Dzięki mocnej marce twoja organizacja będzie mogła skuteczniej działać, być atrakcyjną dla otoczenia i łatwiej pozyskiwać fundusze. Nowe technologie mogą pomóc w kreacji takiej właśnie marki.
Wyobraź sobie, że w niewielkim miasteczku, w którym już działają trzy pizzerie, otwiera się czwarta. Wszystkie z nich są podobne i oferują podobny produkt. W momencie wchodzenia na rynek, nowa pizzeria musi w jakiś sposób wyróżnić się od pozostałych, pozyskać zaufanie i sympatię klientów. Jednym z rozwiązań jest obniżenie cen sprzedawanych produktów, nie jest to jednak strategia, która gwarantowałaby długoterminową rozpoznawalność marki i lojalność klientów.
W Polsce zarejestrowanych jest ponad 80 tysięcy organizacji pozarządowych. Na ich tle twoja organizacja sytuuje się podobnie jak wspomniana już, kolejna nowo otwierająca się pizzeria. Jako, że nie zajmujesz się sprzedażą konkretnego produktu, nie dysponujesz bezpośrednimi środkami wpływu na cenę, to tym ważniejsze są działania mające na celu zbudowanie silnej marki organizacji. Internet oferuje ogromne możliwości w zakresie kształtowania marki. Co ważniejsze, większość z dostępnych środków jest albo zupełnie darmowa, albo stanowi jedynie symboliczną część w budżecie organizacji.
Korzyści wynikające z posiadania marki
Uczynienie swojej organizacji rozpoznawalną marką, pociąga za sobą wymierne korzyści ułatwiające jej działalność:
- zaufanie opinii publicznej
- lojalność odbiorców
- łatwość w pozyskiwaniu wolontariuszy w realizowanych projektach
- zainteresowanie mediów
- wyróżnianie się na rynku - przychylność donatorów oraz tym samym ułatwione pozyskiwanie funduszy od sponsorów - większe wpływy z 1%
- lojalność odbiorców
Silna marka jest w stanie położyć fundamenty pod efektywne działanie organizacji pozarządowej, zdobyć zaufanie oraz fundusze potrzebne do realizacji statutowych celów.
W jaki sposób rozwijać swoją markę?
Budowa marki musi zostać poprzedzona stworzeniem scenariusza komunikacyjnego, w którym określa się to, w jaki sposób chcemy, aby odbierana była nasza organizacja oraz jakimi środkami będziemy się posługiwać. Prowadzenie profilu na portalu społecznościowym, filmy dokumentujące działanie organizacji na YouTube czy content marketing na blogu organizacji - całość podejmowanych przez nas działań komunikacyjnych przysłuży się do wzmocnienia marki oraz wizerunku naszej organizacji. Uwagę należy zwrócić w szczególności na następujące elementy:
- identyfikację - czyli to, w jaki sposób chcemy być odbierani oraz to, z jaką częścią rzeczywistości społecznej chcemy być kojarzeni
- autorytet - identyfikację organizacji z jakąś osobą, specjalistą i autorytetem w danej dziedzinie
- identyfikację wizualną - czyli logo, wszelkie materiały promocyjne, strona internetowa - wszystko to powinno mieć wspólną, charakterystyczną dla organizacji szatę graficzną - wartości - zespół ważnych zasad i wartości, wedle których kierujemy swoją pracą - konsekwencja - zdecydowane, rzetelnie prowadzone działania wedle wcześniej ustalonego planu
- autorytet - identyfikację organizacji z jakąś osobą, specjalistą i autorytetem w danej dziedzinie
Czytaj także:
Źródło: technologie.ngo.pl