Polacy wprawdzie posiadają ogólną wiedzę na temat zmian klimatycznych, ale nie potrafią wskazać przyczyn tych zjawisk. Aż jedna trzecia naszych rodaków przyznaje, że nie robi nic, aby we własnym zakresie zahamować negatywne przemiany dotykające naszą planetę – wynika z ogólnopolskich badań przeprowadzonych dla CSRinfo przez instytut badawczy TNS -OBOP
„Zmiana klimatu to nie tylko problem naukowy, ale kwestia
polityczna i gospodarcza, dotycząca naszego rozwoju i stylu życia,
który chcemy utrzymać”, powiedziała Liliana Anam, Manager CSRinfo
podczas dzisiejszej konferencji prasowej poświęconej wpływowi
zmiany klimatu na gospodarkę i biznes.
Na konferencji zaprezentowano wyniki badań nad postawami i
wiedzą Polaków o zmianie klimatu oraz ogłoszono wydanie publikacji
„Przewodnik dla firm o zmianie klimatu”. Swoje stanowiska na temat
wpływu zmiany klimatu na biznes i społeczeństwo przedstawili
zebrani przedstawiciele trzech sektorów: rządowego, biznesu i
społecznego.
W przeprowadzonym w zeszłym roku badaniu Eurobarometru
dotyczącego środowiska Europejczycy wskazali zmianę klimatu jako
najbardziej palący problem (57%). Ocena Polaków nie różniła się od
ogólnoeuropejskiej, spośród pięciu najważniejszych kwestii również
wskazaliśmy na zmianę klimatu jako na kluczowy problem (47%). Celem
badania opracowanego przez CSRinfo było pogłębienie wyników
Eurobarometru, który badał jedynie ogólne postawy środowiskowe oraz
poznanie nastawienia opinii publicznej do coraz poważniejszego
problemu zmian klimatycznych.
Wyniki badania pokazują, że zdecydowana większość Polaków
zetknęła się z terminem zmiany klimatu (88%). Prawie połowa
z nich ocenia dobrze swoją znajomość zjawiska. Taką deklarację
najczęściej składali kierownicy i specjaliści (75%), osoby z
wykształceniem wyższym (68%), a także uczniowie i studenci (51%).
Spora część osób, które słyszały o zmianie klimatu, nie wie
dokładnie, na czym to zjawisko polega (49%). W tej grupie
dominują mieszkańcy wsi i mniejszych miast. Mieszkańcy dużych miast
(powyżej 500 tys.) częściej oceniali swoją wiedzę jako dobrą.
Natomiast co dziesiąty Polak nie słyszał lub nie wie, czym jest
zmiana klimatu.
Według Polaków kwestią zmiany klimatu powinny zająć
się przede wszystkim organizacje międzynarodowe
(67%). Ponad połowa badanych uważa, że działanie w tym obszarze
leży w gestii rządów poszczególnych państw (57%). Pozostałe
instytucje i organizacje, np. na poziomie krajowym, mogą według
Polaków odegrać mniejszą rolę.
Polacy nie postrzegają zmiany klimatu wyłącznie jako
problemu naukowego czy środowiskowego. Większość z nich wiąże ją
z kwestiami gospodarczymi i uważa, że zmiana klimatu wpływa na
gospodarkę. Połowa z nich ocenia ten wpływ jako duży (52%).
Zdecydowanie mniej jako słaby (36%).
Ponad połowa badanych uważa, że zmiana
klimatu jest dla nich problemem raczej ważnym (54%),
a co trzeci uważa, że problem ten jest dla niego zdecydowanie ważny
(33%). Co piąta osoba deklaruje, że często we własnym zakresie
podejmuje działania mające na celu zapobieganie dalszym zmianom
klimatu (20%). Najczęściej są to osoby w wieku
40–49 lat (27%) oraz powyżej 60 lat
(26%). Niemal połowa podejmuje takie działania okazjonalnie
(45%).
Co czwarty badany przyznaje, że wiedza o tym, że firma
przyczynia się do redukcji emisji gazów cieplarnianych i prowadzi
działania ekologiczne, zdecydowanie pozytywnie wpłynęłaby
na decyzję o skorzystaniu z produktów tej firmy (27%). Ponad
połowa badanych twierdzi, że taka wiedza wpłynęłaby raczej
pozytywnie na zakup towaru lub usługi. Tutaj podobną ocenę składały
osoby niezależnie od swojej sytuacji materialnej, jak i miejsca
zamieszkania (wieś – miasto). Warto wskazać, że taka wiedza nie
wpłynęłaby na decyzję zakupu u jedynie co dziesiątej osoby
(9%).
Ogólnopolskie badanie opracowane przez CSRinfo zostało
przeprowadzone w dniach 6-10 marca 2008 przez TNS-OBOP na
reprezentatywnej próbie Polaków, ze względu na płeć, wiek oraz
miejsce zamieszkania. W sumie przeprowadzono wywiady z 1005
mieszkańcami Polski powyżej 15 roku życia. Zastosowano metodę
wywiadu bezpośredniego face-to-face CAPI (Computer Assisted
Personal Interview).
Konferencji towarzyszyło ogłoszenie publikacji
„Przewodnik dla firm o zmianie klimatu”, która w prosty
sposób przedstawia złożoną problematykę globalnego ocieplenia i
jego wpływu na biznes. Jej zadaniem jest dostarczenie informacji i
wyjaśnienie trudnych zjawisk osobom, które chciałby się dowiedzieć
czegoś więcej na temat zmiany klimatu. Powyższe wyniki badań
sugerowały potrzebę materiałów edukacyjno-informacyjnych na temat
globalnego ocieplenia.
