Za nami kolejny rok realizacji projektu Dostępna Szkoła realizowanego przez Fundację Fundusz Współpracy (FFW) i Fundację Instytut Rozwoju Regionalnego (FIRR), którego głównym celem jest wypracowanie Modelu Dostępnej Szkoły, który ma wyznaczać standardy w obszarach dostępności architektonicznej, w wymiarze technicznym, edukacyjnym oraz społecznym, a także w zakresie organizacji szkoły oraz procedur i przetestowanie go w 60 szkołach w całej Polsce.
Na przekór przeciwnościom
Projekt Dostępna Szkoła powstał z myślą o szkołach podstawowych wymagających poprawy szeroko rozumianej dostępności. W pierwszej fazie projektu, w wyniku prac zespołu ekspertów powstał Model Dostępnej Szkoły i jest dostępny w wersji interaktywnej: model.dostepnaszkola.info.
Drugim etapem projektu jest jego praktyczne przetestowanie w 60 szkołach na terenie całej Polski. W tym celu uruchomiony został program grantowy, w ramach którego organy prowadzące szkoły mogą otrzymać do 1 350 000 zł na dostosowanie swoich placówek do wytycznych z Modelu, wskazanych również w Indywidualnym Raporcie Dostępności. Raporty te zawierają wnioski z przeprowadzanych przez ekspertów Audytów Dostępności w obszarach dostępności architektonicznej, w wymiarze technicznym, edukacyjnym oraz społecznym, a także w zakresie organizacji szkoły oraz procedur.
Trwająca pandemia, regularne lockdown'y i lokalne obostrzenia przysporzyły nam wielu wyzwań, ale praca w projekcie szła pełną parą.
Praca w terenie
Równolegle prowadziliśmy dwie tury rekrutacji dla organów prowadzących szkoły podstawowe – kontynuowaliśmy pierwszą ogłoszoną w 2020 r. i rozpoczęliśmy drugą.
W drugiej edycji zgłosiło się do nas ponad 120 organów prowadzących. Większość z nich to jednostki samorządu terytorialnego, ale były także organizacje społeczne. Komisja oceniająca miała pełne ręce roboty przeprowadzając ocenę formalną, a następnie merytoryczną.
Mimo ogłaszanych co jakiś czas krótkich lockdownów, eksperci z FIRR objechali kraj wzdłuż i wszerz, pokonując ponad 20 000 km (połowa obwodu Ziemi!) i odwiedzając 123 szkoły podstawowe, aby przeprowadzić audyty dostępności. W tym trudnym czasie przygotowali ponad 120 raportów poaudytowych.
Obsługa konkursu grantowego
Były momenty, gdy infolinia (trzy skrzynki mailowe, cztery nr telefoniczne) rozpalała się do czerwoności. Zainteresowane organy oraz szkoły pisały i dzwoniły, chcąc dowiedzieć się szczegółów dot. udziału w projekcie, przygotowania wniosku rekrutacyjnego, harmonogramu rzeczowo-finansowego lub wyjaśnić jakieś zagadnienia zawarte w raporcie poaudytowym.
Ciężka praca przyniosła również wymierne efekty: podpisaliśmy pierwsze umowy grantowe z 13 organami prowadzącymi, z pierwszej tury rekrutacji. W sumie przyznane na ich mocey granty opiewały na kwotę 16 700 000 złotych!
Jednak nie zwalniamy tempa - liczymy, że z początkiem nowego roku zostaną podpisane kolejne.
Pula środków na granty jeszcze jest daleka od wyczerpania, dlatego czeka nas intensywna praca w nadchodzącym roku. Zakończymy rekrutację i audyty w szkołach, podpiszemy umowy o grant z wnioskodawcami zakwalifikowanymi z II tury rekrutacji i będziemy czuwać i wspomagać naszych uczestników w dążeniu do osiągnięcia wspólnego celu jaki sobie wyznaczyliśmy - by szkoły stawały się dostępne.
Projekt „Dostępna Szkoła” realizowany jest przez Fundację Fundusz Współpracy i Fundację Instytut Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014 – 2020, jako pilotaż działania „Szkoła bez barier” – program Dostępność Plus.
Realizacja projektu przewidziana jest na lata 2019-2023.
Źródło: Fundacja Fundusz Współpracy