W ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) Polska może liczyć w latach 2007 - 2013 na 11,5 mld euro, w tym 9,7 mld ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). Fundusze te są wielką szansą na rozwój oraz dynamizację polskiej gospodarki. Kluczową kwestią, warunkującą wzrost jest rozwój potencjału kapitału ludzkiego, w tym intelektualnego. W tym zakresie szczególnie istotną rolę odgrywają studia podyplomowe. Jak skutecznie wykorzystać środki europejskie, w zakresie podnoszenia kompetencji? Sztandarowym przykładem efektywnego wykorzystania funduszy jest Europejska Akademia Umiejętności Menedżerskich (EAUM) – projekt realizowany przy udziale środków z EFS. Korzyści oraz skutki dla polskiej gospodarki, wynikające z jej organizacji, zostały przedstawione w trakcie konferencji Rola kapitału ludzkiego w rozwoju gospodarki opartej na wiedzy. Organizatorami wydarzenia, które odbyło się 14 maja 2008 roku byli Szkoła Główna Handlowa w Warszawie (SGH) oraz Europejskie Centrum Przedsiębiorczości (EuCP), instytucje odpowiedzialne za projekt EAUM.
Czy polska gospodarka jest konkurencyjna?
Jednym z najważniejszych problemów polskiej
gospodarki jest jej słaba pozycja na rynkach międzynarodowych - 44
miejsce w światowym rankingu konkurencyjności - zwłaszcza w
sektorach nastawionych na innowacje i nowe technologie. Przyczyną
takiej sytuacji jest niedostateczny poziom inwestycji w podnoszenie
kwalifikacji kadr oraz słabe mechanizmy współpracy między
środowiskiem akademickim i biznesem. Taki stan rzeczy prowadzi do
bardzo niekorzystnej sytuacji, w której wzrost konkurencyjności
jest mocno utrudniony – mówi Thomas Laursen, Główny Ekonomista
Banku Światowego na Europę Centralną i Kraje Bałtyckie.
W tym kontekście szczególnego znaczenia dla
firm nabiera Działanie 2.1.1 „Rozwój kapitału ludzkiego w
przedsiębiorstwach” PO KL. Program ten jest kontynuacją Działania
2.3 a Rozwój Kadry Nowoczesnej Gospodarki, Sektorowego Programu
Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich, z którego współfinansowany
jest projekt EAUM. Działanie 2.1.1 przewiduje wsparcie organizacji
studiów podyplomowych, ogólnych i specjalistycznych szkoleń oraz
prowadzenie konsultacji dla firm, ze szczególnym uwzględnieniem
sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Jednak aby budżet tego
działania w wysokości 374 mln euro był skutecznie wykorzystany,
niezbędna jest efektywna współpraca pomiędzy środowiskiem
edukacyjnym a biznesowym.
Zmiany modelu polskiej edukacji
Zapewnienie dynamicznego rozwoju polskiej
gospodarce wymaga stałego dopływu do niej wykształconych
pracowników. Obecny system edukacyjny nie jest w stanie sprostać
temu wymaganiu. Konieczne jest nie tylko uczenie innowacji, ale i
innowacyjna nauka, dostosowana do bieżących potrzeb, będąca również
w stanie sprostać wymaganiom rynku w przyszłości. Zmiany i
dostosowania do gospodarczych realiów wymaga również model relacji
pomiędzy światem biznesu a szkolnictwa – mówi Michał Boni,
Sekretarz Stanu, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
Ewaluacja EAUM dokonana przez Pentor
International Research wykazała, że w ramach projektu EAUM
opracowany został model studiów podyplomowych oraz MBA. Badania
wykazały m.in. bezpośrednie przełożenie wiedzy nabytej na studiach
przez pracowników na korzyści ekonomiczne firm. Studia wywołały
efekt kaskadowy, przejawiający się w przekazywaniu przez
absolwentów EAUM wiedzy współpracownikom, a także decyzji 80%
przedsiębiorców o kontynuowaniu inwestycji w szkolenia. Studenci
EAUM mieli wymierny wpływ na kondycję swoich przedsiębiorstw – w
72% firm objętych badaniem stwierdzono korzystne zmiany w
zarządzaniu i organizacji. Jednym ze źródeł sukcesu Akademii jest
jej dostosowanie do potrzeb działalności firmy. Cechę tę pozytywnie
oceniło 85% respondentów. Aż 95% przedsiębiorców stwierdziło, że
rekomendowałoby udział w EAUM innym firmom.
Połączenie sił Szkoły Głównej Handlowej w
Warszawie oraz firmy doradczej, jaką jest Europejskie Centrum
Przedsiębiorczości pozwoliło na stworzenie oferty edukacyjnej
optymalnie dostosowanej do potrzeb przedsiębiorców. Skala
zainteresowania Akademią oraz bardzo wysoka ocena studiów przez
absolwentów i pracodawców skłaniają nas do rozważenia decyzji,
dotyczącej kontynuacji przedsięwzięcia – komentuje Rektor SGH prof.
dr hab. Adam Budnikowski.
Piotr Stefaniak, Prezes Europejskiego Centrum
Przedsiębiorczości dodaje: Badania oraz praktyka wskazują na ścisły
związek pomiędzy konkurencyjnością przedsiębiorstw a poziomem
wiedzy ich pracowników. Jestem przekonany, że inwestycja w studia
osób, które podnosiły swoje kwalifikacje w ramach EAUM przyniesie
ogromne zyski polskiej gospodarce.
Inwestować w beton czy w ludzi?
Z badań przeprowadzonych przez SGH wynika, że
Polska zajmuje 21 miejsce wśród 24 krajów europejskich w rankingu
wg poziomu kapitału ludzkiego, 23 miejsce w rankingu poziomu
kapitału relacji. Ostatnie – 24 miejsce przypada w udziale w
rankingu kapitału strukturalnego. Ww. wymienione kapitały są
elementami kapitału intelektualnego, który obejmuje takie
wskaźniki, jak wielkość zatrudnienia w nowoczesnych sektorach,
liczbę patentów, wykorzystanie Internetu, przestrzeganie prawa oraz
liczbę studentów w naukach ścisłych.
W Polsce dość powszechne jest nadal
przekonanie, szczególnie wśród reprezentantów samorządów oraz
innych decydentów, o większej konieczności inwestycji w
infrastrukturę kosztem inwestycji w kapitał ludzki. Na szczęście
sytuacja ta ulega powolnym zmianom in plus. W tej dyskusji
niedostrzegana jest wciąż zasadnicza kwestia samoograniczania
rozwoju, w tym gospodarczego, poprzez hamowanie inwestycji w
kapitał ludzki. Warto pamiętać, że sprawne państwo, czyli dobre
prawo i sądownictwo oraz przyjazna obywatelom administracja nie
powstają w komisjach sejmowych i ministerialnych zespołach. Jakość
instytucji jest warunkowana przez dobrze wykształcone
społeczeństwo. Unijne fundusze mogą być w tej kwestii bardzo
pomocne, o czym świadczy sukces Europejskiej Akademii Umiejętności
Menedżerskich - projekt, dzięki któremu podnieśliśmy kwalifikacje
zawodowe ponad 1500 osób – komentuje prof. dr hab. Ewa Freyberg, ze
Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie jest
najstarszą i najbardziej znaną uczelnią ekonomiczną w Polsce –
działa nieprzerwanie od roku 1906, kiedy to założone zostały
Prywatne Kursy Handlowe Męskie Augusta Zielińskiego. Potwierdzeniem
międzynarodowego znaczenia uczelni jest jej członkostwo w
stowarzyszeniu Community of European Management Schools and
International Companies (CEMS), zrzeszającego najbardziej
renomowane uniwersytety ekonomiczne Europy. SGH należy również do
Program in International Management – jednej z najważniejszych na
świecie organizacji skupiającej uczelnie prowadzące studia z
zakresu zarządzania. O znaczeniu SGH dla polskiej gospodarki
świadczy fakt, iż co trzeci polski ekonomista w XX wieku był
absolwentem tej uczelni
Rola SGH w projekcie Europejska Akademia
Umiejętności Menedżerskich
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, jako
partner w konsorcjum realizującym projekt Europejska Akademia
Umiejętności Menedżerskich, odpowiadała za nadzór merytoryczny nad
całością działań. Pracownicy naukowi SGH prowadzili zajęcia dla
uczestników, zaś uczelnia zapewniała pomieszczenia dydaktyczne
niezbędne do ich realizacji. Kluczowym jednak wkładem SGH do
projektu jest wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu studiów
podyplomowych z zakresu zarządzania oraz kapitał intelektualny,
jaki tworzy grono uznanych wykładowców akademickich.
Europejskie Centrum Przedsiębiorczości
Europejskie Centrum Przedsiębiorczości (EuCP)
jest firmą doradczą, której celem jest wspieranie rozwoju polskich
przedsiębiorstw, regionów oraz organizacji pozarządowych w procesie
integracji z Unią Europejską. Działania EuCP polegają na doradztwie
strategicznym, finansowo - inwestycyjnym (w tym M&A, M/LBO,
PE/VC) oraz na udzielaniu pomocy w pozyskiwaniu zewnętrznych źródeł
finansowania, w szczególności pochodzących ze środków unijnych.
Ponadto firma uczestniczy w procesach związanych z rozwojem
przedsiębiorczości w Polsce i w Europie.
Rola EuCP w projekcie Europejska Akademia
Umiejętności Menedżerskich
EuCP jest liderem Europejskiej Akademii
Umiejętności Menedżerskich i zajmowało się zarządzaniem projektem
oraz było odpowiedzialne za poprawne jego rozliczanie. Dzięki
doświadczeniu ekspertów, EuCP przygotowało projekt, pozyskało
dotację unijną i nadzorowało ogólną realizację projektu, zgodną z
zasadami wdrażania projektów finansowanych z Europejskiego Funduszu
Społecznego.
Dodatkowych informacji udzielają:
Kuźnia PR Sp. z o.o.
email: piotr.rozbiecki@kuzniapr.pl
tel. (22) 382 46 30
kom. (0) 667 98 50 98
www.kuzniapr.pl
Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Sp. z o.o.
email: mjadziewicz@eucp.pl
tel. (22) 826 37 00 wew 109
kom. (0) 605 890 044
www.eucp.pl
Źródło: Organizator