Kąpiel w plastiku zamiast morzu. Badacze alarmują, że około 70 proc. śmieci nad Bałtykiem to właśnie plastik. Jeśli nic się nie zmieni, to już niedługo wakacje na polskiej plaży mogą stać pod znakiem zapytania. Na szczęście problem ten dostrzega polska młodzież, która aktywnie przeciwdziała, realizując tysiące projektów społecznych w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii. Już prawie co piąty projekt dotyczy wyłącznie ekologii. Na przykład projekt Graj w zielone z Warszawy, który w tym roku z sukcesem dotarł do wielu odbiorców.
● prawie co piąty projekt społeczny młodzieży realizowany w tym roku szkolnym w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii dotyczy ekologii
● ponad 5000 młodych osób z całej Polski zrealizowało 1000 projektów społecznych w tym roku szkolnym w ramach największej olimpiady społecznej
● według badań 69 proc. uczniów uważa, że tematyka związana ze zmianami klimatu jest ważna
Młodzież jest żywo zainteresowana tematem ekologii i chce działać aktywnie. Badanie “Uczniowie wobec zmian klimatu” (2021 r.) pokazuje, że ponad 69 proc. uczniów uważa, że tematyka związana ze zmianami klimatu jest ważna, 17 proc. angażuje się w aktywności na rzecz klimatu, 41 proc. ma autorytet, który go inspiruje, a 59 proc. nie jest usatysfakcjonowana z edukacji klimatycznej w szkole. W opinii badanych niestety szkoła nie daje wystarczająco dużo przestrzeni na aktywność w tym zakresie. W polskiej szkole zazwyczaj raz w roku odbywa się dzień ziemi, programowo przewidziana jest edukacja ekologiczna w ramach godziny wychowawczej i lekcje np. o rezerwatach przyrody na geografii. Jak twierdzi młodzież to stanowczo za mało.
– Zdecydowaliśmy się stworzyć projekt społeczny dotyczący ekologii, ponieważ jest to bardzo aktualny temat i powinien być bliski sercu każdego z nas. Docieraliśmy do naszych odbiorców, organizując różne akcje. Prowadziliśmy między innymi prelekcje o ekologii dla ponad 500 uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych, przeprowadziliśmy 6 wywiadów z ekologami i aktywistami, które opublikowaliśmy na naszych mediach społecznościowych, zrealizowaliśmy badania ankietowe dotyczące praktyk ekologicznych w gospodarstwach domowych, w których wzięło udział 136 osób, a ich wyniki również zostały opublikowane na naszych mediach społecznościowych. Punktem kulminacyjnym naszego projektu była akcja sprzątania lokalnego lasu pt. “Bażantarnia w Twoich rękach”. Wzięło w niej udział 311 uczestników i jednego dnia udało nam się wynieść 196 zapełnionych worków śmieci. Oprócz tego, aktywnie nawiązywaliśmy kontakt z naszymi odbiorcami prowadząc media społecznościowe takie jak: Instagram, Facebook i TikTok – mówi Mirella Kłosińska z projektu Earth Day Everyday, zwycięskiego projektu społecznego realizowanego w ramach programu “Mniej plastiku”.
Co jeszcze robią młodzi? Alarmują o powstaniu pierwszej komercyjnej hodowli ośmiornic, tłumaczą oznaczenia niebezpiecznego dla zdrowia plastiku, pokazują zagraniczne rozwiązania sprzyjające rezygnacji z podróżowania autem i wiele innych. Tylko w tym roku szkolnym młodzież w ramach ogólnopolskiej olimpiady Zwolnieni z Teorii zrealizowała ponad 170 projektów społecznych w obszarze ekologii i dotarła do ponad 1,3 mln odbiorców w całej Polsce. To stanowi ponad 17 proc. wszystkich zrealizowanych projektów w całej Polsce. Co więcej, jeden z projektów ekologicznych Earth Day Everyday wygrał społecznego Oscara, czyli nagrodę Złotego Wilka za najlepszy projekt społeczny w Polsce w kategorii „Ekologia i natura”. Jak zauważa jeden z organizatorów olimpiady, projekty o tematyce ekologicznej cieszą się niezmiennym zainteresowaniem młodzieży. – Widzimy duże zainteresowanie tematem ekologii od kilku lat, co pozostaje niezmienne. Naturalnym miejscem do działania dla nich są media społecznościowe. To może wydawać się dziwne i niezrozumiałe, zwłaszcza dla osób starszych. Jednak tworzone przez nich treści są ciekawe merytorycznie i przemyślane estetycznie – tłumaczy fenomen Emir Chahed, jeden z organizatorów olimpiady Zwolnieni z Teorii.
Przykładem są trzy licealistki z warszawskiego Liceum Ogólnokształcącego im. T. Czackiego, które w ramach projektu “Graj w zielone II” poprzez internetową grę namawiały do wprowadzenia proekologicznych nawyków do życia codziennego. Po zapisaniu do gry uczestnicy mieli wykonywać specjalne zadania przypisane im codziennie. Oprócz wyzwań organizatorki dawały również wsparcie teoretyczne w zakresie konkretnego tematu.
Aktywne działanie na rzecz ekologii daje wymierne skutki nie tylko dla samej młodzieży i ich rówieśników, ale też procentuje na przyszłość. Realizowanie przez młodzież projektów społecznych takich jak Graj w zielone czy Earth Day Everyday, pokazuje pracodawcom, że mają do czynienia z młodym “światozmieniaczem”, a to jedna z coraz bardziej pożądanych cech idealnego kandydata do pracy. Widząc zainteresowanie tematami ekologicznymi fundacja Zwolnieni z Teorii uruchomiła specjalny program “Mniej plastiku”, w ramach którego zostało ukończonych 14 projektów, przez 62 uczniów z całej Polski. – Dla Lidl Polska jako pracodawcy liczy się nie tylko aktywny pracownik z doświadczeniem i umiejętnościami, ale również zaangażowany społecznie. W dzisiejszym świecie pełnym globalnych wyzwań takich jak troska o przyszłość planety, ważne jest, aby wszyscy działali na rzecz poprawy jej stanu. Dlatego od kilku lat konsekwentnie realizujemy strategię REset plastic, a w ramach olimpiady społecznej Zwolnionych z Teorii wraz z młodzieżą dyskutujemy o możliwościach redukcji plastiku i dążeniu do zamkniętych obiegów oraz zachęcamy ich do działania na większą skalę – tłumaczy Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR w Lidl Polska. Firma w tym roku uruchomiła program „Mniej plastiku” z fundacją Zwolnieni z Teorii.
Więcej informacji o projektach i programie ekologicznym na stronie zwzt.link/programmniejplastiku. Badanie dot. stanu Bałtyku: http://stateofthebalticsea.helcom.fi/pressures-and-their-status/marine-litter/. Więcej o programie na www.zwolnienizteorii.pl, https://kimjestesmy.lidl.pl/zrownowazony-rozwoj/redukcja-plastiku oraz reset-plastic.com/en/.
Źródło: Fundacja Zwolnieni z Teorii