Dziennikarze o społecznej odpowiedzialności biznesu
Stowarzyszenie „Środowisko dla Niepełnosprawnych Eko Salus” zrealizowało kolejny projekt poświęcony CSR: ”Zainwestuj w Świat – zobacz, że warto”, współfinansowany z programu grantowego Ligi Odpowiedzialnego Biznesu. Tym razem swoją uwagę skierowaliśmy w stronę dziennikarzy powiatu poznańskiego. W ramach projektu przeprowadziliśmy badanie ankietowe, którego celem było zweryfikowanie opinii dziennikarzy na temat CSR.
Jest to druga część kampanii informacyjnej „Zainwestuj w Świat”, która była skierowana do poznańskich przedsiębiorców, by zainteresować ich tematem społecznej odpowiedzialności biznesu. Tym razem swoją uwagę skierowaliśmy w stronę dziennikarzy powiatu poznańskiego. W ramach projektu przeprowadziliśmy badanie ankietowe, którego celem było zweryfikowanie opinii dziennikarzy na temat społecznej odpowiedzialności biznesu. Pierwotnym założeniem było uzyskanie dwudziestu wypełnionych ankiet, działania okazały się skuteczne – w badaniu wzięły udział 22 osoby. Ich opinia prezentowana jest poniżej.
Przy pomocy pytania otwartego, na które odpowiedziało prawie 60% ankietowanych, został zweryfikowany pogląd dziennikarzy na to, czym jest według ich opinii społeczna odpowiedzialność biznesu. Dla większości ankietowanych społeczna odpowiedzialność biznesu oznacza działalność polegającą na uwzględnianiu interesów grup społecznych oraz dbałość o środowisko lokalne. Prawie co piąty ankietowany sądzi, że CSR polega w głównej mierze na przestrzeganiu przez przedsiębiorstwo norm etycznych. Natomiast dbałość o środowisko naturalne jako najważniejszy obszar działań społecznej odpowiedzialności biznesu, wskazał prawie co szósty respondent.
Znaczenie i rola społecznej odpowiedzialności biznesu
Patrz załącznik: Wykres 1. Skojarzenia na temat społecznej odpowiedzialności biznesu
Wszyscy dziennikarze, którzy wzięli udział w badaniu uznali, iż wdrażanie działań z zakresu CSR jest istotnym elementem, składającym się na kreowanie wizerunku firmy. Prawie trzy czwarte spośród nich uważa, że wdrażanie idei społecznej odpowiedzialności biznesu przynosi pozytywne skutki dla przedsiębiorstwa.
Prawie trzy czwarte ankietowanych uważa, iż firmy powinny prowadzić działalność wypośrodkowaną pomiędzy osiąganiem zysków, płaceniem podatków, zatrudnianiem pracowników a ustalaniem wyższych norm etycznych, wychodzących poza wymagania prawa i pomaganiem w tworzeniu lepszych warunków społecznych. Natomiast co dziesiąty przedstawiciel mediów uważa, iż działalność przedsiębiorstwa w społeczności lokalnej powinna sprowadzać się do osiągania zysków, płacenia podatków i dawania zatrudnienia zgodnego z obowiązującym prawem
Większość ankietowanych uważa, że firma społecznie odpowiedzialna wyróżnia się spośród innych firm wspieraniem organizacji charytatywnych, sądzi tak prawie trzy czwarte respondentów. Dla prawie 60% przedstawicieli mediów firma odpowiedzialna społecznie to taka, która zapewnia miejsca pracy dla osób z niepełnosprawnością. Połowa badanych za działania wyróżniające przedsiębiorstwa społecznie odpowiedzialne uznała dobre traktowanie pracowników oraz dbałość o ich zdrowie, zapewnianie miejsc pracy, a także wspieranie sztuki i wydarzeń kulturalnych.
Ponad 60% respondentów wymieniło najatrakcyjniejsze dla firm obszary CSR, udzielając odpowiedzi na pytanie otwarte. Co czwarty ankietowany uznał, iż najkorzystniejszą płaszczyzną wdrażania CSR przez przedsiębiorstwo jest dbałość o organizację pracy w firmie oraz poszanowanie pracowników. Na drugim miejscu równocześnie znalazły się następujące działania: dbałość o środowisko naturalne, angażowanie się w rozwiązywanie problemów środowiska lokalnego, wspieranie organizacji charytatywnych, a także budowanie wartościowej marki na podstawie wysokiej jakości produktów bądź usług.
