W ciągu ostatnich kilku lat Polki i Polacy coraz chętniej wrzucali pieniądze do puszek lub w inny sposób angażowali się w filantropię. W ostatnim roku robili to już mniej chętnie – pokazują to wyniki najnowszych badań Stowarzyszenia Klon/Jawor. 66% z nas deklaruje, że materialnie wsparło organizacje lub grupy społeczne, co oznacza istotny spadek w porównaniu do poprzedniego roku. Z czego może wynikać nasza mniejsza skłonność do dobroczynności?
Poziom filantropii w Polsce w przeciągu ostatnich pięciu lat systematycznie wzrastał. Jeszcze w 2009 roku dokładnie połowa Polek i Polaków (50%) deklarowała finansowe lub rzeczowe wsparcie organizacji lub grup społecznych, a rok temu było to trzy czwarte naszego społeczeństwa (74%). Zgodnie z wynikami najnowszych badań Stowarzyszenia Klon/Jawor z listopada 2014 roku wzrostowy trend poziomu filantropii nie został utrzymany – 66% badanych zadeklarowało, że w ciągu ostatniego roku wrzuciło pieniądze do puszki, wykonało przelew, wysyłało SMS lub w inny sposób wsparło materialnie organizacje lub grupy społeczne. Oznacza to ośmiopunktowy spadek w porównaniu do wyniku sprzed roku, a tym samym powrót do wartości wskaźnika z roku 2011.
44% Polek i Polaków zadeklarowało, że wspiera Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy, przy czym warto zaznaczyć, że ten wynik jest dużo niższy niż w poprzednich latach. Co więcej, filantropijna aktywność ponad jednej czwartej z nas (28%) polega tylko i wyłącznie na wspieraniu WOŚP. Oznacza to, że osób, które wspierają inne organizacje niż WOŚP, jest w Polsce 38%.
Niezmiennie, filantropia jest powiązana z wykształceniem i dochodem. To osoby z wykształceniem wyższym częściej niż z podstawowym i zawodowym, a także z zamożniejszych gospodarstw domowych, angażują się w filantropię. Ponadto, filantropami są częściej osoby z miast powyżej pięćdziesięciu tysięcy mieszkańców niż mieszkańcy mniejszych miast i wsi. Materialne wspieranie organizacji lub grup społecznych łączy się także z aktywnością wolontariacką – to osoby pracujące społecznie na rzecz lub za pośrednictwem organizacji pozarządowych lub grup społecznych częściej decydują się na filantropię, niż osoby, które wolontariuszami nie są.
Z czego wynikać może spadek zaangażowania Polek i Polaków w filantropię?
– Wyniki tegorocznych badań wskazują, że pogorszeniu uległa opinia o organizacjach pozarządowych. Przede wszystkim postrzegamy je jako mniej efektywne niż przed rokiem. Obecnie, jedynie co trzeci z nas (34%) dostrzega na co dzień efekty działań organizacji pozarządowych, podczas gdy jeszcze rok temu widziało je 45%. Co więcej, 44% jest zdania, że organizacje pozarządowe marnują część pieniędzy, które dostają. Więcej badanych jest też skłonna przyznać, że w organizacjach często dochodzi do nadużyć i prywaty. Obecnie uważa tak już co drugi z nas. Pogorszenie wizerunku organizacji pozarządowych może być jednym z istotnych powodów naszej mniejszej skłonności do ich materialnego wspierania – komentuje Piotr Adamiak ze Stowarzyszenia Klon/Jawor.
Nie jest to zapewne powód jedyny, ale z pewnością wyniki te powinny dać do myślenia przedstawicielom organizacji pozarządowych.
Źródło: inf. własna (ngo.pl)