Dwie prestiżowe nagrody dla projektu Onkofundacji Alivia, ratującego życie pacjentów onkologicznych!
Kampania „Buy My Cancer”, innowacyjny model finansowania kosztownego leczenia nowotworów złośliwych, została nagrodzona dwoma brązowymi lwami podczas Międzynarodowego Festiwalu Kreatywności w Cannes!
W ubiegłym roku Alivia wystartowała z projektem Buy My Cancer, który połączył sztukę, medycynę, naukę i technologię NTF. Polegał na wykorzystaniu obrazów prawdziwych komórek nowotworowych i przekształceniu ich w dzieła sztuki. Został zrealizowany przy współpracy z Narodowym Instytutem Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie w Gliwicach, artystą Pawłem SWANSKIM oraz agencją kreatywną Ogilvy. Kampania pomogła sfinansować leczenie pacjentów zakwalifikowanych do terapii metodą CAR-T cells.
„Bardzo cieszy nas fakt, że projekt Buy My Cancer, który został stworzony by ratować życie pacjentów chorych na raka, został też wyróżniony za jego innowacyjność podczas Międzynarodowego Festiwalu Kreatywności – Cannes Lions. To ważne, że podczas takich konkursów docenianie są projekty społecznie ważne, które odpowiadają na realne problemy” – mówi Agata Polińska, wiceprezeska Onkofundacji Alivia.
Tegoroczna edycja Cannes Lions odbyła się w dniach 19-23 czerwca. Kapitułę konkursową tworzyło 290 ekspertów z całego świata! Polscy twórcy zdobyli aż 12 nagród, w tym dwie statuetki powędrowały właśnie do projektu „Buy My Cancer”. Jeden brązowy lew został przyznany w kategorii Design w podkategorii Social Media, a drugi w kategorii Media.
Warto dodać, że nie jest to pierwsza nagroda dla „Buy My Cancer”. Łącznie projekt został wyróżniony na 10 międzynarodowych festiwalach: One Show, KTR, Innovation, D&AD, Clio Awards, Clio Health Awards, META, The Drum, Kyiv International Advertising Festival i Cannes Lions.
Cel projektu – ratowanie życia
W pierwszej edycji projektu zarejestrowane pod mikroskopem obrazy komórek nowotworowych pochodziły od pacjentów z Instytutu Onkologii w Gliwicach. Zdjęcia posłużyły jako „baza” dla artysty Pawła SWANSKIEGO do stworzenia obrazów na płótnie. SWANSKI do komórek nowotworowych pacjentów domalował walczące z nimi struktury. W ten sposób powstały wyjątkowe obrazy, które zostały zamienione na kolekcje NFT.
NFT (Non-Fungible Token, niezamienny token) to unikalny, cyfrowy certyfikat umożliwiający jednoznaczną identyfikację powiązanego z nim dzieła sztuki. Kolekcje NFT były dostępne na największych międzynarodowych platformach, a uzyskane w pierwszej edycji środki trafiły na konto Onkofundacji Alivia i zostały przeznaczone na pokrycie kosztów leczenia pacjentów zakwalifikowanych do terapii metodą CAR-T cells.
Nadzór merytoryczny nad projektem sprawowali profesorowie Sebastian Giebel i Jacek Jassem.
Metoda leczenia
CAR-T cells to nowoczesna, niezwykle skuteczna i dynamicznie rozwijająca się gałąź immunoterapii, która może zwalczyć nowotwór niepodatny na inne metody leczenia.
„Uważam, że określenie »przełomowa terapia« jest w Polsce nadużywane, co rodzi szkodliwe emocje. Metoda CAR-T cells zasługuje jednak na to miano – jest to początek nowej ery w onkologii. Swoją opinię wyrażam nie tylko jako lekarz, ale i pacjent” – mówi profesor Jacek Jassem.
CAR-T cells wykorzystuje własne komórki odpornościowe (limfocyty) pacjenta. Poddaje się je poza ustrojem inżynierii genetycznej (przeprogramowaniu) tak, aby mogły rozpoznawać komórki nowotworowe i z nimi walczyć. Po odpowiedniej stymulacji podaje się je ponownie choremu w formie dożylnej. Pod wpływem kontaktu z nowotworem limfocyty namnażają się i pozostają w organizmie jako „żywy lek”.
Wyniki dotychczasowych badań klinicznych wskazują, że terapia CAR-T cells może doprowadzić do wyleczenia około 40% chorych, dla których nie ma innych skutecznych metod leczenia. Koszt terapii dla jednego pacjenta to ok. 400 tys. dolarów. W Polsce refundowane jest jedynie leczenie kilku nowotworów krwi, w tym niektórych postaci chłoniaka i ostrej białaczki limfoblastycznej.
„CAR-T cells to często ostatnia nadzieja dla pacjentów onkologicznych, dla których nie ma już innych możliwości leczenia. Niestety jest niezwykle droga. Zaangażowałem się w projekt Buy My Cancer osobiście, ponieważ takich pacjentów mam pod opieką wielu i sam nie jestem w stanie im pomóc” – mówi profesor Sebastian Giebel.
Źródło: Alivia - Fundacja Onkologiczna