Do 30 listopada 2018 czy 2019 roku? Czyli do kiedy OPP zamieszczają sprawozdania w drugim terminie
Narodowy Instytut Wolności interpretuje przepis o drugim terminie na sprawozdania organizacji pożytku publicznego zgodnie z intencją ustawodawcy - a nie, jak napisaliśmy - restrykcyjnie. Publikujemy wyjaśnienie Narodowego Instytutu Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, nawiązujące do tematu podjętego przez portal ngo.pl, w wiadomości „Kłopoty z drugim terminem na składanie sprawozdań OPP”.
Wyjaśnienia NIW-CRSO przesłane do redakcji portalu ngo.pl, w odpowiedzi na problem opisany w wiadomości „Kłopoty z drugim terminem na składanie sprawozdań OPP”
Kwestia dotycząca drugiego terminu zamieszczania sprawozdań w bazie sprawozdań organizacji pożytku publicznego nie dla wszystkich jest jasna. Poniżej wyjaśniamy, jak należy rozumieć ten termin i dlaczego właśnie w taki sposób.
Dwa terminy
Do 30 listopada, ale którego roku?
W drugim terminie sprawozdania zamieszczają organizacje, których rok obrotowy jest inny niż kalendarzowy. Ze statystyk z ubiegłych lat wynika, że jest to ok. 1% wszystkich organizacji. Art. 23 ust. 6b ustawy stanowi, że mają one na to czas do dnia 30 listopada roku następującego po roku obrotowym, za który są składane sprawozdania. W tym miejscu może pojawić się pytanie, o 30 listopada którego roku mówimy – czy chodzi o 30 listopada roku kalendarzowego następującego po roku, w którym zakończył się rok obrotowy danej organizacji, czy też o 30 listopada roku obrotowego następującego po roku obrotowym danej organizacji?
Historia drugiego terminu, czyli odpowiedź na pytanie
Kwestię drugiego terminu trzeba rozpatrywać w świetle dwóch nowelizacji ustawy. Początkowo z treści art. 23 ust. 6b ustawy wynikało, że organizacje zamieszczają sprawozdania „w terminie 15 dni od dnia zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego”. Należy podkreślić, że intencją ustawodawcy było wprowadzenie jednego terminu dla organizacji, których rok obrotowy jest inny niż kalendarzowy, co miało uporządkować, usprawnić i uprościć tworzenie wykazu organizacji uprawnionych do otrzymania 1 % podatku dochodowego od osób fizycznych, dlatego też w nowelizacji z dnia 5 sierpnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1339) art. 23 ust. 6b ustawy otrzymał brzmienie: (…) w terminie do dnia 30 listopada roku następującego po roku, za który jest składane sprawozdanie finansowe i sprawozdanie merytoryczne”.
Dlaczego tylko dwa terminy?
Organizacje pożytku publicznego posiadają specjalny status, z którego wynika transparentność ich działań. Zamieszczenie sprawozdań w bazie sprawozdań organizacji pożytku publicznego ponad rok po zakończeniu roku obrotowego z pewnością utrudniłoby dostęp do aktualnych informacji na ich temat. Wprowadzanie różnych terminów dla organizacji, których rok obrotowy jest inny niż kalendarzowy mogłoby spowodować trudności dla organizacji (zbyt wiele terminów, łatwość ich pomylenia), a także niedogodności związane z tworzeniem wykazu organizacji uprawnionych do otrzymania 1 % podatku dochodowego od osób fizycznych. W takim wykazie, tworzonym na dzień 30 listopada roku, za który podatnik może przekazać 1%, uwzględniane są organizacje, które terminowo wywiązały się z obowiązku sprawozdawczego (do 15 i do 30 listopada) oraz – od niedawna – te, które zamieściły sprawozdania, ale po terminie, i wykazały, że nastąpiło to bez ich winy albo z przyczyn od nich niezależnych (art. 27a ust. 3a ustawy). Organizacje, które chcą skorzystać z tego ostatniego uprawnienia, podają różne powody, jednakże w większości trudno je nazywać błahymi, zwłaszcza kiedy przyjmie się perspektywę organizacji. Warto zauważyć, że część z nich, zwłaszcza tych mniejszych i korzystających jedynie z pracy społecznej swoich członków, boryka się często z brakiem własnego sprzętu komputerowego lub środków finansowych umożliwiających zatrudnienie wykwalifikowanego księgowego, co powoduje, że w jednostkowych przypadkach nie są w stanie terminowo zamieścić sprawozdania z przyczyn niezawinionych.
Kierownik
Biuro Organizacji Pożytku Publicznego
Narodowy Instytut Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego
Jak przestrzegać prawa w NGO, jakie przepisy są ważne dla NGO – dowiesz się w serwisie poradnik.ngo.pl.
Źródło: NIW-CRSO