Co wiemy o technologiach w fundacjach i stowarzyszeniach? Wnioski z badania
Jak fundacje i stowarzyszenia wykorzystują technologie cyfrowe? Na ile korzystają ze sztucznej inteligencji w swojej pracy? Co zrobić, aby skutecznie wdrożyć technologie cyfrowe w Twojej organizacji? Poznaj kluczowe wnioski z najnowszego raportu przygotowanego przez zespoły Badania Klon/Jawor oraz Sektor 3.0!
Od 2022 roku, gdy został uruchomiony ChatGPT, rośnie zainteresowanie sztuczną inteligencją (AI), również wśród organizacji społecznych. Nie tylko AI, ale także inne technologie cyfrowe mogą być szansą dla fundacji i stowarzyszeń na zwiększenie skali wpływu.
Raport „Nie tylko sztuczna inteligencja: technologie cyfrowe w organizacjach pozarządowych” to pierwsza tak kompleksowa diagnoza wyzwań, potrzeb i potencjału transformacji cyfrowej w sektorze społecznym. W tym tekście prezentujemy kilka najważniejszych wniosków z badania.
Zróżnicowanie sektora
Sektor stowarzyszeń i fundacji w Polsce jest bardzo zróżnicowany. W większości tworzą go małe organizacje o niewielkich zasobach finansowych i ludzkich, choć jest też grupa zasobnych organizacji. Ta różnorodność sprawia, że organizacje dostosowują swoje podejście do technologii, szukając rozwiązań adekwatnych do ich możliwości.
Ograniczony budżet sprawia, że wiele z nich korzysta z tanich lub darmowych aplikacji i narzędzi. A mała liczba pracowników i wolontariuszy wpływa na wybór narzędzi prostych w obsłudze, niewymagających specjalistycznej wiedzy. Organizacje o ogólnopolskim lub międzynarodowym zasięgu, z większymi budżetami i stałym zespołem pracowniczym są bardziej skłonne do wdrażania zaawansowanych rozwiązań.
Więcej na temat zróżnicowania sektora społecznego w Polsce przeczytasz w raporcie „Kondycja organizacji pozarządowych 2024”: kondycja.ngo.pl.
Wykorzystanie technologii cyfrowych
Spośród różnorodnych narzędzi usprawniających codzienną pracę fundacje i stowarzyszenia najchętniej korzystają z:
- narzędzi do spotkań online,
- narzędzi graficznych oraz
- przestrzeni dyskowych.
Większość organizacji (79%) widzi potrzebę zwiększenia wykorzystania technologii cyfrowych, szczególnie w marketingu i fundraisingu. Jednocześnie 76% fundacji i stowarzyszeń napotyka wyzwania z tym związane – głównie mierzą się z brakiem środków finansowych na wdrożenie rozwiązań cyfrowych.
Wykorzystanie i stosunek do sztucznej inteligencji
Wiele organizacji dopiero zaczyna eksplorować możliwości sztucznej inteligencji, a bariery takie jak brak wiedzy i zasobów ograniczają szersze wdrożenia. Prawie co trzecia (29%) organizacja pozarządowa w Polsce korzysta z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, głównie do tworzenia treści, generowania pomysłów i automatyzacji zadań. 17% organizacji nie słyszało zaś o tego typu narzędziach.
Mimo pewnych obaw i niepewności większość organizacji jest umiarkowanie optymistyczna co do potencjału sztucznej inteligencji. 44% stowarzyszeń i fundacji uważa, że sztuczna inteligencja może usprawnić ich działania i pomóc w realizacji celów. Jednocześnie pojawiają się dylematy etyczne związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, takie jak kwestie praw autorskich, bezpieczeństwa danych i wpływu na relacje z odbiorcami.
Podsumowując, wdrażanie sztucznej inteligencji w polskich organizacjach pozarządowych jest na wczesnym etapie: brakuje wsparcia edukacyjnego, długofalowego finansowania oraz pogłębionego namysłu nad tym, jak sztuczna inteligencja może być wykorzystywana do realizacji misji.
Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj nowy raport!
W raporcie znajdziesz:
- informacje o narzędziach, aplikacjach i rozwiązaniach cyfrowych stosowanych w organizacjach,
- diagnozę cyfryzacji fundacji i stowarzyszeń na podstawie badania „Kondycja organizacji pozarządowych 2024”,
- studia przypadków i przykłady wdrożeń technologii w organizacjach,
- dane i opinie na temat wykorzystania narzędzi opartych o sztuczną inteligencję w fundacjach i stowarzyszeniach,
- opisane wyzwania i potrzeby związane z rozwojem cyfrowym organizacji,
- wnioski, dobre praktyki i konkretne wskazówki dotyczące wdrażania technologii cyfrowych w organizacjach,
- komentarze ekspertów i ekspertek, wraz z rekomendacjami dla organizacji.
Jeśli reprezentujesz organizację, która odpowiedziała na nasze zaproszenie i wzięła udział w badaniu, bardzo dziękujemy za Twój głos, który ma realne znaczenie!
Jak możesz wykorzystać dane z raportu?
Raport to cenne źródło wiedzy, które może posłużyć Twojej organizacji:
- podczas myślenia strategicznego o Waszej organizacji i jej cyfrowym rozwoju,
- podczas pisania wniosków dotacyjnych, np. na rozwój instytucjonalny związany z zakupem licencji, rozwojem technologii cyfrowych,
- podczas konsultacji i rozmów z otoczeniem, np. darczyńcami, partnerami, sponsorami,
- podczas rozmów w zespole o tym, jak Wasza organizacja wypada na tle innych fundacji i stowarzyszeń oraz jak możecie pokierować jej rozwojem cyfrowym.
Raport został przygotowany przez zespoły Badania Klon/Jawor oraz Sektor 3.0.
Badanie zostało zrealizowane w ramach programu Sektor 3.0. Program Sektor 3.0 jest przedsięwzięciem Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowanym przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.
Źródło: informacja własna fakty.ngo.pl