W poniedziałek 4 lutego, w siedzibie Fundacji Nasza Ziema miały miejsce obrady Jury konkursu grantowego "Szkoła z klimatem" realizowanego wraz z firmą Vattenfall Heat Poland na terenie Warszawy i Pruszkowa.
W konkursie do wygrania było pięć grantów
wysokości 5000 złotych na realizację autorskich programów służących
ograniczaniu zmian klimatu poprzez rozwinięcie i zaadaptowanie
przez szkoły idei „Ty też masz wpływ na zmiany klimatu”, a
szczególnie poprzez promowanie wiedzy o sposobach oszczędzania
energii elektrycznej i cieplnej oraz zagrożeniach płynących ze
zmian klimatycznych.
Spośród złożonych programów Jury w składzie:
Agata Granowska (Vattenfall Heat Poland), Marcin Zięba (Vattenfall
Poland), Dominik Dobrowolski (Fundacja Nasza Ziemia) i Marta
Kałużyńska (Fundacja Nasza Ziemia) wybrało pięć placówek z
Warszawy, które otrzymają fundusze:
- Szkoła Podstawowa nr 4 im W. Broniewskiego
przy ul. W. Sławka 9
- Gimnazjum nr 132 przy ul. Dzieci Warszawy
42
- Szkoła Podstawowa nr 85 im B. Juareza przy
ul. Narbutta 14
- Szkoła Podstawowa nr 76 im. 13 Dywizji
Piechoty Strzelców Kresowych przy ul. Poezji 5
- Gimnazjum nr 142 im R. Schumana przy ul.
Olgierda 35/41
Serdecznie gratulujemy!
Równie gorąco dziękujemy wszystkim, którzy
poświęcili swój czas żeby przygotować własne projekty i nadesłali
je na konkurs.
Poniżej prezentujemy pokrótce zwycięskie projekty:
Ad.1) Projekt „Solidarni w słusznej sprawie”,
autorstwa p. Małgorzaty Rykowskiej, to zestaw kompleksowych działań
prowadzących do zmniejszenia zużycia energii elektrycznej i
cieplnej w szkole oraz popularyzacji wiedzy o oszczędzaniu energii.
W ramach projektu planowane są prowadzenie warsztatów tematycznych
dla uczniów oraz akcji informacyjnych dla społeczności szkolnej i
lokalnej. Przy realizacji projektu szkoła współpracuje z Urzędem
Dzielnicy Warszawa-Ursus, Fundacją „Przeszłość dla Przyszłości”
oraz z lokalną gazetą „Dziennik Ursusa”.
Ad.2) Celem projektu „Zarządzamy energią w
naszym mieszkaniu – i my zmniejszamy globalne ocieplenie”,
autorstwa p. Joanny Balcerzak wg. pomysłu dr Hanny Sztrantowicz,
jest zbudowanie na terenie ogrodu szkolnego modelu
energooszczędnego mieszkania wyposażonego w sprzęty codziennego
użytku. Uczniowie będą mieli za zadanie opracować układ ekspozycji
oraz materiały informacyjne, a także będą przewodnikami dla gości.
Do zwiedzania instalacji zostaną zaproszeni uczniowie innych
placówek edukacyjnych z Ursusa oraz lokalna społeczność.
Ad.3) Projekt p. Bożeny Sienkiewicz „Ty też
masz wpływ na zmiany klimatu, zmieniamy nasze nawyki” to
międzyprzedmiotowy program edukacyjny zmierzający do wykształcenia
właściwych postaw wśród uczniów oraz pobudzenia do konkretnych
działań na rzecz klimatu. Projekt zakłada współpracę nauczycieli
różnych przedmiotów, którzy wprowadzą wątki walki ze zmianami
klimatu do swoich lekcji przedmiotowych. Planowana jest organizacja
licznych konkursów na najlepsze wiersze, komiksy, plakaty i
prezentacje związane z tematyką zmian klimatu, a także tematyczne
przedstawienie, apel, wystawa i wykład zaproszonego gościa. Szkoła
przewiduje też zakup i montaż czujników ruchu sterujących
oświetleniem pomieszczeń, co pozwoli zmniejszyć zużycie
energii.
Ad.4) Wśród działań projektu „Szkoła i dom
przyjazne energii” autorstwa p. Moniki Stoczewskiej znajdują się:
przeprowadzenie badań sondażowych w lokalnym środowisku na temat
źródeł energii i sposobów ich wykorzystania wraz z opracowaniem
wyników oraz przeprowadzenie audytu środowiskowego dotyczącego
zużycia energii w domach uczniów. Partnerzy projektu z Politechniki
Warszawskiej poprowadzą warsztaty na temat energii odnawialnej i
sposobów jej wykorzystania dla uczniów i ich rodziców. Uczniowie
wraz z nauczycielami opracują poradnik propagujący bezpieczne i
oszczędne metody wykorzystania źródeł energii. Końcowe rezultaty
projektu zostaną zaprezentowane na oficjalnym spotkaniu z udziałem
wszystkich realizatorów projektu, a także dyrektorów wawerskich
szkół i władz dzielnicy.
Ad.5) W ramach projektu „Alternatywne źródła
energii - Laboratorium Słoneczne”, autorstwa p. Jadwigi
Poznańskiej, na dachu szkoły zostanie zamontowane ogniwo
fotowoltaiczne i kolektor słoneczny, które zasilą pomieszczenia
Laboratorium Słonecznego. W laboratorium powstanie biblioteczka z
książkami i broszurami związanymi tematycznie z ochroną środowiska,
będą organizowane seminaria, wykłady, konferencje oraz pokazy dla
uczniów i nauczycieli. Laboratorium będzie udostępniane dla
zwiedzających z innych szkół czy instytucji.
Źródło: Fundacja Nasza Ziemia