Niemal połowa (49 proc.) polskich internautów, którzy dopiero będą rozliczać się z fiskusem, zamierza w tym roku przekazać 1% swojego podatku organizacjom pożytku publicznego. Aż 48 proc. z nich w marcu 2007 roku stało jeszcze przed ostatecznym wyborem konkretnego odbiorcy – na prośbę stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce firma Gemius zbadała opinie o „akcji 1%” na miesiąc przed zakończeniem okresu rozliczeniowego.
Internauci doskonale zdają sobie sprawę z możliwości przekazania 1%
podatku dochodowego od osób fizycznych na rzecz organizacji pożytku
publicznego – aż 94 proc. użytkowników sieci w wieku co najmniej 15
lat deklaruje, że słyszało o tym rozwiązaniu. Świadomość ta nie
jest jednak podparta wiedzą o zasadach regulujących tego typu
rozliczenia – łącznie aż 44 proc. badanych nie wie, w jaki sposób
może przekazać 1 proc. swoich dochodów na rzecz organizacji pożytku
publicznego.
Z roku na rok fundacje i stowarzyszenia decydują się na coraz
bardziej zintensyfikowane i profesjonalne kampanie reklamowe we
wszystkich środkach przekazu. Reklama społeczna promująca „akcję
1%” najczęściej dociera do internautów za pomocą telewizji, a ponad
1/3 spotkała się z nią w internecie. Jak kształtują się opinie
podatników o akcji? Co sprawia, że nie wszyscy wspierają
organizacje? W jaki sposób i do kogo skutecznie skierować działania
reklamowe?
Decyzja w ostatniej chwili
Marzec i kwiecień są tymi miesiącami, które najwięcej internautów
wybrało w ubiegłym roku na termin złożenia deklaracji podatkowej. W
marcu 2006 roku wypełniony formularz PIT oddało fiskusowi 28 proc.
badanych.
Z badań Gemius realizowanych na prośbę SOS WD wynika, że internauci
czekają ze złożeniem deklaracji do ostatniej chwili – aż 12 proc.
rozliczających się z podatku załatwiło wszelkie formalności z tym
związane w czwartym tygodniu kwietnia 2006 roku.
W marcu 2007 roku co trzeci polski internauta nie złożył jeszcze
zeznania podatkowego za rok 2006. Wśród tych, którzy deklarowali,
że dopiero będą się rozliczać, niemal połowa w momencie
przeprowadzenia badania nie podjęła jeszcze decyzji o organizacji,
którą obdaruje.
To, jak istotne z punktu widzenia efektywnej strategii promocyjnej
są dni bezpośrednio poprzedzające złożenie deklaracji, pokazują
odpowiedzi na pytanie o moment podjęcia decyzji o przyznaniu 1%. Co
piąty polski internauta rozliczający się z fiskusem za rok 2005
zdecydował o przekazaniu 1% swojego podatku w ostatnich dniach
przed złożeniem PIT.
Motywacja i główni odbiorcy
W poprzednim roku najczęściej przekazywano pieniądze organizacjom
pomagającym dzieciom – aż 46 proc. wspierających „jednym procentem”
podatku wybrało te organizacje. Na mniejsze wsparcie finansowe
mogły liczyć podmioty niosące pomoc osobom starszym, chorym,
niepełnosprawnym, a także organizacje zajmujące się ochroną zdrowia
oraz o profilu edukacyjnym i wychowawczym. Co zastanawiające,
pytani rzadko byli w stanie podać konkretną przyczynę udzielenia
wsparcia takiej, a nie innej organizacji. Główną motywacją dla
przekazywania części swojego podatku jest ogólna chęć niesienia
pomocy. Drugim czynnikiem wymienianym przez respondentów była
identyfikacja z celami i wartościami, które dana organizacja
realizuje.
Kto wie, jak przekazać 1%?
Blisko połowa (49 proc.) użytkowników sieci wie dokładnie, na czym
polega procedura przekazywania 1% podatku. W przypadku pozostałych
internautów brak wiedzy dotyczącej głównych założeń ustawy wydaje
się być istotną przeszkodą powodzenia „akcji 1%”. Co trzeci badany,
który rozliczał się z fiskusem w ubiegłym roku, nie wsparł żadnej
organizacji właśnie z powodu braku świadomości, jak to uczynić.
Jak pokazują wyniki raportu Gemius realizowanego przy współpracy ze
stowarzyszeniem SOS WD, najwięcej informacji o możliwości wsparcia
organizacji “jednym procentem” posiadają osoby z wykształceniem
wyższym lub niepełnym wyższym (niemal 2/3 tej grupy wie, jak
przekazać 1%). Także mieszkańcy dużych miast, a w szczególności
Warszawy, wykazują się dużą znajomością tych zasad. Badanie
pokazuje zatem, jak ważne jest dotarcie do internautów słabiej
wykształconych i zamieszkujących nie tylko miejskie aglomeracje.
1% w telewizji
Najczęściej wskazywanym przez wszystkich internautów źródłem wiedzy
o akcji 1% w 2007 roku są programy telewizyjne. Co interesujące,
większa liczba respondentów miała styczność z ogłoszeniami lub
reklamami promującymi samą akcję (48 proc.), niż kreacjami
reklamowymi konkretnych organizacji (40 proc.).
