Czy miejski punkt widzenia ma decydować o systemie oświaty? Wysłuchanie publiczne
(PAP) Ponad cztery i pół godziny trwało w sobotę obywatelskie wysłuchanie publiczne dotyczące nowelizacji ustawy o systemie oświaty znoszącej obowiązek szkolny dla 6-latków i przedszkolny dla 5-latków oraz zwiększającej uprawnienia kuratorom oświaty. Podczas debaty padały zarzuty wobec autorów projektu nowelizacji oraz parlamentu, że projekt nie był poddany konsultacjom społecznym.
Padały też głosy, że zniesienie obowiązku szkolnego dla 6-latków najbardziej uderzy w dzieci z terenów zaniedbanych oraz pochodzące z rodzin o niskim statusie społeczno-materialnym. Podnoszono ponadto, że w wyniku wprowadzonych zmian będą problemy z miejscami w przedszkolach dla 3-latków.
Wysłuchanie obywatelskie zorganizowały w Audytorium Maximum Uniwersytetu Warszawskiego organizacje pozarządowe. W ich ocenie podczas prac nad projektem noweli nie skorzystano z formalnych sposobów zasięgnięcia opinii różnorodnych środowisk, nie umożliwiono ekspertom, naukowcom, nauczycielom i pedagogom, a także zwykłym obywatelom, rodzicom i uczniom, zabrania głosu w tej sprawie.
Organizatorzy wysłuchania przypomnieli ponadto, że różne podmioty apelowały do parlamentarzystów o konsultacje i zorganizowanie wysłuchania publicznego. Dlatego, mimo że nowelizacja została już podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę, chcieli dać prawo wypowiedzi na jej temat wszystkim zainteresowanym stronom.
Przekonywała, że projekt PiS był odpowiedzią na głos rodziców, którzy byli przeciwni obniżeniu wieku obowiązku szkolnego z siedmiu do sześciu lat. Nową ustawę nazwała "bardzo wolnościową"
Machałek zapewniła, że PiS nie jest przeciwne edukacji dzieci sześcioletnich. Przypomniała, że zgodnie z nowelizacją rodzice nadal będą mogli posłać dziecko sześcioletnie do szkoły, jeśli będzie miało ono za sobą roczne przygotowanie przedszkolne.
Odniosła się też do wprowadzonej nowelizacją możliwości ponownego zapisanie dziecka do pierwszej i do drugiej klasy. „Nie wierzę, że jakiś rodzic bez powodu będzie chciał zostawić dziecko na drugi rok w tej samej klasie” – zaznaczyła.
Machałek odniosła się ponadto do zapisów noweli mówiących o zwiększeniu uprawnień kuratorów, w tym do przywrócenia im prawa weta wobec zamiarów likwidacji szkół przez samorządy. „Kurator i samorząd powinny współpracować, być współodpowiedzialne zwłaszcza w tak ważnej kwestii jak kształtowanie sieci szkół” – podkreśliła.
Debata ta – zdaniem Wargockiej – pokazała, że środowisko nauczycieli i ekspertów było podzielone w kwestii tego, czy sześciolatki mogą rozpoczynać edukację w szkole, słychać było też głosy rodziców, że szkoły nie są przygotowane na przyjęcie dzieci młodszych.
"W miastach w 60 proc. szkół nauka jest dwuzmianowa, a świetlice – niedostosowane" – zaznaczyła wiceminister.
Wargocka oceniła ponadto, że uzyskanie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej przez rodziców chcących sześciolatkowi odroczyć obowiązek szkolny było "drogą przez mękę". Zaznaczyła, że chce, aby by rodzice podejmując decyzję o wieku rozpoczęcia przez ich dziecko nauki w szkole mogli to zrobić bez nacisków, a kierowali się wyłącznie dobrem swojego dziecka.
