoby asystującej osobie z niepełnosprawnością w komunikacji.
- Zwracaj się do osoby głuchej lub słabosłyszącej (a nie do tłumacza lub tłumaczki ani osoby jej asystującej).
- Szereg informacji (jak materiały dydaktyczne, tematy prac) udostępniaj lub podawaj ze znacznym wyprzedzeniem.
- Nowe słownictwo, a także kluczowe pojęcia zapisuj lub prezentuj w widocznym miejscu.
- Wykorzystuj środki komunikacji umożliwiające odbiór informacji co najmniej dwoma kanałami, również kanałem wizualnym.
- Miej na względzie, że osoba może wykorzystywać podczas komunikacji: notebook (tablet), dyktafon (telefon), kamerę (telefon), rozwiązania wspierające słyszenie itp.
- Akceptuj nagrywanie spotkań, szkoleń itp. oraz komunikacji.
Lista sprawdzająca do komunikacji z osobą z niepełnosprawnością ruchu
- Miej na uwadze, że: osobie poruszającej się na wózku będzie trudno rozmawiać z osobą stojącą tuż przed nią, osoba z niepełnosprawnością rąk może nie być w stanie przygotowywać odręcznego pisma, osoba na wózku, osoba o kulach i osoba z niepełnosprawnością rąk mogą nie być w stanie pisać na tablicy, dla osoby z niepełnosprawnością nóg komunikowanie się w pozycji stojącej może być niemożliwe, osoba z niepełnosprawnością rąk może nie być w stanie zgłosić się do wypowiedzi przez podniesienie ręki.
- Wybierz pomieszczenie, budynek (i jego otoczenie) dostępne architektonicznie.
- Osoba ta może też prezentować informacje – zapewnij także dostępność miejsca dla osób prowadzących.
- Zapewnij możliwość zajęcia pożądanego miejsca.
- Poświęć takiej osobie pełną uwagę. Patrz na nią oraz nawiąż kontakt emocjonalny i wzrokowy.
- W przypadku rozmowy z osobą poruszającą się na wózku: usiądź na jej poziomie lub stań w odpowiedniej odległości.
- Akceptuj towarzyszenie osoby asystującej osobie z niepełnosprawnością.
- Zwracaj się do osoby z niepełnosprawnością (a nie do osoby jej asystującej).
- Szereg informacji udostępniaj lub podawaj ze znacznym wyprzedzeniem.
- Akceptuj i zapewnij możliwość wypowiedzi w pozycji siedzącej.
- Zapewnij alternatywną formę wypowiedzi w stosunku do pisania na tablicy.
- Zapewnij alternatywną formę wypowiedzi w stosunku do formy pisemnej (odręcznej), na przykład formę pisemną na komputerze lub ustną.
- Zastosuj alternatywną metodę do zgłaszania się do wypowiedzi czy wyrażania akceptacji przez podniesienie ręki.
- Miej na względzie, że osoba może wykorzystywać podczas komunikacji: notebook (tablet), dyktafon (telefon), kamerę (telefon), specjalną klawiaturę lub myszkę (trackball) itp.
- Akceptuj nagrywanie spotkań, szkoleń itp. oraz komunikacji.
- Akceptuj towarzyszenie zwierząt asystujących podczas komunikacji.
Lista sprawdzająca do komunikacji z osobą z niepełnosprawnością mowy
- Miej na uwadze, że osoba z niepełnosprawnością mowy mogła nie wykształcić komunikacji werbalnej. O takiej osobie nie mów jako o osobie głuchoniemej.
- Ogranicz hałas lub wybierz ciche miejsce.
- Wybierz pomieszczenie dobrze oświetlone, o korzystnych warunkach akustycznych.
- W miarę możliwości zapewnij niestresujące warunki (rozmowa na osobności, otwartość rozmówcy itp.).
- Zapewnij możliwość zajęcia pożądanego miejsca.
- Poświęć takiej osobie pełną uwagę. Patrz na nią oraz nawiąż kontakt emocjonalny i wzrokowy.
- Pozwalaj na kontynuowanie wypowiedzi, na przykład: nie poprawiaj, nie kończ zdania.
- Jeśli nie rozumiesz, to poproś o powtórzenie; nie przytakuj bez zrozumienia.
- W razie wątpliwości – upewnij się, że dobrze zrozumiałeś lub zrozumiałaś.
- Jeśli nadal nie możesz zrozumieć danej osoby – zadaj pytanie wymagające krótkiej odpowiedzi.
- Akceptuj udział osoby asystującej osobie z niepełnosprawnością albo respeakera lub respeakerki w komunikacji.
- Zwracaj się do osoby z niepełnosprawnością (a nie do osoby jej asystującej, ani do respeakera lub respeakerki).
- Szereg informacji udostępniaj lub podawaj ze znacznym wyprzedzeniem.
- Miej na względzie, że osoba może wykorzystywać podczas komunikacji: notebook (tablet), syntezator mowy, głośnik (telefon) itp.
Życzymy dostępnego i efektywnego informowania i komunikowania się!
Autor
Aleksander Waszkielewicz – Prezes Zarządu Fundacji na rzecz Osób z Niepełnosprawnościami (Fronia), ekspert w zakresie dostępności i niepełnosprawności, członek Rady Dostępności, członek i ekspert komitetów monitorujących Fundusze Europejskie
Tekst powstał w ramach partnerskiego projektu „Działania informujące i promujące Fundusze Europejskie wśród organizacji pozarządowych”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Pomocy Technicznej dla Funduszy Europejskich na lata 2021-2027.
Źródło: Podlaski Sejmik Osób z Niepełnosprawnościami