Nowelizacja Ustawy o promocji zatrudnienia dała powiatowym urzędom pracy (PUP) do dyspozycji nowy mechanizm outsourcingu działań aktywizacyjnych. Ale to nie wszystko – wygląda na to, że udrożniony został istniejący w akcie od sześciu lat zapis o zlecaniu aktywizacji, który do tej pory był martwy. Na czym polegają i czym się różnią te dwa sposoby na kontraktowanie?
Pomysł, by PUPy zlecały działania aktywizacyjne na zewnątrz nie jest w żadnym stopniu odkrywczy. W wielu krajach publiczne służby zatrudnienia w różnych modelach współpracują i kontraktują usługi aktywizacyjne na rynku, korzystając z doświadczenia firm prywatnych i organizacji pozarządowych. Takie rozwiązanie wiąże się z faktem, że w niewielu państwach służby mają wystarczające kadry, a trudno wskazać takie miejsca na mapie, gdzie publiczne służby mają specjalistów z każdej możliwej dziedziny potrzebnej do efektywnej pracy z osobami z różnorodnymi formami oddalenia od rynku pracy i różnymi potrzebami.
- celem stało się zatrudnienie na co najmniej 6 miesięcy*; - zaakceptowane zostały umowy cywilnoprawne**; - zwrot w przypadku niepowodzenia jest proporcjonalny do niespełnienia celu – czyli w przypadku uzyskania zatrudnienia trwającego 3 miesiące, agencja zwraca połowę otrzymanych środków**.
W rezultacie PUPy mają dziś dwie drogi kontraktowania, które porównuje poniższa tabela:
Kwestia |
Zlecanie aktywizacji zawodowej poza PUP wg art. 61b |
Zlecanie aktywizacji zawodowej poza PUP wg rozdziału 13c |
Jaki jest cel zatrudnieniowy zlecania? |
nie mniej niż pół roku zatrudnienia w dowolnej formule (mowa o pracę, umowy cywilnoprawne) – nie ma tu opcji podjęcia działalności gospodarczej przez aktywizowanego |
nie mniej niż pół roku zatrudnienia (ustawa nie określa form zatrudnienia) lub prowadzenia własnej działalności gospodarczej |
Który PUP może skorzystać ze zlecania? |
każdy |
preferowane są urzędy przeciążone pracą – te, które: |
Skąd finansowane będzie zlecanie? |
z Funduszu Pracy (FP) – PUP musi ograniczyć działania z użyciem innych instrumentów |
z desygnowanej do celów kontraktacji sumy wydzielonej w ramach FP – urzędy nie muszą ograniczać swoich budżetów przeznaczonych na pozostałe instrumenty |
Których zarejestrowanych bezrobotnych można przekazać poza urząd do działań zleconych? |
Bezrobotni z każdego z trzech profili pomocy, którzy jednocześnie znajdują się w szczególnej sytuacji na rynku pracy, czyli spełniają jedno z poniższych kryteriów: |
Długotrwale bezrobotni***, dla których przypisano profil pomocy II lub III |
Ilu bezrobotnych PUP przekazuje do działań zleconych? |
dowolna liczba – począwszy od 1 |
nie mniej niż 200 |
Kto może starać się o taki kontrakt? |
każdy podmiot mający status agencji zatrudnienia |
|
Jaki jest schemat procesu zlecania? |
zainteresowany PUP zgłasza sprawę do Starosty, wyłania w drodze konkursu agencję-wykonawcę – stosowanie Ustawy o zamówieniach publicznych nie będzie konieczne przy małych zleceniach
|
Wojewódzki Urząd Pracy (WUP) według podanych wyżej preferencji wyboru PUPów kompletuje grupę bezrobotnych z jednego lub większej liczby powiatów; umowę podpisuje Marszałek województwa, który w ramach Ustawy o zamówieniach publicznych wyłania agencję zatrudnienia, które będzie realizować umowę |
Czy możliwe będzie podzlecanie działań aktywizacyjnych? |
tak (choć może zostać wykluczone w umowie!) – jednak zakładając, że umowy będą dotyczyły niewielkich grup bezrobotnych podzlecanie jest mało prawdopodobne |
tak – będzie niemal pewne ze względu na to, że duża grupa bezrobotnych zawierać będzie osoby o zróżnicowanych potrzebach |
Jaka jest maksymalna kwota wynagrodzenia agencji? |
150% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej obowiązujące w dniu zawarcia umowy o świadczenie działań aktywizacyjnych
|
300% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej obowiązujące w dniu zawarcia umowy o świadczenie działań aktywizacyjnych
|
Kiedy i w jakich porcjach agencja otrzymywać będzie środki za realizację umowy? |
- nie więcej niż 30% po podpisaniu umowy |
- 20% po dokonaniu diagnozy sytuacji zawodowej bezrobotnego i zaprojektowaniu działań aktywizacyjnych mających na celu podjęcie przez bezrobotnego odpowiedniej pracy lub działalności gospodarczej |
Czy do bezrobotnych objętych zleceniem kierowane są inne formy działań aktywizacyjnych? |
nie |
Jak widać obie ścieżki różnią się dość istotnie, co daje nadzieję, że proces zlecania aktywizacji zawodowej poza urzędami pracy w końcu ruszy. Czekają na to agencje zatrudnienia, wiele urzędów pracy, a przede wszystkim – bezrobotni, którym w wielu przypadkach PUPy nie mogły zaoferować zbyt wiele.
Czy któryś z samorządów odważy się skorzystać z takiej opcji? Czy w ogóle zlecanie ruszy i która droga okaże się dla urzędów pracy łatwiejsza do pokonania? O tym przekonamy się nie prędzej niż za rok lub dwa.
Łukasz Komuda lkomuda@fise.org.pl
- Zmiana wprowadzona dzięki pracom Sejmowej Podkomisji ds. Rynku Pracy, której sprawozdanie zostało złożone 6 lutego 2014 roku.
** Zmiana wprowadzona dzięki pracom Sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny, której sprawozdanie zostało złożone 20 lutego 2014 roku.
*** W rozumieniu Ustawy osobą długotrwale bezrobotną jest osoba bezrobotna pozostającego w rejestrze PUP łącznie przez okres ponad 12 miesięcy w okresie ostatnich 2 lat, z wyłączeniem okresów odbywania stażu i przygotowania zawodowego dorosłych.
Źródło: FISE