Covid pokrzyżował plany w realizacji zadania? Zgłoś problem urzędnikowi
– Miałem w projekcie dofinansowanym przez Miasto zaplanowany koncert, ale artyści się rozchorowali, mają pozytywne wyniki testów na covid. Co mam zrobić w takiej sytuacji – pyta przedstawiciel jednego ze stowarzyszeń. Jeśli chodzi o realizację zadań publicznych – nadal obowiązuje zarządzenie Prezydenta m.st. Warszawy w sprawie realizacji zadań publicznych w okresie pandemii.
IV fala pandemii i nowe rządowe obostrzenia sprawiają, że wiele wydarzeń realizowanych przez organizacje pozarządowe z miejskich dotacji zostaje odwołanych. Co robić w takiej sytuacji?
Przypominamy, że w Warszawie nadal obowiązuje Zarządzenie Prezydenta m.st Warszawy z 31 marca 2021 r. (znowelizowane w kwietniu 2021 r.), zgodnie z którym „dopuszcza się zmianę warunków realizacji zadania publicznego, w szczególności realizację zadnia publicznego lub jego części po ustaniu zagrożeń związanych z rozprzestrzenianiem COVID-19, pod warunkiem stwierdzenia możliwości i celowości jego wykonania w terminie innym niż wynikający z treści ogłoszenia konkursowego. Zmiana warunków realizacji zadania publicznego możliwa jest w zakresie niewpływającym na zmianę kryteriów oceny ofert złożonych w otwartym konkursie ofert, w którym dokonano wyboru zleceniobiorcy”.
W praktyce oznacza to, że jeśli z powodu pandemii (np. choroby artystów, zamknięcia obiektów użyteczności publicznej, ograniczeń w liczebności uczestników wydarzeń publicznych) organizacja, która realizuje zadanie publiczne na zlecenie m.st. Warszawy nie jest w stanie zorganizować wydarzenia w takiej formie, jak było to przewidziane w ofercie i umowie na realizację zadania – może starać się o zmianę warunków realizacji umowy, czyli ją aneksować.
– Jeśli organizacje poniosły koszty związane z organizacją wydarzenia, które się nie odbyło z powodu pandemii, mogą one zostać rozliczone. Ale nie możemy płacić za wykonanie koncertu, którego nie było – wyjaśniała Ewa Kolankiewicz, Pełnomocniczka Prezydenta m.st. Warszawy ds. współpracy z organizacjami podczas listopadowego posiedzenia Warszawskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego.
Coraz mniej czasu na aneksowanie umów
Organizacje jeszcze mają czas, aby podpisywać aneksy, ale jest go coraz mniej. Warto pamiętać o kilku istotnych warunkach.
Przede wszystkim – w razie pojawienia się jakichkolwiek obaw, że realizacja zadania w formie przewidzianej umową może być zagrożona – należy zgłosić taki problem jak najszybciej do biura w Urzędzie Miasta lub wydziału w Urzędzie Dzielnicy, z którym mamy podpisaną umowę.
Czasu na podpisanie aneksu jest już coraz mniej i być może nie uda się tego zrobić (zwłaszcza w tych biurach i wydziałach, które współpracują z wieloma organizacjami), ale zawsze warto poinformować urzędnika zajmującego się naszą umową o trudnej sytuacji. Może to pomóc w czasie składania sprawozdania z realizacji zadania.
Większość umów podpisywanych na realizację zadań w 2021 roku zawierało zapisy o konieczności zapewnienia warunków pozwalających na zorganizowanie wydarzenia w innej formie, np. online (tak też były formułowane ogłoszenia konkursowe). Jeśli w naszej umowie jest taki zapis – możliwości jej aneksowania są małe.
– W takim wypadku rozporządzenia covidowe nie obowiązują – mówiła Ewa Kolankiewicz.
Zawsze jednak warto porozmawiać z urzędnikiem i przedstawić swoje argumenty.
Źródło: inf. własna warszawa.ngo.pl
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23