W ramach MEDIA Mundus – unijnego programu międzynarodowej współpracy i wymiany dla przemysłu audiowizualnego - 35 projektów związanych z produkcją filmów otrzyma w sumie 5 mln euro. Wśród nich znalazł się projekt Warszawskiej Fundacji Filmowej. Projekty te pomogą zwiększyć dystrybucję europejskich filmów na rynkach poza Europą i pozaeuropejskich na obszarze Unii Europejskiej.
- Wszyscy lubimy oglądać dobre filmy w kinie i telewizji. MEDIA Mundus – globalna wersja naszego udanego programu MEDIA – wspiera koprodukcje międzynarodowe, pomaga w światowej dystrybucji i zwiększa konkurencyjność branży audiowizualnej. Chodzi o to, by widzowie mieli większy wybór i mogli oglądać filmy z różnych zakątków globu – powiedziała Androulla Vassiliou, europejska komisarz ds. edukacji, kultury, wielojęzyczności i młodzieży.
Wśród 35 projektów wybranych do współfinansowania znalazły się:
- „IPEDA MUNDUS” - Projekt ten ułatwia zamieszczanie europejskich filmów na głównych internetowych platformach wideo w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Pomaga również filmowcom z Ameryki Północnej w kontakcie z twórcami europejskimi.
- „EYE ON FILMS” - Jest to globalna sieć dystrybutorów i festiwali, zajmujących się rozpowszechnianiem debiutanckich filmów fabularnych w ponad 20 krajach.
- „DOCSTORIES” - Są to warsztaty mające na celu tworzenie kreatywnych projektów dokumentalnych i innowacyjnych produkcji niefabularnych w regionie Morza Czarnego (Rosja, Turcja, Ukraina, Rumunia, Bułgaria, Białoruś, Azerbejdżan, Gruzja, Mołdawia i Armenia). „Docstories” przyczynią się również do stworzenia sieci wspierającej rozpowszechnianie filmów dokumentalnych i wymianę najlepszych praktyk.
Dziesięć projektów zostało zgłoszonych przez sieci europejskie, pozostałe przez realizatorów krajowych.
Wśód wybranych przedsięwzięć znalazł się projekt Warszawskiej Fundacji Filmowej „CENTEAST”, który otrzyma dofinansowanie w wysokości 79,1 tys. euro. Całościowy koszt projektu to 113 tys. euro.
Podstawowe informacje
W ciągu ostatnich dwudziestu lat sektor filmowy znacznie się zmienił, co wynika z rozwoju technicznego, np. wielokanałowej telewizji cyfrowej, kina cyfrowego i wideo na żądanie (VOD).
Na program MEDIA Mundus przeznaczono budżet w wysokości 15 mln euro na okres trzech lat (2011-2013), z którego finansowane są projekty propagujące mobilność i kontakty europejskich filmowców z twórcami na całym świecie.
W zaproponowanym przez Komisję programie „Kreatywna Europa”, który ma ruszyć w 2014 r., przewidziano przeznaczenie ponad 900 mln euro na działania w ramach MEDIA i MEDIA Mundus. O ostatecznym budżecie zadecyduje Parlament Europejski i państwa członkowskie.
Więcej informacji:
Zobacz listę wybranych projektów, które mają otrzymać finansowanie w ramach programu MEDIA Mundus w 2012 r.