Czysty Bałtyk to nie tylko zbieranie śmieci na plażach i wydmach. To przede wszystkim wydarzenie edukacyjne, które ma na celu poszerzać świadomość ekologiczną Polaków. Dlatego 27 sierpnia w sercu akcji, przy molo w Gdańsku Brzeźnie, każdy otrzyma szansę zdobycia solidnej porcji użytecznej wiedzy. Podczas warsztatów, prelekcji oraz w strefie partnerów, którzy będą opowiadać jak sami wspierają zrównoważony rozwój i dbają o środowisko.
Aby wybrzeże Bałtyku, jak i inne wyjątkowe miejsca w Polsce mogły odzyskać blask na stałe, potrzebnych jest wiele czynników. Do pracy na rzecz ochrony naszej przepięknej natury muszą włączyć się nie tylko wolontariusze, ale przede wszystkim organizacje pozarządowe, samorządy, przedsiębiorcy oraz wielkie firmy. Stowarzyszenie Czysta Polska od lat współpracuje z partnerami, którzy realnie ograniczają swój wpływ na zmiany klimatyczne i podejmują działania na rzecz środowiska.
– Odniesiemy sukcesy tylko wtedy, gdy wszyscy zakaszemy rękawy zabierzemy się do pracy. Współpracy! To musi być codzienny wysiłek oraz wybory konsumpcyjne każdego z nas, a z drugiej strony staranie wielkich marek, by to, co nam oferują wspierało walkę ze zmianami klimatycznymi. Drugi rok z rzędu, jako partner strategiczny jest z nami sieć sklepów Biedronka, którą można stawiać jako przykład firmy, zmieniającej się każdego dnia dla naszej Planety – powiedział prezes Stowarzyszenia Czysta Polska, Maciej Marculanis.
Stowarzyszenie Czysta Polska dba, by jego partnerzy w swoich codziennych praktykach byli przykładem zaangażowania w ochronę środowiska. Co ciekawe, sieć sklepów Biedronka angażuje się w ten proces na bardzo różnych polach.
– Jesteśmy świadomi skali naszego wpływu na środowisko, dlatego troska o nie, to jeden z filarów naszej polityki zrównoważonego rozwoju. Główne obszary naszej strategii w tym zakresie to walka ze zmianami klimatu, zachowanie bioróżnorodności, zarządzanie odpadami i dążenie do optymalizacji wykorzystywania materiałów i opakowań. Wiemy również jak ważna jest kwestia edukacji ekologicznej – dlatego cieszymy się, że po raz kolejny możemy podzielić się naszymi doświadczeniami podczas akcji Czysty Bałtyk – powiedziała Natalia Przybytkowska-Łasak, Menedżer ds. Ochrony Środowiska w Jeronimo Martins Polska S.A.
– Od czerwca 2020 roku kosze i wózki we wszystkich nowo otwieranych sklepach Biedronka są wykonane częściowo z tworzywa powstającego w wyniku recyklingu lin i sieci rybackich, odłowionych między innymi w Morzu Bałtyckim. W ubiegłym roku w sklepach w całej Polsce wprowadziliśmy ponad 55 tysięcy koszy oraz 400 wózków zakupowych z serii „Oceanis”. Takie rozwiązanie pozwoliło na oszczędzenie aż 35 ton plastiku pierwotnego tylko w 2021 roku – dodała Natalia Przybytkowska-Łasak.
O tym jak wszyscy partnerzy akcji Czysty Bałtyk dbają o środowisko będziemy mogli przekonać się już 27 sierpnia na plaży koło molo w Gdańsku Brzeźnie. Miasteczko ekologiczne będzie sercem akcji, która obejmie plaże oraz pas wydm od Gdańska po Puck. Warto zajrzeć do centrum wydarzeń, bo będzie się działo naprawdę dużo! Odwiedzający ekomiasteczko i stoisko Biedronki, poznają kulisy właściwej segregacji odpadów oraz dowiedzą się czym są piktogramy segregacji umieszczane na opakowaniach produktów marek własnych Biedronki.
– Chcemy poczęstować odwiedzających owocami sezonowymi i jednocześnie zwrócić uwagę na brak konieczności dodatkowego pakowania tego typu produktów. Nasi goście będą też mogli uwiecznić swoją obecność na wydarzeniu i zrobić sobie na pamiątkę „pocztówkę z wakacji” – zdjęcie w specjalnej ramce z piktogramami. Na najmłodszych czekać będą MegaPuzzle, zaś dorośli będą mogli sprawdzić się w konkursie SegregAkcja. Mamy nadzieję, że przygotowane aktywności pozwolą odwiedzającym zapamiętać zasady segregacji odpadów i przestrzegać ich na co dzień – podkreśliła Natalia Przybytkowska-Łasak.
Czysty Bałtyk to przede wszystkim wydarzenie edukacyjne, które obok zbierania śmieci z wybrzeża naszego morza, ma na celu pozytywną zmianę świadomości ekologicznej Polaków. Partnerem strategicznym akcji jest sieć sklepów Biedronka. Partnerem głównym marka Electrolux. Partnerami wspierającymi są Jan Niezbędny, Rekopol, Re_kologia oraz Get Hero. Patronat medialny nad akcją objęły RMF FM oraz Onet.
Źródło: Stowarzyszenie "Czysta Polska"