Jedynie co trzeci pełnoletni internauta uważa, że korzystanie z internetu w pracy w celach prywatnych jest nieuczciwe w stosunku do pracodawcy – pokazują badania firmy Gemius SA. Jeszcze mniej zwolenników takiej opinii – bo zaledwie jedna czwarta – jest wśród osób stykających się z tym problemem na co dzień: aktywnych zawodowo i mających w pracy dostęp do internetu.
Firma badawcza Gemius opublikowała wyniki badania dotyczącego
zjawiska cyberslackingu w Polsce. Celem badania było określenie
stosunku internautów do cyberslackingu, czyli wykorzystywania
internetu do celów prywatnych w godzinach pracy. Wyniki badania
potwierdzają nie tylko powszechność samego zjawiska, ale i jego
akceptację przez pełnoletnich użytkowników internetu.
Zdecydowana większość spośród nich (74 proc.) uważa, że korzystanie
z internetu w pracy w celach prywatnych nie jest niczym złym, jeśli
nie przeszkadza w obowiązkach służbowych. Ponad połowa badanych
twierdzi, że jest to potrzebne jako chwila odpoczynku (57 proc.).
Zdaniem co drugiego respondenta (50 proc.) korzystanie z internetu
w pracy w celach prywatnych jest normalne i wszyscy, którzy mają
taką możliwość korzystają w ten sposób z internetu.
Wykres 1. Opinie pełnoletnich internautów na temat korzystania z
internetu w pracy (w godzinach pracy) według wieku
respondentów.
Na wykresie przedstawiono odsetki wskazań dla odpowiedzi „Zgadzam
się”.
Korzystanie w celach prywatnych z internetu w pracy (w godzinach
pracy)…
Źródło: Gemius SA, gemiusAdHoc, „Korzystanie z internetu w
pracy”, listopad 2007 r.
N=3823; wszyscy badani 18+.
Relatywnie rzadziej badani internauci oceniają cyberslacking jako
zachowanie nieuczciwe względem pracodawcy (31 proc.) i niewłaściwe
(24 proc.). W najmniejszym stopniu polscy internauci są przekonani
o szkodliwym wpływie cyberslackingu na realizację obowiązków
służbowych. Jedynie co piąty badany uważa, że korzystanie z
internetu w celach prywatnych w godzinach pracy zawsze negatywnie
wpływa na jakość pracy (20 proc.).
Stosunek badanych do cyberslackingu różnicuje wiek. Im starsi
respondenci, tym rzadziej zgadzają się oni ze stwierdzeniami
usprawiedliwiającymi cyberslacking, częściej natomiast wyrażają
opinie potępiające taką aktywność.
Jak wynika z badania, do cyberslackingu przyznaje się aż 93 proc.
internautów korzystających z internetu w pracy. Najczęściej
pracownicy korzystają w godzinach pracy z prywatnej poczty (79
proc.) i przeglądają strony WWW (73 proc.). Co trzeci badany w
celach prywatnych używa w pracy komunikatora (36 proc.). Niemal
tyle samo respondentów przyznaje się do robienia zakupów w sklepach
lub na aukcjach internetowych (33 proc.).
Wykres 2. Wykorzystywanie internetu w pracy do celów prywatnych –
popularne czynności.
W jaki sposób zdarza się Pani/Panu wykorzystywać internet w
pracy do celów prywatnych? Prosimy o zaznaczenie wszystkich
pasujących odpowiedzi?
Źródło: Gemius SA, gemiusAdHoc, „Korzystanie z internetu w
pracy”, listopad 2007 r.
N=1326; internauci w wieku 18+, pracujący zawodowo i korzystający
w pracy z internetu.
Wyniki badania pokazują również, ile godzin dziennie pracownicy
poświęcają na cyberslacking. Co drugi internauta używający
internetu w pracy deklaruje, że korzysta z niego w celach
prywatnych średnio przez pół godziny. Natomiast co szósty badany
przeznacza na ten cel dwie godziny dziennie lub więcej. Wskazania
te mogą być jednak znacznie zaniżone – przede wszystkim ze względu
na obawy i niechęć do przyznawania się do niewłaściwego
wykorzystywania firmowego łącza. Podejrzenie to potwierdzają wyniki
analogicznego pytania, ale dotyczącego czasu poświęcanego na
cyberslacking przez kolegów z pracy – tutaj już co trzeci
respondent twierdzi, że jest to co najmniej dwie godziny dziennie.
Wykres 3. Wykorzystywanie internetu w pracy do celów prywatnych
– deklarowana liczba godzin dziennie.
Ile średnio godzin dziennie spędza Pani/Pan korzystając z
internetu w pracy w celach prywatnych?
Źródło: Gemius SA, gemiusAdHoc, „Korzystanie z internetu w
pracy”, listopad 2007 r.
N=1326; internauci w wieku 18+, pracujący zawodowo i korzystający
w pracy z internetu.
O badaniu - Badanie zrealizowano za pomocą ankiet internetowych emitowanych na witrynach internetowych korzystających z bezpłatnego audytu site-centric stat.pl/PBI. Ankiety emitowane były losowo w okresie od 15. do 21. listopada 2007 roku. Analizą objęto odpowiedzi 3823 internautów w wieku co najmniej 18 lat, którzy wypełnili ankietę do końca. Aby dane były reprezentatywne dla ogółu internautów w wieku 18 i więcej lat, odpowiedzi badanych analizowano z wykorzystaniem wagi analitycznej, skonstruowanej na podstawie danych o płci i wieku internautów oraz o ich częstotliwości korzystania z internetu pochodzących z badania Omnibus PBS (VIII-IX 2007).
Gemius SA – firma badawcza, lider i prekursor w dziedzinie badań internetu w Europie Środkowo-Wschodniej. Na rynku polskim istnieje od 1999 roku, oferując profesjonalne rozwiązania badawcze, usługi analityczne i doradcze dla wszystkich podmiotów tego rynku. Firma oferuje szeroki wachlarz kompleksowych badań dotyczących m.in. zachowania internautów na witrynach (gemiusTraffic), ich profilu społeczno-demograficznego (gemiusProfile), czy też skuteczności prowadzonych w internecie kampanii reklamowych (gemiusEffect). We współpracy ze spółką Polskie Badania Internetu, Gemius prowadzi całościowe badanie oglądalności witryn i aplikacji internetowych – Megapanel PBI/Gemius.
Źródło: Gemius SA