Wśród osób, które zetknęły się z ogłoszeniami lub reklamami
dotyczącymi „akcji 1%”, najskuteczniejszym medium jest telewizja –
68 proc. internautów z tej grupy wskazało na zetknięcie się ze
spotami telewizyjnymi. Reklama prasowa dotarła do 51 proc.
badanych. Kampanię outdoorową dostrzegło 39 proc. respondentów.
Kreacje reklamowe w internecie promujące „akcję 1%” zauważył co
trzeci internauta (36 proc.).
Praktycy o wynikach badania
Dominika Kaczor, On-line Manager, SOS Wioski Dziecięce:
Wyniki badania utwierdziły nas w przekonaniu, że wciąż istnieje
konieczność edukowania społeczeństwa w zakresie przekazywania 1%
podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego. Dlatego nasza
tegoroczna kampania w internecie miała na celu ułatwienie
zrozumienia „mechanizmu 1%”. Stronę internetową www.1-procent.pl
skierowaliśmy do dwóch grup internautów: tych, którzy znają
procedurę przekazywania 1%, oraz tych, którzy nie wiedzą, w jaki
sposób mogą to zrobić. Wprowadziliśmy szereg ułatwień: możliwość
wysłania instrukcji przekazywania 1% drogą mailową, dział
najczęściej zadawanych pytań, z którymi spotkaliśmy się podczas
poprzednich kampanii, gotowy do wydruku formularz przelewu, a także
uruchomiliśmy system płatności przez internet.
Martyna Mazela, PR Manager, SOS Wioski Dziecięce:
Nieznajomość procedury stanowi główną barierę w podejmowaniu
decyzji o przekazaniu pieniędzy. Dlatego chcemy, aby społeczeństwo
nareszcie zrozumiało, że przekazanie 1% podatku, to jedyna
możliwość pomocy organizacjom charytatywnym, bez wyjmowania
pieniędzy z własnej kieszeni.
Sylwia Szmalec, Kierownik Działu Komunikacji Marketingowej,
Gemius SA:
Wrażliwość społeczna internautów bywa niedoceniania, tymczasem
wyniki badania wskazują na potencjał, jaki kryją w sobie działania
fundacji i stowarzyszeń w internecie. Raport przygotowany na prośbę
SOS WD jest jednym z elementów programu firmy Gemius pt.: „Internet
dla kampanii społecznych”, którego celem jest wspieranie działań
organizacji pożytku publicznego, m.in. poprzez udostępnianie
powierzchni reklamowej. W tym roku w ramach „akcji 1%” Gemius,
korzystając z pomocy partnerskiej spółek stat24 i Polskie Badania
Internetu (PBI), włączył się w realizację ośmiu kampanii
społecznych w internecie.
O badaniu
Badanie zostało zrealizowane za pomocą ankiet emitowanych na
witrynach internetowych korzystających z bezpłatnego audytu
site-centric stat.pl/PBI. Ankiety emitowane były losowo w okresie
od 9 do 19 marca 2007 roku. W ramach badania od internautów powyżej
15 roku życia zebrano w sumie 2348 wypełnionych do końca
kwestionariuszy, w tym 1225 od osób, które rozliczały się z podatku
dochodowego od osób fizycznych za 2005 rok. Aby dane były
reprezentatywne dla całej populacji internautów, odpowiedzi
analizowano z wykorzystaniem wagi analitycznej, skonstruowanej na
podstawie danych o płci i wieku internautów oraz o ich
częstotliwości korzystania z internetu w Polsce, pochodzących z
badania Omnibus PBS (I-II 2007). Przedstawiana pod wykresami liczba
respondentów będącą podstawą procentowania dotyczy danych
nieważonych.
Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce istnieje od 1949 roku w
Austrii, a w Polsce od 1984 roku. Organizacja charytatywna, która
powstała by dać osieroconym i opuszczonym dzieciom szczęśliwe
dzieciństwo w prawdziwym domu - z rodzicami i rodzeństwem. Obecnie
pod opieką stowarzyszenia w Polsce jest 440 dzieci i młodzieży w 4
Wioskach SOS, Domu Młodzieży SOS i Wspólnocie Mieszkaniowej.
Ponadto stowarzyszenie prowadzi rodzinne domy czasowego pobytu dla
dzieci.
Do Wiosek SOS trafiają głównie liczne rodzeństwa, które wcześniej
mieszkały w kilku domach dziecka, a dzięki Wioskom SOS znowu mogą
być razem. Dzieci mogą prowadzić normalne życie - tak jak ich
rówieśnicy ze zwykłych rodzin.
Gemius SA – firma badawcza, lider i prekursor w dziedzinie badań
internetu w Europie Środkowo-Wschodniej. Na rynku polskim istnieje
od 1999 roku, oferując profesjonalne rozwiązania badawcze, usługi
analityczne i doradcze dla wszystkich podmiotów tego rynku. Firma
oferuje szeroki wachlarz kompleksowych badań dotyczących m. in.
zachowania internautów na witrynach (gemiusTraffic), ich profilu
społeczno-demograficznego (gemiusProfile), czy też skuteczności
prowadzonych w internecie kampanii reklamowych (gemiusEffect). We
współpracy ze spółką Polskie Badania Internetu, Gemius prowadzi
całościowe badanie oglądalności witryn i aplikacji internetowych –
Megapanel PBI/Gemius. Firma realizuje badania internetu w Polsce,
Czechach, Słowacji, na Litwie, Łotwie, w Estonii, Rumunii, na
Ukrainie, a także na Węgrzech, Słowenii i Chorwacji.
Źródło: Gemius