Należy odpowiedzieć sobie na pytanie, wobec kogo biznes jest odpowiedzialny i co składa się na ową odpowiedzialność?
Odpowiedzialny biznes to taki, który przynosi zyski, przestrzega prawa, postępuje etycznie i wspiera społeczeństwo. Przede wszystkim każda firma, która buduje strategię CSR, powinna ustalić cele, do jakich chce dążyć.
Sam sobie sterem i okrętem
CSR to długotrwały proces budowania zaufania wśród otoczenia. Firma nie istnieje tylko i wyłącznie dla siebie, nie mając wpływu na otoczenie. Zaangażowanie w działania społeczne nie wymaga od przedsiębiorstwa wielkich nakładów finansowych ani organizacyjnych. Społeczne zaangażowanie biznesu umożliwia trwałe zakorzenienie się w społeczności i zyskanie przychylności mieszkańców. W rozliczeniu długofalowym zadowolenie klientów, kontrahentów, pracowników prowadzi do zysku firmy.
Satysfakcja pracowników przekłada się na efekty ich pracy. Czują się związani z firmą, podejmują działania związane z jej potrzebami, ich praca staje się bardziej efektywna. Na pozytywny odbiór firmy przez pracowników może wpływać zapewnienie godnych warunków pracy, dawanie możliwości doskonalenia umiejętności i wiedzy, partnerskie traktowanie. Skuteczność w biznesie zależy od umiejętności połączenia interesów firmy i pracowników.
Zakres działalności przedsiębiorstwa definiują również klienci i ich potrzeby. Klient, który został rzetelnie obsłużony, zdecyduje się na skorzystanie z usług tej samej firmy po raz kolejny. Być może poleci także usługi przedsiębiorstwa innym osobom.
Kontrahenci są również bardzo istotnym czynnikiem rozwoju firmy, jeśli ich potrzeby są uwzględniane w działalności firmy, chętnie z nią współpracują.
Ważnym aspektem jest dbanie o środowisko naturalne. Firma zyskuje przychylność otoczenia, gdy dba o poprawę jego jakości.
Założenia CSR pozwalają osiągnąć zyski firmie a także przyczyniają się do budowania jej reputacji i zdobycia zaufania wśród pracowników jak i osób znajdujących się w otoczeniu. Dzięki uwzględnieniu w swej działalności problematyki społecznej i ekologicznej zaspokojone zostają potrzeby klientów, jak i uwzględnione są oczekiwania pracowników, dostawców, społeczności lokalnej. CSR łączy działania socjalne z podstawową działalnością firmy, jednocześnie włączając je w szerszą strategię biznesową przedsiębiorstwa.
Nowe tory
Coraz trudniej zwiększyć konkurencyjność tradycyjnymi metodami. Gdy firma zauważa potrzeby społeczności lokalnej i funkcjonuje zgodnie z ich oczekiwaniami, z pewnością zainteresowanie jej działalnością i usługami będzie zdecydowanie większe. Dobra reputacja to kapitał, który gwarantuje stabilną pozycję wśród innych przedsiębiorstw. Włączając się w działania CSR można skutecznie wzmocnić świadomość marki czy nazwy firmy. Dobre zarządzanie – to rodzaj CSR, który propaguje tworzenie miejsc pracy i bycie uczciwym w stosunku do pracowników, klientów, kontrahentów. Stowarzyszenie "Środowisko dla Niepełnosprawnych EKO SALUS" walczy z problemem ograniczenia w dostępie do zatrudnienia osób niepełnosprawnych. Stara się upowszechniać niestandardowe metody aktywizacji zawodowo– społecznej tych osób, które są zagrożone wykluczeniem społecznym. Aktualnie realizuje projekt „Zainwestuj w Świat- zobacz, że warto”, dofinansowany ze środków LOB, który ma na celu zbadanie poziomu zainteresowania założeniami CSR wśród mediów.
Posiadanie pracy jest ważne, by zachować poczucie własnej wartości, praca jest wymiarem życia, który wpływa na postrzeganie samego siebie. Podjęcie pracy wnosi w życie każdej osoby a zwłaszcza osoby z niepełnosprawnością wiele pozytywnych zmian. Tak opisuje to Szymon ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, zatrudniony w firmie szkoleniowej:
„Odkąd pracuję moje życie zmieniło się o 180 stopni. Czuję się potrzebny, widzę moje sukcesy. Jestem w miarę niezależny. To mi daje energię do życia.”
Osoby z niepełnosprawnością stanowią ponad 10% społeczeństwa, tworzą jedną z największych grup dyskryminowaną na rynku pracy. Włączając się w działalność CSR przedsiębiorcy powinni także zwrócić uwagę na osoby z niepełnosprawnością jako wartościowych pracowników. Regulacje prawne, a także zalecenia praktyczne co do zatrudnienia osób z ograniczeniami sprawności można odnaleźć w wielu dokumentach międzynarodowych. Jest to między innymi Kodeks Postępowania Międzynarodowej Organizacji Pracy pt. Zarządzanie niepełnosprawnością w miejscu pracy, który powstał w 2001 roku. Warto wspomnieć o planie Rady Europy, którego twórcy wskazują na potrzebę włączania osób z niepełnosprawnością do rynku pracy poprzez działania antydyskryminacyjne oraz zwiększanie równych szans tych osób w zakresie uzyskania i otrzymania pracy. Zakaz dyskryminowania w miejscu pracy, m.in. w związku z niepełnosprawnością, został zapisany w Kodeksie Pracy, a także w Ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz w Ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób z niepełnosprawnością.
Organizacja powinna być czymś więcej niż organizmem gospodarczym uzależnionym wyłącznie od uzyskiwanych wyników, ma ona przede wszystkim charakter społeczny. CSR nie jest elementem ozdobnym, daje firmie możliwość realizacji zadań prospołecznych, a co się z tym wiąże zbudowania dobrej reputacji i zdobycia szacunku, co jest gwarancją powodzenia każdego przedsiębiorstwa. Myśląc o CSR, bierze się najczęściej pod uwagę działalność charytatywną, filantropijną lub dbanie o środowisko naturalne. Są także inne rozwiązania jakie mogą być podejmowane przez firmy w propagowaniu idei CSR- dobre zarządzanie, które kładzie nacisk na uczciwe i sprawiedliwe traktowanie pracowników, klientów, kontrahentów, tworzenie miejsc pracy.