W Polsce franczyza społeczna nie jest jeszcze powszechną praktyką. Dobrze jest więc uczyć się od bardziej doświadczonych np. przedsiębiorstw społecznych z Wielkiej Brytanii.
Co to jest franczyza społeczna?
Franczyza społeczna to przekazanie gotowego pomysłu, know-how oraz niezbędnych narzędzi do rozpoczęcia określonej działalności gospodarczej przez przedsiębiorstwo społeczne. Jej celem jest nie tylko zysk finansowy, ale przede wszystkim społeczny.
W Polsce franczyza w obszarze ekonomii społecznej jest innowacyjnym działaniem i nie została jeszcze dobrze przetestowana, stąd ważne jest, aby bazując na doświadczeniach innych, wypracować model, który sprawdzi się w polskich warunkach.
Stowarzyszenie Centrum PISOP od kwietnia 2017 r. rozpoczęło realizację nowego projektu pn. „FELIKS - Franczyza jako Efektywna i Lokalna Idea Kooperacji Społecznej” (“Franchising as an Effective Local Idea with Knowledge and Support”). W ramach projektu planujemy stworzyć i wdrożyć model franczyzy społecznej. W tych działaniach pomagają nam partnerzy projektowi - Stowarzyszenie Inicjatyw Niezwykłych oraz partner ponadnarodowy Network for Europe, który dzieli się swoimi bogatymi doświadczeniami w tym obszarze – mówi Joanna Piechocka z Centrum PISOP. Jak pokazała majowa wizyta studyjna zespołu Stowarzyszenia w Newcastle doświadczenia brytyjskich przedsiębiorstw społecznych mogą okazać się nieocenione.
Dobre praktyki z Wielkiej Brytanii
Podczas licznych spotkań zespołowi Stowarzyszenia Centrum PISOP udało się zebrać kila ważnych wskazówek dot. tworzenia franczyzy społecznej tj.:
- franczyza społeczna może być wdrażana we wszystkich obszarach i może wspierać wszystkie grupy odbiorców (np. dzieci i młodzież, osoby starsze, czy osoby z niepełnosprawnościami).
- franczyza społeczna może być wdrażana zarówno w istniejących przedsiębiorstwach społecznych oraz takich, które dopiero powstaną – ważne jest także, aby dobrać odpowiednie osoby do współpracy – takie, które mają przedsiębiorcze podejście.
- proces wdrażania franczyzy powinien być zawsze taki sam – każdy franczyzobiorca powinien wdrażać pomysł biznesowy identycznie z zasadami założonymi w modelu. Nie powinno się modyfikować go i dostosowywać do każdego franczyzobiorcy indywidualnie.
- na początku procesu należy jak najwięcej czasu poświęcić na sprawdzenie przydatności i efektywności modelu oraz jego opłacalności.
- następnym ważnym elementem jest pilotaż, dzięki któremu można sprawdzić w praktyce założenia wypracowanego Modelu franczyzy oraz później wdrożyć wypracowane rekomendacje.
- każdy franczyzodawca powinien wspierać swoich franczyzobiorców – szczególnie ważne jest wsparcie merytoryczne.
- umowa dotycząca franczyzy społecznej powinna być szczegółowo opracowana.
- praktykowane są platformy do kontaktu i wymiany informacji.
- część franczyz społecznych nie udaje się – mogą to być powody osobowe czy błędnych założeń merytorycznych modelu.
Pozyskane informacje od brytyjskich przedsiębiorstw społecznych są niezwykle cenne i będą przydatne we wdrażaniu polskiego modelu franczyzy społecznej. Ma on być wykorzystywany przez Ośrodki Wsparcia Ekonomii Społecznej w całej Polsce przy wspieraniu przedsiębiorstw społecznych.
Zainteresowanych tematem franczyz społecznych, zapraszamy do kontaktu z Centrum PISOP.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Źródło: Centrum PISOP