Już po raz drugi organizowana jest Kampania Społeczna zachęcająca do przekazywania 1 % podatku dochodowego na rzecz organizacji pożytku publicznego. W piątek, w siedzibie Centrum Organizacji Pozarządowych odbyło się spotkanie z dziennikarzami, na którym przedstawiciele elbląskich organizacji pozarządowych przekonywali do przekazywania 1% swoich podatków na rzecz organizacji pożytku publicznego (opp).
Prowadzący konferencję - Arkadiusz Jachimowicz,
dyrektor ESWIP, przedstawił potrzebę promocji instytucji „1%” wśród
elblążan. Wyraził przy tym zadowolenie z dotychczasowej współpracy
z mediami, chociaż – jak zaznaczył – problem w komunikacji z
mieszkańcami często leży po stronie „trzeciego sektora”. - Musimy
starać się przekazywać mieszkańcom informacje o tym, co robimy w
sposób bardziej przystępny. Musimy tym ludzi zainteresować - mówił
Jachimowicz.
Mira Stankiewicz z Telewizji Elbląskiej mówiła,
że – jej zdaniem – należy stawiać przede wszystkim na jakość
prezentowanych materiałów, a nie ich ilość. Zgodziła się z tym
Marta Hajkowicz z Radia El. Jednocześnie dodała, że najważniejsze
jest, by w ogóle mówić o „1%”. - Mniej istotne jest to, czy o
jednej organizacji mówi się minutę, a o drugiej pół minuty. Ważne,
że do słuchacza dotrze informacja, że w ogóle jest taka idea –
stwierdziła dziennikarka.
Pełnomocnik Prezydenta ds. Organizacji
Pozarządowych - Maciej Pietrzak, zapewnił o poparciu prezydenta
Henryka Słoniny dla całej akcji.
Obecna na konferencji Aneta Szyc z Urzędu
Skarbowego w Elblągu przedstawiła zasady, wg których można odliczyć
od podatku „1%”. Przypominjmy krótko: rozwiązanie wprowadzone w
Polsce polega na tym, iż podatnik, który chce skorzystać z odpisu
1%, musi najpierw wpłacić pieniądze na rzecz organizacji pożytku
publicznego, a następnie odliczyć z tej wpłaty kwotę nie większą
niż odpowiednik 1% podatku należnego. Wpłata musi zostać dokonana
wyłącznie na rzecz organizacji pożytku publicznego i potwierdzona
stosownym dokumentem (przelew bankowy lub pocztowy). Elbląscy
„pozarządowcy” obawiają się, że wiele osób może zniechęcić do
przekazania swojego „1%” zbyt duża prowizja za wpłaty na konto
organizacji.
- Na naszą organizację ludzie chcieliby wpłacać
niewielkie kwoty, ale gdy dowiadują się, że muszą na poczcie
opłacić jeszcze prowizję, rezygnują z przekazania swojego podatku -
zauważyła Leokadia Prokurat z Ligi Kobiet Polskich w Elblągu.