Dylemat absolwentów szkół podstawowych i gimnazjalnych. Matura polska czy międzynarodowa?
Do niedawna uczniowie rozpoczynający naukę w szkołach średnich nie mieli okazji, by się nad tą kwestią zastanawiać. W dobie coraz większej dostępności Matury Międzynarodowej pojawia się pytanie „Czy warto podjąć trud jej zdawania?” i „Dla kogo jest ona przeznaczona?”. Fundacja Edukacji Międzynarodowej odpowiada, z czym łączy się wybór pomiędzy maturą polską, a międzynarodową.
Program Matury Międzynarodowej (International Baccalaureate Diploma Programme) stanowi międzynarodowy standard, umożliwiający młodym ludziom studiowanie na całym świecie. Uczelnie z czołówki światowych rankingów zabiegają o kandydatów – absolwentów tego programu. Dlaczego tak się dzieje?
Po co Matura Międzynarodowa?
„Jedną z fundamentalnych różnic pomiędzy programem Matury Międzynarodowej, a lokalnymi programami maturalnymi stanowi interdyscyplinarność nauczania i kształtowanie umiejętności uczenia się przez całe życie” – tłumaczy Oriana Molęda, dyrektor Międzynarodowego Liceum Ogólnokształcącego we Wrocławiu Fundacji Edukacji Międzynarodowej, oferującego uczniom możliwość nauki w tym programie. „Są to umiejętności bardzo cenione przez uczelnie wyższe. Uniwersytety dostają studenta z dyplomem IB optymalnie przygotowanego do podjęcia studiów na dowolnym kierunku, aktywnego, nie bojącego się wyzwań, refleksyjnego, wdrożonego do samodzielności i pracy metodą projektów, potrafiącego brać odpowiedzialność za swoją dalszą edukację” – dodaje.
Wśród innych walorów edukacji w systemie Matury Międzynarodowej podkreśla się: większe kompetencje kulturowe z racji edukacji opartej na nauczaniu języków obcych oraz rozbudzoną potrzebę zaangażowania społecznego, tak ważnego w zglobalizowanym i dynamicznie zmieniającym się świecie.
To wszystko znacząco zwiększa szanse absolwentów Matury Międzynarodowej na dostanie się na wiodące uniwersytety na świecie. Matura Międzynarodowa nie zamyka jednak drogi studiowania na polskich uczelniach. Jest mile widziana i honorowana na równi z polską maturą przez polskie uczelnie wyższe.
Dla kogo IB Diploma?
„Dwuletni program IB Diploma to doskonały wybór dla osób zamierzających podjąć studia za granicą. Kandydaci do tego programu muszą jednak zdawać sobie sprawę z obowiązków, jakie z tym wyborem się wiążą” – podkreśla Sean Dooley, Koordynator IB Diploma Programme we wrocławskim liceum.
„Przede wszystkim czeka ich od samego początku nauka w języku obcym, często z nauczycielami – native speakerami. W przypadku naszej szkoły jest to język angielski. Uczniowie korzystają z podręczników w tym języku” – dodaje Sean. „Do tego muszą wdrażać się do bardzo dużej samodzielności. Już na etapie zapisu decydują, jakich przedmiotów i jak intensywnie będą się uczyć. Ma to potem znaczenie przy wyborze przedmiotów maturalnych i kierunku studiów. Nie każdy absolwent szkoły podstawowej czy gimnazjum ma już tak sprecyzowaną wizję swojej przyszłości” – mówi Sean.
Sama Matura Międzynarodowa jest egzaminem wieloetapowym i bardzo wymagającym. Uczniowie muszą przygotować Extended Essay i zaprezentować swoją pracę w formie przypominającej obronę pracy licencjackiej na studiach. Wewnętrzne egzaminy maturalne – oceniane wewnętrznie, ale też nagrywane i wysyłane potem przez szkołę do weryfikacji przez zewnętrznych ekspertów IB – zaczynają się już w marcu. Uczeń IB Diploma Programme zdaje maturę z sześciu przedmiotów, w tym z 2 lub 3 w zakresie podstawowym oraz 3 lub 4 przedmiotów w zakresie rozszerzonym.
Co dla niezdecydowanych?
Alternatywną dla osób, które nie są jeszcze zdecydowane na Maturę Międzynarodową jest podjęcie nauki w klasach z polską podstawą programową, ale – przez pierwsze dwa lata nauki – z programem wzbogaconym o Middle Years Programme. Jest to, realizowany od lat w szkołach Fundacji Edukacji Międzynarodowej, program IB poprzedzający przygotowanie do IB Diploma Programme.
Międzynarodowe Liceum Ogólnokształcące we Wrocławiu wprowadza taką ofertę od roku szkolnego 2019-2020 w związku ze wzmożonym zainteresowaniem edukacją z elementami programów międzynarodowych i intensywną nauka języka angielskiego oraz wyjątkowo dużą liczbą kandydatów do szkół średnich w kolejnym roku szkolnym.
Sytuacja jest szczególna, gdyż o przyjęcia do liceów będą zabiegali zarówno absolwenci szkół podstawowych, jak i absolwenci gimnazjów. Aby zapewnić miejsca wszystkim chętnym szkoła uruchomiła równoległą ścieżkę trzy– i czteroletniego przygotowania do matury. O tym, jaka to będzie matura – polska czy międzynarodowa – przesądzą wyniki egzaminów wewnętrznych i decyzje samych uczniów.
„Po początkowym etapie nauki osoby, które zaaklimatyzują się w systemie nauczania w stylu IB i zdecydują, że chcą zdawać Maturę Międzynarodową, będą mogły zdać specjalne egzaminy, by kontynuować naukę w klasach z IB Diploma Programme. Inni, którzy zamierzają zdać polską maturę będę po prostu kontynuować edukację według polskiej podstawy programowej” – tłumaczy dyrektor liceum przy Racławickiej.