Z okazji Światowego Dnia Uchodźcy, IKEA w Polsce ogłasza przekształcenie swoich programów stażowych dla osób uchodźczych w długoterminowe formy zatrudnienia. Będzie również realizować, wraz z lokalnymi NGOs, projekty wspierające w wejściu na rynek pracy i samodzielnym podnoszeniu kwalifikacji. Przyczyni się to do wypełnienia globalnego zobowiązania marki – zatrudnienia 3000 osób w kryzysie uchodźczym do 2027 roku.
Osoby o różniej narodowości i pochodzeniu nie zawsze mają równe szanse i równy dostęp do zdobycia kompetencji zawodowych oraz pracy. Zatrudnianie osób z oświadczeniem uchodźczym przyczynia się do budowania społeczeństwa, w którym wszystkie osoby czują się dobrze i są mile widziane, a przy tym mogą czerpać wiedzę i inspiracje od swoich kolegów i koleżanek z innych krajów. Jest to na stałe wpisane w wartości firmy, w których równość i włączanie odgrywają kluczową rolę. IKEA od niemal 10 lat wspieraosoby uchodźcze w rozpoczęciu nowego życia – uwolnieniu potencjału i znalezieniu zatrudnienia zgodnego z kompetencjami.
Po sukcesie dwóch edycji programu stażowego „Liczą się umiejętności!”, IKEA opracowała strategię zatrudniania osób z doświadczeniem uchodźczym, która od teraz będzie realizowana we wszystkich jednostkach IKEA w Polsce. Firma pracuje nad nowymi kanałami dotarcia do kandydatów i kandydatek z doświadczeniem uchodźczym i dostosowuje proces rekrutacji do grup szczególnie wrażliwych.
W ramach zaplanowanych działań w czerwcu IKEA rozpoczęła m.in. realizację programu „Drzwi do Przyszłości: Projekt rozwoju zawodowego dla osób z doświadczeniem uchodźczym”, przygotowany i realizowany we współpracy z jednostką w Gdańsku.
„Osoby uchodźcze w Polsce borykają się z wieloma trudnościami. Często po przekroczeniu granicy umieszczane są na wiele miesięcy w detencji tzn. w strzeżonych ośrodkach, które są jak więzienia. Następnie w ośrodkach otwartych czekają miesiącami na decyzję o udzieleniu ochrony międzynarodowej. Kiedy już ją dostaną w ciągu 60 dni muszą opuścić ośrodek, znaleźć mieszkanie, wpłacić kaucję, znaleźć prace. Często bez znajomości języka polskiego, bez znajomości zasad, którymi kieruje się rynek pracy, rynek mieszkań. Stają się w ten sposób łatwymi ofiarami dla oszustów czy handlarzy ludźmi. Brakuje spójnego i efektywnego systemu wsparcia od momentu złożenia wniosku po usamodzielnienie” – mówi Emilia Garska, Centrum Wsparcia Imigrantek i Imigrantów w Gdańsku.
IKEA Bydgoszcz stawia na wsparcie osób uchodźczych zamieszkujących województwo kujawsko-pomorskie m.in. w znalezieniu stabilnego zatrudnienia, zapewnieniu dostępu do kursów zawodowych i językowych (polskiego oraz angielskiego) czy profesjonalnego doradztwa (prawnego i zawodowego) prowadzonego przez wykwalifikowanych i doświadczonych specjalistów i specjalistki współpracujące z Fundacją Emic.
„Analizy Fundacji Emic, która wspiera osoby z doświadczeniem migracji i uchodźstwa od 2016 roku, pokazują, że częstym powodem długoterminowego bezrobocia i trudności w zbudowania stabilnej sytuacji życiowej są ograniczone możliwości podnoszenia kwalifikacji, zdobywania umiejętności, znalezienia pracy zgodnej z kwalifikacjami nabytymi w kraju pochodzenia, a przede wszystkim ograniczenia językowe i finansowe. Naszą misją jest wspieranie osób w zdobywaniu wiedzy, umiejętności w poruszaniu się w polskich przepisach, korzystania z praw i wzmacnianiu, aby codzienność w naszym województwie była łatwiejsza. Chcemy by województwo kujawsko-pomorskie było przyjazne i stwarzało możliwości na stawianie pierwszych, silnych kroków osobom, które są zmuszone zbudować życie od nowa” – dodaje Natalia Konwerska, prezeska Fundacji Emic.
„Wiemy, że jeszcze wiele przed nami. Nadal poszukujemy najlepszych rozwiązań dostosowanych do potrzeb jednostek i lokalnej sytuacji. Zależy nam na tym, żeby nie tylko ofertować pracę, ale przede wszystkim wesprzeć osoby uchodźcze w uwolnieniu potencjału, znalezieniu zatrudnienia zgodnego z kompetencjami oraz preferencjami i rozpoczęciu nowego, bezpiecznego życia” – mówi Judyta Rozmus, Liderka Projektu Wsparcia Osób z Doświadczeniem Uchodźczym w IKEA Retail w Polsce i dodaje: „Zorganizowaliśmy warsztaty, aby lepiej poznać potrzeby osób uchodźczych, odpowiedzieć na wyzwania i przekuć sukces programu „Liczą się Umiejętności!” w strategię zatrudniania. Dzięki partnerskim organizacjom pozarządowym otworzyliśmy się na nowe wizje i pomysły. Ponownie zadaliśmy sobie pytania: jak sprawić, by pracowniczki i pracownicy poczuli się u nas jak w domu? Co możemy zrobić lepiej?”.
„Jak sprawdzić, by pracowniczki i pracownicy z różnych krajów poczuli się u nas jak w domu?” to podtytuł Inspirownika, czyli publikacji IKEA podsumowującej spotkania przedstawicieli firmy z organizacjami pozarządowymi, środowiskiem naukowym, przedstawicielami i przedstawicielkami samorządów oraz partnerami biznesowymi. Inspirownik, jak wskazuje tytuł, miał zachęcać inne firmy w Polsce do tworzenia programów włączających osoby z doświadczeniem migracyjnym, w tym uchodźczym, do pracy i rozwoju kompetencji.
Zacznijmy od zmiany narracji
IKEA realizuje ponadto kampanię #ZmieniamyNarracje, która zachęca do bardziej empatycznego dialogu, w którym na pierwszym miejscu stoi osoba. Jednym z jej obszarów jest budowanie świadomości na temat osób z innych krajów, w tym mniejszości narodowych, etnicznych czy osób z doświadczeniem migracyjnym i uchodźczym. IKEA pragnie tymi działaniami zmienić negatywne, błędne przekonania na temat osób uchodźczych poprzez podkreślanie wartości, jaką wnoszą do firm. W ramach #ZmieniamyNarracje powstał Leksykon Dobrego Języka, czyli zbiór najczęściej pojawiających się negatywnych pojęć oraz ich pozytywnych odpowiedników.
IKEA w kampanii stwarza przestrzeń do zabrania głosu przez ekspertów i ekspertki z organizacji, które bezpośrednio współpracują z osobami z grup narażonych na wykluczenie. Jednym z narzędzi były podcasty, zrealizowane we współpracy z Radio 357.
Źródło: Ikea