Marketing w organizacjach pozarządowych nigdy nie był łatwą rzeczą, ponieważ małe organizacje zazwyczaj nie dysponują środkami na rozreklamowanie swojej działalności w telewizji czy w radiu. Jak dzięki małym nakładom finansowym mogą one efektywnie się rozreklamować?
Marketing w organizacjach pozarządowych nigdy nie był łatwa rzeczą, ponieważ małe organizacje zazwyczaj nie dysponują środkami na rozreklamowanie swojej działalności w telewizji czy w radio. Dlatego pojawia się pytanie: jak mogą one pokazać, że działalność, którą prowadzą również w wielkim stopniu pomaga społeczeństwu i też powinno się ją wspierać? Postaramy się na to odpowiedzieć.
W Polsce istnieje ponad 100 tysięcy organizacji, z czego aktywnie działa ok. 80 tysięcy. Wśród nich istnieją giganty, które są największymi graczami na tym rynku, ale większość z zarejestrowanych NGO to małe lokalne organizacje również niosące ważną misję społeczną. Ponad 60% Polaków deklaruje, że wspiera finansowo lub rzeczowo organizacje pozarządowe. W jaki sposób mniejsze fundacje mogą walczyć o swoich darczyńców przy niskich nakładach finansowych?
Pierwszym nasuwającym się sposobem marketingu jest prowadzenie swojej strony internetowej oraz strony w social mediach. Internet jest bardzo ważnym narzędziem w rękach małych organizacji. Dzięki niemu mogą one dotrzeć do szerokiego grana odbiorców, przy stosukowo małych nakładach finansowych.
Ważne jest, aby ciągle aktualizować swoje strony, te internetowe, jak i te w social mediach, gdyż ludzie ciekawi są, co dzieje się w fundacjach, którym przeznaczają swoje pieniądze. Publikowanie newsów, zdjęć z organizowanych eventów, oraz raportów na co przeznaczane są zebrane fundusze jest bardzo ważnym aspektem. Dzięki temu darczyńca widzi, że organizacja dba nie tylko o swoich podopiecznych ale również o niego.
Kolejnym sprawdzającym się narzędziem w pozyskiwaniu darczyńców jest e-mail marketing zwany potocznie mailingiem. Warto jest wysyłać spersonalizowane maile do osób, które działają w naszej organizacji i ją wspierają. Widzą one wtedy, że jesteśmy im wdzięczni za pomoc i następnym razem, z większa ochotą i uśmiechem na twarzy wesprą nasza fundacje jeszcze raz. Nie bójmy się również wysyłać wiadomości do nieznanych osób. Dzięki nim mogą one dowiedzieć się, czym zajmuje się nasza organizacja i może przekonamy ich, że warto jest zwrócić na nas uwagę.
A Wy jakich marketingowych narzędzi używanie do rozreklamowania swojej działalności?
Źródło: Technologie.ngo.pl