Na TuDu.org.pl – pierwszej w Polsce platformie do e-wolontariatu, pojawia się bardzo wiele zadań, w których e-wolontariusze wspierają organizacje w przygotowaniu logotypów, ulotek, postów na Facebooka i innych materiałów pomocnych w promocji. W jaki sposób e-wolontariusze mogą wesprzeć twoją organizację? Podpowiadamy w cyklu dwóch artykułów.
ZANIM ZACZNIESZ WSPÓŁPRACĘ Z WOLONTARIUSZAMI…
Pamiętaj, że każde działanie promocyjne powinno wziąć pod uwagę kilka kwestii – i te kwestie powinny pojawić się w każdym opisie zadania dotyczącego promocji. Oczywiście, jeśli je znamy. A jeśli nie – to możemy poprosić e-wolontariuszy o pomoc w ich zdefiniowaniu.
Najłatwiej będzie nam to wyjaśnić na konkretnym przykładzie. Wyobraźcie sobie zatem, że jedna z organizacji chciałaby poprosić wolontariuszy TuDu o pomoc w przygotowaniu ulotki promującej projekt budowy ścieżek rowerowych, który zostanie zgłoszony do budżetu partycypacyjnego.
W opisie tego zadania powinny znaleźć się jasno określone następujące elementy:
1. Cel działania: czyli dlaczego chcemy podjąć dane działanie promocyjne. W naszym przypadku: ulotka, o której projekt prosimy, ma opowiedzieć o naszym projekcie i przekonać głosujących mieszkańców do wybrania naszego projektu w głosowaniu.
2. Odbiorcy działania: do kogo dane działanie promocyjne będzie skierowane plus kilka słów charakterystyki tych osób/grup. W naszym przypadku będą to dorośli mieszkańcy naszej dzielnicy X w mieście Y – to dzielnica daleko od centrum, więc mają oni codzienne problemy z dojazdami do pracy i na studia, zależy im na wygodzie dojazdu; niekoniecznie korzystają z rowerów, ponieważ nie ma infrastruktury, wygodnych ścieżek, miejsc do bezpiecznego zostawiania rowerów etc. – dlatego mogą być zainteresowani naszym projektem.
Jeśli nie wiemy, jak określić grupę odbiorców, możemy poprosić o pomoc e-wolontariuszy i potraktować ich jak testową grupę docelową, dzięki której odkryjemy, jacy nasi odbiorcy są, co lubią, gdzie bywają.
Zanim zrobimy ulotkę, możemy zamieścić na TuDu zadanie: „Podziel się swoją opinią – powiedz, co by sprawiło, abyś chętniej dojeżdżał do pracy/szkoły rowerem”. Dzięki takiemu zadaniu zbierzemy pomysły na komunikację, hasła promocji czy teksty do ulotki. Dodatkowo, zyskamy cenny wkład w projekt – dzięki odpowiedziom wolontariuszy otrzymamy wskazówki na temat tego, co w projekcie można poprawić, aby był dopasowany do potencjalnych odbiorców.
Inne zadanie może brzmieć: „Gdzie szukasz informacji o tym, jak dojechać do pracy/szkoły?”. Dzięki takiemu zadaniu dowiadujemy się, czy ulotka to dobry pomysł – może lepiej zrobić plakaty w autobusach? A może dowiemy się, że te ulotki trzeba rozdawać na przystankach – bo to jest moment myślenia o dojeździe?
Inne zadanie może brzmieć: „Jeśli mielibyśmy dla ciebie ulotkę, zachęcającą do wsparcia projektu ścieżek rowerowych, co by w niej cię przekonało, co w niej powinno być?”. Dzięki niemu dowiemy się, jakie treści mogą być najbardziej interesujące dla naszych potencjalnych odbiorców.
3. Charakterystyka naszej organizacji/nas – opis naszego stylu komunikacji. To ważne, ponieważ jedno działanie promocyjne nie powinno być oderwane od innych, wcześniejszych czy późniejszych – powinniśmy mieć swój styl komunikowania, może kolorystykę, może logo, może motyw przewodni – i e-wolontariusze powinni je znać, aby stworzyć coś w naszym stylu.
Jeśli nie macie swojego stylu, albo ciężko go wam zdefiniować, możecie poprosić e-wolontariuszy o pomoc w stworzeniu takiego stylu. Można ich zapytać o hasła promocyjne, poprosić o stworzenie logo, o wybranie kolorów lub skojarzeń, które według nich pasują do tematyki naszych działań, ich charakteru, lokalizacji, etc.
Dzięki temu za każdym razem, kiedy będziemy zlecali jakieś zadanie dotyczące promocji, i nam, i e-wolontariuszom będzie łatwiej. Dla wolontariuszy zawsze bardzo pomocne jest pokazanie wcześniejszych materiałów promocyjnych, odwołanie do strony www, Facebooka i innych miejsc, aby e-wolontariusz mógł dopasować swój utwór do naszego stylu.
4. Przekaz – co chcemy danym działaniem promocyjnym przekazać. To bardzo ważny aspekt i e-wolontariusz myślący nad zadaniem powinien go znać. Czy chcemy przekazać, że jesteśmy fajną organizacją, na luzie, do młodych, czy że mamy świetny projekt, pomocny dla mieszkańców, ułatwiający życie, czy że jesteśmy NGO z długimi tradycjami i godną zaufania, chcemy, by odbiorcy nam właśnie zaufali, czy może chcemy zaszokować naszym działaniem i taką drogą przekonać do zmiany zachowań, czy może coś zupełnie innego – jakąś jedną najważniejszą wiadomość, tzw. key message.
Tak przygotowani możemy przystąpić do tworzenia na TuDu.org.pl konkretnych zadań z zakresu promocji. Jakie to mogą być zadania? Podpowiemy w kolejnym artykule!
Zdjęcie: Pexels, Pixabay, CC0