Facebook - czy, a jeśli tak, to kogo uzależnia? W audycji Fundacji Inspiratornia
Aż 20 procent osób nadużywa Facebooka, a 80 procent korzysta z niego codziennie poświęcając na aktywności związane z social media co najmniej 100 minut dziennie. Płeć nie ma znaczenia – zarówno kobiety, jak i mężczyźni nadużywają tego narzędzia w ten sam sposób. Takie wyniki uzyskał profesor Chodkiewicz, badając łódzkich studentów. W audycji „To też uzależnia?” opowiedział o tym, jakie potrzeby zaspokaja Facebook i kto jest najbardziej narażony.
Najważniejszą aktywnością podejmowaną przez użytkowników Facebooka jest kontakt ze znajomymi – tak deklaruje ponad 90 procent osób. Jednocześnie badania wskazują, że 80% opublikowanych wiadomości w sieciach społecznościowych dotyczy dzielenia się… osobistymi doświadczeniami (byłem w… myślę, że… etc.). Dlaczego? Tłumaczy profesor Chodkiewicz:
- Jak mówią badania - akt podawania informacji o sobie aktywuje mechanizmy związane z układem nagrody w mózgu, co powoduje przyjemne doświadczenie, podobne do otrzymywanego w sytuacji innych nagród naturalnych. Ludzie poświęcają średnio blisko 40% czasu komunikacji mówieniu o sobie. W sieciach społecznościowych wzrasta to do 80%.Aktywność na Facebooku wydaje się mieć po prostu silnie gratyfikujący charakter - zaspokaja podstawowe potrzeby: afiliacji, wsparcia, przynależności czy samoafirmacji.
Czy jest jakiś typ osobowości, który jest bardziej narażony na ryzyko uzależnienie od Facebooka? Oczywiście. Najczęściej nadużywają go osoby lękowe, niepewne w relacjach. Dlaczego? Dlatego, że komunikowanie się z innymi ludźmi za pomocą tego narzędzia jest bezpieczniejsze niż komunikowanie się face to face. Po pierwsze: nie widać naszej mimiki, osoba, z którą rozmawiamy nie wie czy się zarumieniliśmy, czy się speszyliśmy; nie wie co czujemy. Po drugie: to my kreujemy co chcemy komuś powiedzieć, nic nie wymyka się spod kontroli. I zawsze można zastanowić się co się chce napisać, można za chwilę to co zostało napisane, usunąć.
Jak mówi profesor Chodkiewicz - Osoby lękowo-ambiwalentne otrzymując pozytywne komentarze pod zdjęciem albo innymi zamieszczonymi treściami czują się bardziej akceptowane i popularne. Facebook może być dla nich sposobem na poprawę nastroju poprzez kontrolowaną interakcję z innymi ludźmi.
Badania zostały przeprowadzone na grupie 210 studentów stacjonarnych Politechniki Łódzkiej - na 101 kobietach (49,8%) i 109 mężczyznach (50,2%). Średni wiek uczestników badania – 21 lat (SD=2,97). Przebadano po 2 losowo wybrane grupy ćwiczeniowe ze wszystkich wydziałów PŁ.
Jak się okazało, większość badanych (53%) korzysta z FB od około 5 do 6 lat. Na 210 respondentów, używają go 203 osoby. 80 procent z nich loguje się na Facebook codziennie. Średnio mają 432 znajomych na FB ( 20-2000).
Zapraszamy do odsłuchania audycji: http://fundacja-inspiratornia.pl/?page_id=34
Cykl audycji powstał z inicjatywy Fundacji Inspiratornia jeszcze w 2014 roku. Wcześniej gościł m.in. w Radiu TOK FM. Od dwóch lat zaś na stałe emitowany jest w każdy czwartek o godzinie 21:30 w Polskim Radiu RDC. Przygotowuje go para dziennikarzy – Maja Ruszpel z Fundacji Inspiratornia we współpracy z Robertem Łuchniakiem z RDC.
Źródło: Fundacja Inspiratornia