9 listopada 2016 r. w OCH-Teatrze w Warszawie odbył się III Kongres Różnorodności „Nowa perspektywa przywództwa”. Nad wyzwaniami współczesnych liderów i kierunkami rozwoju organizacji zgodnie z ideą różnorodności debatowali przedstawiciele biznesu, organizacji społecznych i środowisk akademickich. Wydarzenie od 3 lat organizowane jest przez platformę BE.NAVIGATOR oraz firmę Henkel Polska.
Kongres Różnorodności od 2014 r. porusza tematy najważniejszych wyzwań związanych z zarządzaniem różnorodnością w miejscu pracy, inkluzją społeczną oraz zarządzaniem poprzez wartości. Tegoroczna edycja poświęcona została tematyce strategicznego wsparcia liderów w budowaniu i rozwoju dojrzałej polityki diversity w organizacji.
Wydarzenie, które zgromadziło 260 uczestników (120 na miejscu i 140 poprzez narzędzie do videostreamingu), otworzył Markus Raunig, General Manager, Henkel Polska, wystąpieniem pt.: „Diversity - a key success factor for business?". Prelegent podzielił się swoimi doświadczeniami w zarządzaniu organizacją i jej pracownikami, pracy w różnorodnych zespołach, na różnych stanowiskach i rynkach. "Różnorodność jest w dzisiejszych czasach czynnikiem decydującym o sukcesie w biznesie. Zarządzanie różnorodnością nie jest wyborem, tylko zobowiązaniem, które firmy muszą podjąć" - podkreślał ekspert firmy Henkel.
Podczas debaty „Lider – motorniczy czy hamulcowy oczekiwanej zmiany”, paneliści dyskutowali na temat wpływu różnorodności na postawy liderów w zmieniającym się środowisku oraz o tym, jakie cechy przywódcze wpływają na rozwój różnorodnych zespołów. W dyskusji moderowanej przez Pawła Oksanowicza, dziennikarza radia Muzo.fm, udział wzięli: Jacek Santorski, psycholog biznesu, Values, Dorota Strosznajder, pełnomocnik ds. odpowiedzialności społecznej w Henkel Polska, Łukasz Miszon, wiceprezes, Stowarzyszenie WIOSNA, Aleksandra Chudaś, mentoring & communication manager Social Wolves, Przemysław Radwan, prezes, Szkoła Liderów oraz Marta Zucker, autorka książek o globalnych sukcesach polskich start-upów.
Gościem specjalnym tegorocznego Kongresu Różnorodności była Joanna Malinowska-Parzydło, ekspertka w zakresie doradztwa strategicznego, która przytoczyła inspiracyjne przykłady zarządzania marką lidera w duchu różnorodności. „Zarządzanie różnorodnością zaczyna się od dostrzeżenia człowieka i jego potencjału. To m.in. sztuka usuwania z głów uprzedzeń i zastępowanie ich powodami, by czerpać z różnic” – zaznaczała prelegentka.
Wydarzenie zamykał organizowany po raz pierwszy przegląd dobrych praktyk "Praktycy
o Różnorodności". Uczestnicy poznali inspirujące przykłady rozwiązań, w których zarządzanie liderami i zarządzanie różnorodnością mają wspólny mianownik. Przed publicznością wystąpili przedstawiciele oraz przedstawicielki, 6 organizacji: Capgemini, Kids Code Fun, Orange Polska, SITECH Sp. z o.o., Skanska i Spółdzielnia Socjalna Dalba.
– Znamienici eksperci i zaangażowana publiczność, których gromadzi nasze wydarzenie, są dowodem na to, że zarządzanie w oparciu o ideę różnorodności na dobre zagościło nie tylko w wielu polskich firmach, ale także w innych organizacjach. Cieszymy się, że Kongres spełnia swoje założenia i przyczynia się do dalszej promocji tematyki różnorodności i włączania społecznego z korzyścią dla biznesu i całego społeczeństwa – powiedziała Dorota Strosznajder, pełnomocnik ds. odpowiedzialności społecznej w Henkel Polska.
III Kongres Różnorodności dobiegł końca, ale troska o propagowanie różnorodności wciąż trwa. Na platformie be-navigator.pl. ruszył cykl „Potencjał różnorodności”, w którym będzie można znaleźć opracowania eksperckie na temat wdrażania polityki różnorodności, dobre praktyki zarządzania diveristy w organizacjach (w tym praktyki prezentowane w ramach pokazu „Praktycy o różnorodności”), a także poradnik tworzenia strategii diversity krok po kroku.
Patronat medialny nad wydarzeniem objęły: Personel i Zarządzanie, Puls Biznesu, HR News, Proto.pl oraz kampaniespoleczne.pl. Wydarzenie odbywa się pod patronatem Karty Różnorodności, koordynowanej przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu.