Organizacje pozarządowe najczęściej zakładają osoby, które angażują się w pracę na rzecz dobra wspólnego. – Niekoniecznie znają się na sprawach finansowych, dlatego czasem nie wiedzą nawet, czego wymagać od księgowych – uważają eksperci z Funduszu PAFPIO. Na co zatem zwracać uwagę?
Organizacja, jak każda inna instytucja czy firma, obraca środkami finansowymi, za które jest odpowiedzialna. Co więcej, organizacja pozarządowa korzysta z funduszy pozyskanych: ze środków publicznych i prywatnych, powierzonych jej w zaufaniu przez osoby prawne czy fizyczne. Tym większa zatem jest jej odpowiedzialność za właściwe i gospodarne wykorzystanie tych środków. Często musi się z nich skrupulatnie rozliczać oraz prowadzić wymaganą sprawozdawczość. By móc się wywiązać z tego obowiązku, musi rzetelnie prowadzić księgowość.
Podstawową rolą księgowego w organizacji jest prowadzenie ewidencji księgowej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Księgowy powinien m.in. pilnować obowiązków wobec urzędu skarbowego czy ZUS, dbać o poprawność i przejrzystość dokumentacji finansowej, czytelny plan kont, umożliwiający zarówno prowadzenie sprawozdawczości rachunkowej, jak i projektowej czy zarządczej.
Jednym z podstawowych obowiązków księgowego jest pomoc przy tworzeniu zakładowej polityki rachunkowości i planu kont, dzięki któremu organizacja będzie mogła prawidłowo sporządzać wszelkie sprawozdania. Kolejnymi zadaniami są merytoryczne opisywanie dokumentów dla zarządu oraz zdyscyplinowanie wszystkich pracowników w organizacji do terminowego przekazywania dokumentów finansowych.
Fundusz PAFPIO współorganizuje również projekty finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, podnosząc kompetencje trzeciego sektora w Polsce. Został powołany w 1999 roku przez Polsko-Amerykański Fundusz Przedsiębiorczości w celu wspierania młodej polskiej demokracji i gospodarki rynkowej. Obecnie należy do Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, wspierającej rozwój społeczeństwa obywatelskiego w Polsce.
Źródło: Fundusz PAFPIO