Nad publikacją patronat honorowy objął Program
Narodów Zjednoczonych ds. Środowiska (UNEP) oraz Ministerstwo
Środowiska (MOS).
Przewodnik przedstawia kwestie zmiany klimatu z punktu
widzenia przedsiębiorców. W przejrzysty sposób prezentuje badania
naukowe związane z klimatem. Pokazuje również proces polityczny, w
tym najnowszy pakiet unijny ds. walki ze zmianą klimatu.
W dalszej części przewodnik porusza zagadnienia społecznej
odpowiedzialności biznesu jako odpowiedzi biznesu na wyzwania
zrównoważonego rozwoju, nawiązuje do współpracy biznesu i
organizacji pozarządowych. Opisuje kwestie ryzyk i możliwości
biznesowych jakie zmiana klimatu ze sobą niesie. Wyjaśnia również
funkcjonowanie rynku handlu emisjami oraz opisuje rynek energii
odnawialnych. Na koniec doradza firmom jak zbudować strategię na
zmianę klimatu.
Przewodnik zawiera opinie przedstawicieli rządowych,
biznesu i organizacji pozarządowych.
Ponadto każdy rozdział posiada liczne odnośniki do
instytucji, narzędzi i źródeł informacji, co ma pomóc
przedsiębiorcy w praktycznych działaniach.
Spis treści:
Słowo wstępne
- Liliana Anam
- Piotr Kędzierski
- Maciej Nowicki
- Achim Steiner
01 O zmianie klimatu, Matthew Gardner
Wyniki badań nad zmianą klimatu, Ministerstwo Środowiska
02 Co Polacy myślą o zmianie klimatu ?, Liliana
Anam
03 Zmiana klimatu: proces polityczny, Ministerstwo
Środowiska
04 Unia Europejska: ambitny pakiet walki ze zmianą
klimatu, Liliana Anam
Ocena nowych wytycznych unijnych, Piotr Serafin
05 Polska na rozdrożu: pakiet
klimatyczno-energetyczny Unii Europejskiej, Andrzej
Kassenberg
Opinia, Arkadiusz Protas
Opinia, Zbigniew Gajewski
06 Zrównoważony rozwój –społeczna odpowiedzialność
biznesu, Liliana Anam
07 Firmy i organizacje pozarządowe: adwersarze czy
partnerzy?, Liliana Anam
Opinia, Jacek Bożek
Opinia, Dominik Dobrowolski
08 Klimat: ryzykowane zmiany dla biznesu, Liliana
Anam
09 W dobrym klimacie: nowe możliwości dla firm, Liliana
Anam
10 Handel emisjami: szybko rozwijający się rynek, Liliana
Anam
11 Dobra energia – odnawialna energia, Liliana
Anam
12 Strategia na zmianę klimatu, Liliana Anam
Przykład Vattenfall – strategia zmiany klimatu
Partnerzy projektu: CSRinfo,
Vattenfall Poland
Patroni Honorowi: Ministerstwo
Środowiska, Program Narodów Zjednoczonych ds. Środowiska (United
Nations Environment Programme -UNEP)
Stanowiska przedstawicieli trzech
sektorów:
Podczas konferencji swoje stanowiska zaprezentowali
przedstawiciele trzech sektorów:
- Liliana Anam, Manager CSRinfo
- Mikołaj Budzanowski, Dyrektor Departamentu Zmian Klimatu
i Zrównoważonego Rozwoju, Ministerstwo Środowiska
- Dominik Dobrowolski, Wiceprezes Fundacji Nasza
Ziemia
- Peter Tærø Nielsen, Prezes Skandynawsko-Polskiej Izby
Gospodarczej
- Ryszard Pazdan, ekspert BCC ds. środowiska
- Łukasz Zimnoch, Rzecznik Prasowy Vattenfall
Poland
O CSRinfo
CSRinfo to projekt oparty na wiedzy, który ma za zadanie
wesprzeć praktyków w procesach decyzyjnych, przyczynić się do ich
rozwoju w zakresie CSR i zrównoważonego rozwoju oraz rozpropagować
te koncepcje w regionie. Swoją działalność CSRinfo prowadzi w
formie portalu CSRinfo.org. Ponadto publikuje artykuły i
przeprowadza badania oraz prowadzi szkolenia i seminaria dla firm i
organizacji pozarządowych. Doradza również w tematyce CSR.
Założycielką i menedżerem jest Liliana Anam. Więcej informacji na
stronie www.CSRinfo.org.
O Vattenfall
Vattenfall – firma o skandynawskim rodowodzie jest
największym zagranicznym inwestorem w polskim sektorze
energetycznym. Produkuje, przesyła i sprzedaje ciepło oraz energię
elektryczną. Elektrociepłownie koncernu wytwarzają ciepło
docierające do ok. 70% warszawiaków, natomiast na Górnym Śląsku
firma dostarcza energię elektryczną do ponad miliona gospodarstw
domowych. W ramach odpowiedzialności społecznej Vattenfall wspiera
liczne inicjatywy lokalnych społeczności oraz projekty z dziedziny
ekologii, kultury i sportu. Więcej o firmie:
www.vattenfall.pl.