W pierwszej części wysłuchania głos zabrali głównie eksperci i przedstawiciele instytucji, którzy wystosowali pisemne opinie i stanowiska wobec projektu noweli. Później swoje zdanie mogli przedstawić wszyscy, którzy zgłosili chęć udziału w wysłuchaniu.
"Wiek rozpoczynania edukacji szkolnej jest wtórny wobec tego, jaka ma być edukacja wczesnoszkolna. Zasadnicze pytania powinny dotyczyć tego, jaka jest szkoła, jak pracują z nimi nauczyciele" – mówiła. Ostro skrytykowała możliwość – daną nowelizacją – ponownego zapisania dziecka do pierwszej lub drugiej klasy na życzenie rodziców.
"Ten pomysł (…) jest szkodliwy motywacyjnie. Obniża poczucie własnej wartości, naraża na stygmatyzację już na starcie szkoły. Wracamy do tego, co było w PRL-u. Kształcenia i uczenia w szkole do porażki, a nie do sukcesu" – przekonywała.
„Moje koleżanki z edukacji wczesnoszkolnej widzą dzieci, które w wieku lat pięciu – a teraz będą miały dzieci w wieku lat siedmiu – po raz pierwszy widzą kredki i nie potrafią się wysłowić” – mówiła. Poinformowała, że jej ruch jest przeciwny podwyższeniu wieku obowiązku szkolnego.
"Dyrektorzy przedszkoli wyraźnie sygnalizują, że powrót do czterech roczników w przedszkolach, zamiast trzech, ograniczy przyjęcie dzieci trzyletnich do przedszkoli. W części miast, tak jest w Warszawie, przygotowuje się miejsca w edukacji przedszkolnej dla dzieci sześcioletnich w szkołach" – poinformował.
Według niego, zmiany wprowadzane nowelą oznaczają, że w Warszawie zabraknie w przedszkolach kilkunastu tysięcy miejsc dla trzylatków, zlikwidowanych zostanie 800 oddziałów klas pierwszych w szkołach podstawowych, pracę straci 1,2 tys. nauczycieli. Samo miasto zaś straci 80 mln zł z tytułu mniejszych środków z subwencji oświatowej.
Poinformował, że Związek Gmin Polskich, Związek Miast Polskich i Związek Powiatów Polskich mają negatywne opinie na temat nowelizacji.
Nie znam żadnych badań, które mówią, że w dniu siódmych urodzin dzieje się jakieś oświecenie, rozjaśnienie i nagle pojawiają się nowe kompetencje matematyczne, rachunkowe, poznawcze, filologiczne" – zauważyła.
Jak zaznaczył, jednym ze sposobów na zapobieganie deficytom i wyrównywanie szans jest objęcie zinstytucjonalizowaną opieką pięciolatków i wprowadzenie dla nich obowiązkowej edukacji przygotowawczej.
"Pozostawienie decyzji rodzicom (…) prowadzi do niebezpieczeństwa gorszego dostępu do przedszkoli dzieci pochodzących ze środowisk defaworyzowanych. Ludzie gorzej wykształceni rzadziej wysyłają swoje dzieci do przedszkoli, co prowadzi do nierówności edukacyjnych" – powiedział.
Organizatorzy wysłuchania obywatelskiego: Uniwersytet Warszawski, Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego, Fundacja Przestrzeń dla edukacji, Fundacja Idealna Gmina, Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego, Federacja Inicjatyw Oświatowych, Federacja Stowarzyszeń Nauczycielskich, Stowarzyszenie Rodzice w Edukacji.
Instytucje wspomagające: Fundacja im. Stefana Batorego oraz Fundacja Pracownia Badań i Innowacji Społecznych "Stocznia".
Zobacz także:
Dowiedz się, co ciekawego wydarzyło się w III sektorze. Śledź wydarzenia ważne dla NGO, przeczytaj wiadomości dla organizacji pozarządowych.
Odwiedź serwis wiadomosci.ngo.pl.
Pobierz
-
POROZUMIENIE DLA EDUKACJI
pdf ・444.89 kB
Źródło: Obywatele Kultury