"Dobry wolontariat" – Jak o tym opowiedzieć? Jak wypromować?
Twoja organizacja rzetelnie przygotowała się do przyjęcia wolontariuszy. Ma wspólną wizję wolontariatu oraz przemyślaną strategię pracy z nimi. Teraz warto przyjrzeć się aktualnej potrzebie, jaka jest w Waszej organizacji i zebrać informację, do jakich działań chcecie zaprosić wolontariuszy. Po tym rozpoznaniu możesz przystąpić do tworzenia oferty wolontariatu, a następnie do jej promowania, czyli dobrania odpowiednich kanałów dotarcia do potencjalnych wolontariuszy.
Twoja oferta musi być przygotowana w sposób czytelny i zrozumiały. Natomiast to, gdzie będziesz ją umieszczać, zależeć będziesz od tego, kogo szukasz.
Promocja i oferta wolontariatu to drugi ważny krok w przygotowaniu dobrego wolontariatu w twojej organizacji. Etap ten składa się z trzech głównych elementów: treści informacyjnej oferty, języka komunikatu oraz kanałów dotarcia do potencjalnych wolontariuszy.
Dobra oferta wolontariatu powinna być interesująca i napisana prostym językiem.
- KTO POSZUKUJE (krótki opis naszej organizacji i jej misji),
- DO JAKICH DZIAŁAŃ / PRZEDSIĘWZIĘĆ (krótki opis dotyczący tego, do jakiego projektu poszukiwany jest wolontariusz)
- DLACZEGO TO JEST WAŻNE (warto tu napisać w kilku słowach, dlaczego temat projektu jest ważny, aby pokazywać wolontariuszom szerszy kontekst ich przyszłych zadań)
- ZADANIA DLA WOLONTARIUSZA (opisz precyzyjnie, do jakich zadań potrzebujesz wolontariusza, unikaj ogólników),
- KOGO SZUKASZ, czyli profil wolontariusza (dokładnie wskaż, kogo szukacie, jakie kwalifikacje i umiejętności powinien mieć lub jakim nastawieniem powinien się wyróżniać),
- RAMY CZASOWE (od kiedy, na jaki okres, w jakim wymiarze godzin),
- OPIS PROCESU REKRUTACJI (wymagane dokumenty, które wolontariusz powinien nadesłać, np. cv, referencje; informacja o tym, jak będziemy się kontaktować z potencjalnym kandydatem, np. powiadomienie drogą elektroniczną lub telefoniczną; data rozstrzygnięcia naboru lub spotkania informacyjnego dla kandydatów).
Konstruując ofertę powinieneś zwrócić uwagę na odpowiednią formę komunikatu. Pamiętaj, że wolontariusze angażują się wasze projekty, bo chcą zrobić coś dla innych. Ważne jest dla nich poczucie sprawstwa, działania na rzecz jakiejś małej lub większej sprawy. Dlatego niezbędne jest przedstawienie wszystkich zadań dla wolontariuszy przez pryzmat misji organizacji. Np. pisząc o robieniu zakupów należy przedstawić szerszy kontekst tego zadania i zwrócić uwagę na końcowy efekt tej pracy – choćby pomoc starszej lub niepełnosprawnej osobie w realizacji codziennych obowiązków.
- Kolejnym krokiem jest zwrócenie uwagi na język komunikatu. Jest on bardzo mocno związany z tym, do kogo kierujemy swoją ofertę. Zbadaj, jakim językiem komunikuje się odbiorca twojej oferty. W inny sposób będziesz zachęcał młodzież szkolną do współpracy w akcji, inaczej osoby dorosłe z konkretnymi kwalifikacjami, np. grafika czy prawnika. Ważne, aby również dostosować komunikat do rodzaju podejmowanych przez wolontariusza zadań np. akcyjnych czy długoterminowych.
- Czas (tzn. czas planowania, przygotowywania i rozpowszechniania, przez siebie i inne podmioty lub media);
Przedstaw mi to:
Krótko – tak, żeby przeczytali
Jasno – tak, żeby zrozumieli
Obrazowo – tak, żeby zapamiętali
Dokładnie – tak, by prowadziło ich bijące od tego światło.
Po przygotowaniu treści oferty dobierz odpowiednie kanały dotarcia do potencjalnych kandydatów. Zależą one przede wszystkim od tego, kogo poszukujesz. Rekrutując wolontariuszy najczęściej sięgać będziesz po narzędzia internetowe. Jednak w niektórych przypadkach skuteczniejsze okażą się jednak formy tradycyjne, takie jak plakaty czy po prostu oferta wydrukowana lub napisana na zwykłej kartce papieru.
Przykładowe rodzaje kanałów dotarcia:
- Internet (forma: pośrednia przekaz elektroniczny) – strona naszej organizacji, gdzie oferta jest na bieżąco aktualizowana, portale zrzeszające organizacje pozarządowe, promujące wolontariat, portale społecznościowe, listy mailingowe, fora, blogi, newslettery;
- osobisty (forma: pośrednia – przekaz ustny, „poczta pantoflowa”) – rodzina, przyjaciele, znajomi, zaprzyjaźnione organizacje;
- spersonalizowany (forma: bezpośrednia) – plakaty, ulotki, pisma, spotkania, wystąpienia w miejscach, gdzie przebywają nasi potencjalni wolontariusze, np. w szkołach, uczelniach wyższych (na wybranych wydziałach), biurach karier na uczelniach, kołach naukowych, samorządzie studenckim, akademikach, ale również w klubach seniorów, kościołach, uniwersytetach trzeciego wieku, urzędach dzielnicy, domach kultury, kawiarniach;
- specjalistyczny/selektywny (forma: bezpośrednia; przy poszukiwaniu wolontariuszy do specjalistycznych zadań) – plakaty, ulotki, pisma, spotkania oraz wystąpienia w określonych przedsiębiorstwach (wolontariat profesjonalny), urzędach pracy itp.;
- inne media (forma: pośrednia i bezpośrednia) – artykuł, ogłoszenie, audycja, wywiad. Efektywne dotarcie zapewnią nam media lokalne (prasa, telewizja, radio, kontakt z wybranymi dziennikarzami).
Promocja wolontariatu przez doświadczenie
Zaangażowanie wolontariuszy w pracę organizacji rzadko jest działaniem jednorazowym. Realizując wiele projektów, będziesz na pewno oczekiwał wsparcia wolontariuszy w cyklicznych akcjach i wydarzeniach. W takich sytuacjach bardzo ważne jest, abyś przez cały czas dbał o wizerunek przyjaznej organizacji oraz o doskonałe relacje ze wszystkimi działającymi u was wolontariuszami. To ich pozytywne doświadczenia są najlepszą formą promocji wolontariatu oraz twojej organizacji. To oni stają się ambasadorami wolontariatu w twojej organizacji. Stanowią jeden z najefektywniejszych kanałów dotarcia do kolejnych zmotywowanych, gotowych do współpracy z wami osób. Dbaj o obecnych wolontariuszy, aby pozyskać nowych, równie zaufanych i zaangażowanych.
Przeczytaj jeszcze artykuł z cyklu „dobry wolontariat”: Jak zacząć? Czyli przygotowanie organizacji do współpracy z wolontariuszami.
Jeśli chcesz wiedzieć więcej, zajrzyj na stronę dobrywolontariat.pl.
Źródło: www.dobrywolontariat.pl