Dlaczego angażujemy się w akcje społeczne/wolontariat? - wyniki badania Fundacji Kronenberga
Wolontariat to forma aktywności, w ramach której firmy angażują swoich pracowników w prace na rzecz innych. Czy wiemy jednak kim są te osoby? Jak wyglądają typowi wolontariusze? Co ich motywuje i dlaczego zdecydowali się pomagać? Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy przeprowadziła badania wśród wolontariuszy Banku, które nie tylko odpowiadają na te pytania, ale także pozwalają stworzyć jasno sprecyzowany profil osoby angażującej się w akcje społeczne.
Z badania przeprowadzonego przez Fundację Kronenberga wyłania się sylwetka uczestnika Programu Wolontariatu Citi Handlowy. Niektóre wnioski okazały się zaskakujące – wielką niespodzianką był fakt, że najwięcej, bo aż 71% wolontariuszy najchętniej angażuje się w prace fizyczne. Z czego to wynika? Przede wszystkim z faktu, że aktywność taka pozwala im chociaż na chwilę oderwać się od „biurowej rzeczywistości”. Czynnikiem motywującym wolontariusza Citi Handlowy jest przede wszystkim chęć niesienia pomocy – takiej odpowiedzi udzieliła większość ankietowanych, zaś dla co drugiego z nich, wolontariat stanowi źródło satysfakcji. Z badania wynika również, że typowy wolontariusz Citi Handlowy to kobieta na stanowisku specjalisty. Ta informacja nie zaskoczyła – „płeć piękna” jest postrzegana jako ta, która chętniej angażuje się w działania społeczne.
– Nasze badania potwierdzają tylko to, co wiedzieliśmy już od dawna – pracownicy Citi Handlowy mają wysoko rozwinięte poczucie odpowiedzialności i świadomość problemów będących udziałem dużej części polskiego społeczeństwa. Ponadto warto podkreślić fakt, że jako jedyna firma przeprowadziliśmy takie badanie wśród naszych wolontariuszy. Wynika to przede wszystkim z tego, że chcemy ich poznać, wiedzieć, co nimi kieruje, być bliżej nich. Dlaczego? Dlatego, że zależy nam na osobach, które aktywnie angażują się w wolontariat, ponieważ bardzo cenimy ich wkład i zaangażowanie w działalność na rzecz innych – mówi Krzysztof Kaczmar Prezes Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy.
Najciekawsze wyniki badania:
• 62% wolontariuszy angażuje się w wolontariat regularnie,
• 94% ankietowanych najbardziej skłania się do pomocy dzieciom, przy czym taką pomoc chętniej deklarują kobiety (99%) niż mężczyźni. Popularnym odbiorcą pomocy jest również młodzież (54%) oraz społeczności lokalne (40%),
• 73% ankietowanych nie podejmowało działań wolontariackich przed przystąpieniem do Programu Wolontariatu Citi Handlowy,
• Uczestnicy badania deklarują, że wolontariat wzmacnia umiejętności społeczne i osobiste (71%), dla 68% wiąże się on z poznawaniem ludzi ze środowisk, którym udziela się pomocy, zaś 44% twierdzi, że umożliwia im rozwijanie kompetencji zawodowych,
• 90% Wolontariuszy Citi Handlowy przekazuje na działania organizacji pozarządowych 1% swojego podatku, 62% z nich oddaje potrzebującym żywność i odzież, 39% wspiera akcje medialne wysyłając smsy, a 27% oddaje krew,
• 60% badanych jest zdania, że wolontariat pracowniczy ma wpływ na postrzeganie Citi Handlowy jako jego pracodawcy,
• 38 % osób biorących udział w Programie Wolontariatu Pracowniczego, obawia się, że nie będzie miało czasu dla bliskich, a 31%, że nie będzie miało czasu zaangażować się kolejny raz.
Badania zostały przeprowadzone na próbie 103 pracowników, co stanowi 10% osób zarejestrowanych w Programie Wolontariatu Pracowniczego w Citi Handlowy. Poziom ewaluacji dotyczył z jednej strony motywacji wolontariuszy i ich zaangażowania, a z drugiej oceny funkcjonowania Programu Wolontariatu w Citi Handlowy.
Pobierz
-
Podsumowanie badania
pdf ・579.82 kB
Źródło: Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy