Fundusz Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego na 1 kwietnia
To nie żart na prima aprilis. Jeszcze w tym roku zacznie działać nowy fundusz dedykowany organizacjom pozarządowym. Środki będzie czerpał z hazardu. A rozdawał je według kolejnej nowej procedury, różnej od zapisów z ustawy o działalności pożytku.
Nowy fundusz wprowadza ustawa o zmianie ustawy o grach hazardowych oraz niektórych innych ustaw. W nowelizowanej ustawie (ustawie z 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych) znajdzie się art. 88a w całości dotyczący funduszu.
Fundusz wzmacnia i podnosi jakość
Przychodem Funduszu Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego jest 4% wpływów z dopłat, o których mowa w art. 80 ust. 1 (ustawy o grach hazardowych). Dopłaty z art. 80 to dopłaty w grach objętych monopolem państwa.
Z dopłat tych zasilane są obecnie trzy fundusze: Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej, Fundusz Promocji Kultury i Fundusz Rozwiązywania Problemów Hazardowych. Nowy fundusz dla NGO, tworzony jest kosztem pierwszego i trzeciego z już funkcjonujących funduszy (oba oddają po 2% wpływów z dopłat).
Nowy fundusz może rocznie otrzymywać ok. 40 mln zł. Fundusz Rozwiązywania Problemów Hazardowych, dysponujący w latach ubiegłych podobnym procentem opłat (3%) dostał w 2015 r. prawie 30 mln 800 tys. zł.
Fundusz Wspierania – 40 mln w Narodowym Centrum
Na co przeznaczone zostaną środki
Art. 88a wymienia cztery działania, na które będzie można przeznaczyć środki funduszu.
-
działania nastawione na przygotowanie i wdrożenie systemowych rozwiązań służących wzmocnieniu i podniesieniu jakości działania całego sektora pozarządowego lub jego znaczących części (branż, środowisk);
-
wspieranie rozwoju porozumień organizacji, platform współpracy, reprezentacji środowisk organizacji sektora pozarządowego;
-
wspieranie działań statutowych organizacji sektora pozarządowego;
- rozwój instytucjonalny organizacji, w tym: budowanie stabilnych podstaw ich dalszego funkcjonowania, tworzenie perspektywicznych planów działania i finansowania, podnoszenie standardów pracy i zarządzania organizacją.
Ustawodawca zastrzega przy tym, że środki mogą iść "wyłącznie" na wyliczone działania – czyli na inne już nie. Warto jednak zauważyć, że zawężenie możliwości wydatkowania pieniędzy do działań infrastrukturalnych i wspierających jest pozorne. Punkt 3 w stworzonym katalogu ma taki kształt, że pozwala wspierać każde działania, każdej organizacji (jeśli są wpisane w jej statut). Dodatkowo samo zastosowane w nim określenie "organizacje sektora pozarządowego" jest niestandardowe i nieostre (od ponad dekady, mówiąc o organizacjach pozarządowych, stosuje się w ustawodawstwie odpowiednie odesłania do ustawy pożytkowej).
Kolejna nowa procedura zlecania zadań
W art. 88a ustawy o grach hazardowych znalazła się delegacja dla Prezesa Rady Ministrów, który określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki uzyskiwania dofinansowania realizacji zadań funduszu (wymienionych w tym samym artykule i opisanych powyżej), tryb składania wniosków oraz przekazywania środków.
Będziemy mieli więc kolejny fundusz zbierający środki publiczne, który będzie je rozdawał według własnych zasad, innych niż opisane w ustawie o działalności pożytku publicznego. I chociaż środki mają trafić do Narodowego Centrum, to nie będzie to też procedura z projektu ustawy o NCRSO. Kształt delegacji i całego artykułu 88a nie zobowiązuje nawet funduszu do stosowania procedury otwartych konkursów.
Jeden dzień i mamy nowy fundusz
Jak przestrzegać prawa w NGO, jakie przepisy są ważne dla NGO – dowiesz się w serwisie poradnik.ngo.pl.
Źródło: inf. własna (poradnik.ngo.pl)