Patrz załącznik: Wykres 2. Najbardziej korzystne dla przedsiębiorców obszary CSR
Ponad trzy czwarte ankietowanych uważa, że szczególnie korzystnie wpływa na reputację przedsiębiorstwa wysoka jakość jego wyrobów lub usług. Nieco mniejszy odsetek przedstawicieli mediów dostrzega, iż wysoka jakość obsługi klientów jest elementem składającym się na wizerunek firmy. Na trzecim miejscu znalazły się takie przedsięwzięcia jak: wzorowy sposób traktowania pracowników i dostawców oraz etyczne postępowanie firmy. Dwie trzecie respondentów doceniło rolę powyższych zagadnień w tworzeniu korzystnej reputacji przedsiębiorstw. Warto również zwrócić uwagę, iż połowa ankietowanych uznała, że szczególnie istotny wpływ na reputację firmy ma odpowiedzialność społeczna. Odpowiedzi ankietowanych świadczą o dużym przekonaniu o istotności prowadzenia działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu w kreowaniu wizerunku przedsiębiorstwa.
Zdecydowana większość ankietowanych ocenia stopień wdrażania społecznej odpowiedzialności biznesu przez przedsiębiorców negatywnie lub raczej negatywnie. Prawie co dziesiąta badana osoba nie wyraziła jednoznacznie swojego zdania. Jedynie 4% ankietowanych uznało, że przedsiębiorcy wdrażają założenia społecznej odpowiedzialności biznesu w stopniu raczej wystarczającym. Żaden respondent nie zaznaczył odpowiedzi, która wskazywałaby na jednoznacznie pozytywną ocenę praktykowania działań charakterystycznych dla CSR.
Przedstawiciele mediów wskazują zdecydowanie jako powody angażowania się przedsiębiorstw w działalność społeczną chęć promowania przedsiębiorstwa i zachęcania konsumentów do korzystania z usług lub wyrobów firmy, natomiast bezinteresowne kwestie są rzadziej wskazywane. Może to świadczyć, że wśród przedstawicieli mediów panuje przekonanie, iż przedsiębiorstwa angażują się w działalność społeczną pośrednio licząc na osiągnięcie korzyści materialnej.
Większość badanych nie zna żadnego przedsiębiorstwa, które zajmuje się działalnością społeczną. Mniej niż co piąty badany dziennikarz wskazał firmę, która wdraża działania poświęcone idei społecznej odpowiedzialności biznesu. Wśród wymienianych przez przedstawicieli mediów przedsiębiorstw są: Raben, Volkswagen Poznań, Kampania Piwowarska, Stary Browar, Aquanet, MPK Poznań. Są to jedynie pojedyncze odpowiedzi, co może świadczyć o fakcie, że poznańskie firmy nie zajmują się działalnością społeczną w znacznym stopniu. Warto zwrócić uwagę na fakt, że prawie co czwarty ankietowany nie udzielił odpowiedzi na pytanie. Prawdopodobnie świadczy to o braku możliwość wskazania przedsiębiorstwa wdrażającego strategię CSR.
Wiedza przedsiębiorców na temat społecznej odpowiedzialności biznesu została oceniona przez przedstawicieli mediów relatywnie nisko. Połowa ankietowanych uważa, iż przedsiębiorcy powinni poszerzyć posiadane informacje na temat społecznej odpowiedzialności biznesu w wielu aspektach, gdyż są one raczej niewystarczające. 45% badanych uważa, że przedsiębiorcy cechują się umiarkowaną znajomością zagadnień dotyczących CSR. Jedynie 5% respondentów uznało, że poziom wiadomości na powyższy temat jest wśród przedstawicieli firm raczej wystarczający.
