Propagowaniem i doskonaleniem metodologii turystyki z zagadkami, czyli questingu, zajmie się Fundacja Questingu, której powstanie ogłoszono 30 września 2013 w Warszawie. Wśród zaprezentowanych nowatorskich działań popularyzatorskich znalazł się trójwymiarowy film promocyjny.
Questing pozwala w atrakcyjnej formie utrwalać i popularyzować dziedzictwo kulturowe, historyczne i przyrodnicze praktycznie każdego zakątka kraju, a jednocześnie tworzy okazję do aktywnego spędzania wolnego czasu. Turyści wędrują nieoznakowanymi szlakami wyposażeni w dostępne bezpłatnie informacje (w formie ulotek lub aplikacji mobilnych) ze wskazówkami, a żeby zdobyć ukryty na końcu „skarb”, po drodze rozwiązać muszą liczne zadania i łamigłówki, związane z danym miejscem, jego topografią, historią czy kulturą.
Questing w swojej obecnej postaci zawędrował do nas zza oceanu. W USA od 1995 r. działa Valley Quest w stanie Vermont, gdzie w okolicach blisko 50 miasteczek wytyczono już około 200 ścieżek. W Polsce questing trafił na podatny grunt. – Pomogła popularność, jaką w naszym kraju cieszą się podchody i miejskie gry terenowe – wyjaśnia Łukasz Wilczyński, trener i prezes Fundacji Questingu. – Gdy dodamy do tego narastającą modę na poznawanie lokalnego dziedzictwa, mamy odpowiedź, skąd taka popularność questingu w Polsce.
Nowo powstała Fundacja ma ujednolicić questingowe standardy, prowadzić edukację na temat questingu i popularyzować tę metodologię. Już teraz całym kraju przybywa szlaków tego rodzaju. Ich zagłębie stanowi województwo świętokrzyskie, a nieformalną stolicą questingu jest Bałtów. Działa tu już przeszło 20 szlaków – w tym tak oryginalne, jak kajakowy czy pierwszy w kraju quest nocny. Dla turystów dostępne są one bezpłatnie, ale z ich popularyzacji płynie szereg wymiernych korzyści. – Mieszkańcy odkrywają własne dziedzictwo, a dzięki upowszechnieniu questingu mogą liczyć na pracę przy obsłudze zainteresowanych nim gości – mówi Jarosław Kuba, inicjator projektu Centrum Dziedzictwa Przedsiębiorczości Społecznej i twórca przedsiębiorstwa społecznego Allozaur, który wszedł do Rady Fundacji. W Radzie znalazł się również m.in. Steve Glazer, twórca sukcesu Valley Quest w USA.
- Zdecydowaliśmy się przygotować specjalny film o urokach questingu w Bałtowie, ponieważ chcemy w ten sposób w przystępnej, multimedialnej formie zachęcić odwiedzających nas gości a także wszystkich Polaków do tej formy turystyki - mówi Jarosław Kuba. Bałtowskie organizacje pozarządowe, których działalność zadecydowała o ekonomicznym i społecznym sukcesie lokalnym, zdecydowały się na współpracę przy realizacji filmu z innymi instytucjami prowadzącymi działalność ekonomiczną o celach społecznych. - Zestawienie questingu, trójwymiarowego obrazu oraz organizacji pozarządowych dowodzi, że kluczem do sukcesu przedsiębiorczości społecznej może być innowacyjność – dodaje Piotr Kęcik, prezes zarządu Fundacji im. Marzeny Górszczyk-Kęcik, producenta filmu.
Film jest emitowany m.in. w kinie 5D, będącym jedną z atrakcji bałtowskiego Jura Parku. - Film zrealizowaliśmy w Bałtowie i okolicach w kilkunastu plenerowych lokalizacjach, co dzięki użyciu technologii 3D, wywołuje w widzu wrażenie udziału w przygodzie i zachęca go do qustowania po opuszczeniu kina – mówi Jakub Lichwa, prezes zarządu Spółdzielni multimedialnej „Fajna Sztuka“, która wykonywała film.
Pobierz
-
201309201402020507
915832_201309201402020507 ・38.72 kB
Źródło: Fundacja Questingu