Dziennikarze swoją wiedzę na temat społecznej odpowiedzialności biznesu oceniają nieco przychylniej niż kompetencje przedsiębiorców. Połowa respondentów jest zdania, że wyróżnia się umiarkowaną znajomością zagadnień na temat CSR. Jednak prawie jedna trzecia badanych uważa, iż posiadane przez nich informacje o społecznej odpowiedzialności biznesu są raczej niewystarczające i wymagają poszerzenia w wielu aspektach. Co dziesiąty przedstawiciel mediów uznał swój poziom wiedzy na temat CSR za raczej wystarczający.
Skrajnych odpowiedzi udzieliły pojedyncze osoby – 5% badanych uznało, że ich znajomość zagadnień dotyczących społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga poszerzenia we wszystkich aspektach. Taki sam odsetek respondentów uznał swoją wiedzę na temat CSR za wystarczającą.
Działalność promująca społeczną odpowiedzialność biznesu
Patrz załącznik: Wykres 3. Działania, które mogłyby wpłynąć na wzrost zainteresowania CSR ze strony przedsiębiorców
Zdecydowana większość ankietowanych uznała, iż regularne ukazywanie się informacji na temat społecznej odpowiedzialności biznesu w mediach mogłoby wpłynąć na wzrost zainteresowania powyższą problematyką ze strony przedsiębiorców. Ponad połowa ankietowanych sądzi, że prowadzenie rozmów informacyjnych na temat CSR wśród przedsiębiorców również odniosłoby pozytywny skutek. Prawie jedna trzecia respondentów doceniła wykonanie badań na temat znaczenia CSR dla rozwoju firmy oraz ich zaprezentowanie grupie docelowej. Najmniejsza część badanych jako skuteczne określiła rozprowadzanie materiałów informacyjnych na temat społecznej odpowiedzialności biznesu wśród przedsiębiorców. Rozpowszechnianie ulotek czy folderów na temat CSR bez uzupełnienia tej metody dodatkowymi działaniami, może odznaczać się stosunkowo niską skutecznością.
Prawie 60% ankietowanych wymieniło działania, jakie mogliby podjąć dziennikarze w celu poszerzenia wiedzy na temat CSR wśród przedsiębiorców oraz przedstawicieli społeczności lokalnych. Oznacza to, iż w większości przypadków dziennikarze mają pomysły na promowanie społecznej odpowiedzialności biznesu. Ponad jedna trzecia respondentów zaakcentowała, iż skuteczne mogłoby się okazać przedstawienie w mediach konkretnych przykładów firm wdrażających CSR oraz profitów płynących z tego typu działalności. Natomiast ponad jedna czwarta przedstawicieli mediów uznała, że pojawienie się informacji dotyczącej społecznej odpowiedzialności biznesu w mediach również może stanowić element skutecznej promocji tematyki.
Ponad jedna trzecia respondentów wskazała konkretne działania, jakie mogłaby podjąć w celu promowania tematyki społecznej odpowiedzialności biznesu wśród społeczności lokalnych. Prawie jedna piąta badanych nie wymieniła tego typu czynności ze względu na brak możliwości ich realizacji. Niespełna co piąty respondent uznał, iż chciałby rozpowszechniać informacje na temat bieżących wydarzeń CSR. Respondenci zaproponowali również innego rodzaju działania, jakie mogliby podjąć w celu propagowania tematyki CSR , są to: wywiady z interesującymi osobami, prowadzenie cyklicznej audycji na temat CSR, a także udzielenie patronatu medialnego działaniom poświęconym CSR.
Można zauważyć, iż problematyka związana ze społeczną odpowiedzialnością biznesu jest oceniana przez przedstawicieli mediów stosunkowo pozytywnie. Dziennikarze dysponują ogólną wiedzą na temat CSR. Przeszkodą w poruszaniu zagadnień z tej tematyki w mediach może być brak podejmowanych działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu przez przedsiębiorców. Niezbędne są konkretne przykłady przedsiębiorstw, którym powyższy obszar umożliwił poprawę wizerunku i reputacji, by przekonać odbiorców do wdrażania działań o tematyce CSR. Społeczna odpowiedzialność biznesu to kwestia, która wymaga większego zainteresowania ze strony firm. Jednak dostrzeżenie przez dziennikarzy działań, w ramach których można propagować CSR, jest również istotne dla dalszego rozwoju tej dziedziny.
Stowarzyszenie „Środowisko dla Niepełnosprawnych Eko Salus”